Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjelp! Får en vegetarianer på middag!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-12, 23:45   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Får en vegetarianer på middag!

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Oppskrift!

Søk på "curry" her, så får du opp Skilpadda sin tråd. Kjempegod!

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

(og er det "frekt" å lage et kjøttalternativ til de
som vil ha det?)

Nei. Nå kan jo alle spise vegetarisk mat, og strengt tatt burde alle gjøre det i ny og ne da det er mer miljøvennlig bla. Men det er ditt hus og du som bestemmer. Jeg har jo et enda mer "kritisk" syn på kjøttspising enn vegetarianere, så jeg sliter med å spise sammen med folk som spiser kjøtt, men det vet jo de i omgangskretsen min (nå har jeg da knapt venner eller familie som spiser kjøtt da, så og si alle er veganere), men de fleste vegetarianere har nok ikke problemer med det.

Gammel 28-11-12, 00:50   #22
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Selvfølgelig er det ikke frekt å lage et kjøttalternativ. Herremin, hvis hun ikke hadde kommet ville du jo servert lam/svin? En vegetarianer kan jo ikke bestemme at alle skal droppe kjøttet/fisken.

Gammel 28-11-12, 07:18   #23
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Selvfølgelig er det ikke frekt å lage et kjøttalternativ. Herremin, hvis hun ikke hadde kommet ville du jo servert lam/svin? En vegetarianer kan jo ikke bestemme at alle skal droppe kjøttet/fisken.

Frekt er det kanskje ikke. Men jeg tenker at med mindre man lager mat som det er naturlig at noen ikke forsyner seg av (eks. Taco) så er det hyggeligste å lage en middag der alle kan spise alt. Ingen har vondt av et rent vegetarisk måltid innimellom.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 07:33   #24
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Man kan servere en kjøttrett ved siden av, men det er da både mer praktisk og hyggeligere å servere det samme til alle, eller hva?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 08:30   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med de to siste. Kjekt når alle kan spise det samme av og til, i tillegg til at jeg synes det er flott når man kan vise folk at det går an å spise fullverdige middager uten kjøtt elle fisk, det har alle godt av å lære seg.

Gammel 28-11-12, 08:43   #26
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Enig med de to siste. Kjekt når alle kan spise det samme av og til, i tillegg til at jeg synes det er flott når man kan vise folk at det går an å spise fullverdige middager uten kjøtt elle fisk, det har alle godt av å lære seg.

Ja, og det er ganske basal kunnskap, synes jeg. Vi spiser stadig veggismiddager, vi, uten å reflektere veldig over det. Vi liker kikertgryte og pasta med auberginesaus, lissom.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 11:17   #27
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg syns ikke det er frekt å servere et kjøttalternativ ved siden av. Men enig med de siste innleggene at et fullverdig vegetar alternativ tar ingen skade av, og det er mye hyggeligere å spise det samme under middagen. Derfor tror jeg taco er et meget godt alternativ til den uerfarne vegetar kokken i HI, lett å få til og inkluderende.

Jeg har hatt moro av å lage vegetarmåltider til min familie, som er svært glade i sitt kjøtt, og de har kommentert at det smakte bedre og mettet som vanlige middager. De har tilogmed fått en oppskrift eller to på vegetarretter, som de har tatt i bruk.

Gammel 28-11-12, 11:35   #28
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er fremdeles den dama. Jeg synes IKKE det er greit å få servert noe helt snnet enn de andre. Da fremstår jeg plutselig slm hun sære og synes det er ubehagelig å bli bedt.
Lag noe alle kan spise. Og gjentar meg selv: Godt med tilbehør hvis hovedigrediens ikke kan spises.

Gammel 28-11-12, 11:40   #29
Trulte

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Pai med forskjellig innhold med god salat til. Taco. Pizza. Hjemmelaget tomatsuppe med hvitløk og chili med gode rundstykker til.

Gammel 28-11-12, 11:42   #30
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Lasagne. En vanlig vsriant. Og en der du bytter ut kjøttrt med kikerter.

Gammel 28-11-12, 11:44   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg for min del synes det er helt greit å få servert noe annet enn de andre, men så spiser jo ikke jeg egg og melk heller, så jeg skjønner jo at folk synes det er litt vanskelig å finne på noe (selv om det faktisk ikke er det, men jeg har jo mer erfaring i den type matlaging).
Nå skal min mann på tre julebord og jeg på ett, og vi må jo begge få servert noe annet enn de andre. Ser for meg tilstandene om vi hadde krevd et vegansk julebord.
Men vi kan delta eller være hjemme, og da synes jeg det er hyggelig å kunne delta selv om vi får servert noe helt annet enn de andre.
Julebord er nok kanskje litt spesielt da. Jeg hadde jo personlig gjort alt jeg kunne for å legge tilrette så alle kunne spise sammen maten om det kom veganere/vegetarianere/allergikere (og jeg var alt-etende selv). Syns det er mest hyggelig og respektfullt, dessuten er det stort sett nydelig mat som absolutt alle kan spise. Synes det er litt dumt at feks. svigers aldri kan servere noe vegansk når vi spiser hos dem, vi må alltid ta med noe selv. Jeg kan bidra med drøssevis av oppskrifter og de kan begge lage mat, men vi må ta med alt fra middag til kake når vi spiser der. Det hadde ikke skjedd hos meg, men vi er vant til det.

