Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies
Opprinnelig lagt inn av mrc, her.
Har vel ikke bare med regionen å gjøre. Se hva som skjedde med jødene i europa for egentlig ikke så lenge siden. Og jødehatet står sterkt i mange regioner i Europa, tidligere sovjet-stater m.m.
Å si at "ok, de tok deres områder - live with it" synes jeg ikk virker helt rett det heller. I en del andre konflikter tror jeg ikke man ville sett på det slik - pga. man holder med en "svakere part". Ta Tibet/Kina-konflikten. Her går det nå ganske langt tilbake i tid, selv om man vel anser dagens situasjon har sitt utgangspunkt etter at Kina gikk inn militært sett etter andre verdenskrig. Men er utgangspunktet for konflikten så gammel at man heller bare må la det være sånn og venne seg til det? Ikke en akkurat sammenlignbar konflikt, men paralleller kan trekkes.
Jeg ser hva du sier, og er tildels enig. Men jeg skjønner ikke hvordan denne konflikten noen gang kan bli løst om man ikke er villig til å tenke nytt og fremover, i stedet for å se tilbake på hva som har vært. Hver eneste dag fødes det nye barn på hver sin side i konflikten, som skal vokse opp der. Der de er født, der de holder til. Alle der har like mye rett til områdene, og å sette opp murer, jevne hus med jorden for å gi andre muligheter til å bygge, vel det fungerer ikke.
|