Gammel 28-11-12, 16:59   #32
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Jeg må også alltid ta med ting når vi skal spise borte, har datter med cøliaki og det er ikke måte på hvor mye styr folk synes det er. Jeg velger likevel ikke å problematisere det, jeg tar med alternativer til henne.

Hvis jeg var bedt i et middagselskap hvor det kun var servert vegetarmat hadde jeg blitt skuffet, kjenner jeg. Jeg hadde spist - og jeg liker noen vegetarretter - men liker best kjøtt og fisk. To av barna mine fikser ikke tanken på vegetarmat...

Så hvordan ville vegatarianere/veganere taklet det å få en som ikke likte vegatarmat på besøk? Hadde man da disket opp med kjøtt/fisk/egg for å tilfredstille gjesten?

Gammel 28-11-12, 17:37   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ikke liker vegetarmat? Det blir jo som å ikke like kjøtt eller fisk. Vegetarmat består jo av mer enn grønnsaker. Jeg har aldri spist mer variert enn jeg gjør nå, samme med barna. Jeg blir litt overrasket når folk sier de ikke liker vegetarmat, altså. Hva er det du ikke liker? Grønnsaker? Bønner? Pastaretter? Ris? Indiske retter uten kjøtt?
Nei, jeg serverer aldri noe animalsk hjemme, enten vi har besøk eller ei. Men så er jeg jo veganer av etiske årsaker. Hadde jeg vært det kun pga. helsa hadde det jo stilt seg annerledes. Jeg har imidlertid kjøttetere på middag ganske ofte, og alle synes det er overraskende godt, selv de som aldri spiser vegetarmat hjemme. Jeg lager jo veldig kjøttaktige retter da, ikke ren plantekost.

Gammel 28-11-12, 17:53   #34
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er en som 'ikke liker' mye forskjellig rart, og av den grunn er det ikke ofte jeg er på middag hos de som ikke kjenner meg så godt. Men jeg mener ikke av den grunn at alt skal tilpasses meg.

Vi har hatt vegetarianer i slekta, vi serverte ofte f. Eks taco så kunne man velge om man ville ha kjøtt i eller bare bønner. Suppe med kanskje noen kjøttbiter i en egen bolle, eller salat i skåler, så kunne man plukke det man ville ha.

Jeg tilpasser i stor grad til allergikere, i moderat grad til de som selv velger bort matvarer. Og å invitere til vegetarisk julebord, det hadde jeg ALDRI gjort. Jeg hadde nok kjøpt en soyaburger eller noe sånt hvis en av gjestene hadde sånne preferanser.

Gammel 28-11-12, 20:02   #35
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å flatt «ikke like» vegetarmat på generell basis høres ut som et lite velfundert standpunkt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 20:11   #36
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg har en venninne som er vegetarianer, og gjør litt forskjellig alt ette som hvilken anledning hun er invitert på middag i. Dersom vi har bare henne og mannen på middag lager jeg som regel noe vegetarisk til alle, eventuelt med kjøtt/fisk i en del av tilbehøret som er valgfritt. Men vi har også gjort varianten der vi har en kjøttrett som hovedrett, men der vi lager en overflod av deilig tilbehør som er vegetarisk. Dette er gjerne i sammenhenger der vi har mange fler på middag, og ofte der menyen er satt før vi vet hvem som kommer. Eller der tradisjon dikterer menyen, f.eks har vi alltid kalkun til nyttårsaften. Å lage egen helt forskjellig mat til vegetarianeren høres bare trist ut, det tror jeg aldri jeg ville ha gjort...

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 20:12   #37
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Å flatt «ikke like» vegetarmat på generell basis høres ut som et lite velfundert standpunkt.

Tipper det er basert på store doser uvitenhet...

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 21:02   #38
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er nok sånt man sier når man kun har fått servert ubegripelig kjedelig vegetarmat og/eller tror vegetarmat og vegansk mat består av salat, tofu og spirer. Noe som er så langt fra sannheten som man bare kan komme. Det var bla. derfor jeg begynte å blogge og. Greit å kunne vise frem det man spiser, folk får jo faktisk sjokk fordi de fleste tror jeg lever på ja, gress.
Jeg er ganske sikker på at folk som "ikke liker vegetarmat" hadde likt det meste av det jeg serverer.

Gammel 28-11-12, 21:08   #39
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Standard

Vel, det er vel ikke alt tenåringer driver med som er like gjennomtenkt?

Men uansett så synes jeg at det må gå an å kunne lage kjøtt/fisk, i tillegg til andre alternativer, om det kommer én person som ikke spiser dette på besøk - når alle de andre spiser kjøtt/fisk. Jeg synes ikke vegetarmat er noe man må lære seg å spise, jeg synes ikke noe om å tre ting nedover hodet på folk. Personlig ville jeg laget tapasretter eller tacoretter hvor det blir naturlig å ta litt av hvert, samt unnlate det man ikke liker. Men jeg skjønner at majoriteten i denne tråden mener noe annet... dere om det.

Gammel 28-11-12, 21:12   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nåja, i en tid der kjøttforbruket er helt ekstremt høyt og miljøfientlig, og til og med torsken er i ferd med å bli utryddet, synes jeg absolutt folk "trenger å lære" å ha noen kjøtt- og fiskefrie dager innimellom. Men det er kanskje en annen diskusjon.
Men ja, taco eller tapas (så lenge det er nok å velge i for veggisene også) er jo glimrende.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:53.