Sv: Hva hørte du på under 90-tallet?
På 90-tallet var jeg fra 12-21 år, så det var i hvertfall mye forskjellig.
Men Depeche Mode har fulgt meg siden "for alltid". Eldre søsken. 
Ellers var slutten av barneskolen preget av Guns n Roses. Også fulgte de mest fantastiske år musikkmessig i mitt liv. På ungdomsskolen og videregående var musikk alt. Jeg hørte på klassisk, rock og viser. Jeg hørte på blues, tekno og country. Norsk, amerikansk, svensk.
Åh! Som jeg kunne forsvinne i musikken!
Og Depeche Mode. Som de kunne hypnotisere meg! Jeg lå med beina oppetter veggen, hodet hengende på utsiden av sengen og magiske ord fra Depeche fylte hele kroppen. Og slik bare tenåringer kan; jeg fikk alle låtene til å handle om meg.
Og jeg var annerledes og rar. Ikke annerledes og rar nok til å høre til blandt utskuddene. Ikke så lite annerledes og rar at jeg hørte til blandt noen andre. Men alle slapp meg inn på et vis. Ingen andre holdt meg utenfor. Bare meg selv. Og den sårheten i å ikke finne sin plass, i å ikke helt finne ordene som beskrev utenforheten jeg følte i alle mulige fellesskap jeg sjekket tilhørigheten til, den sårheten slapp ut i tårer eller sinne på rommet mens musikk hjalp til med å uttrykke alle tanker jeg bar på.
Depeche Mode, Nick Drake, Mazzy Star, Belle and Sebastian, Dum Dum Boys, Tre Små Kinesere, Bjørn Eidsvåg, Trondheim symfoniorkester, Metallica... De gjorde 90-tallet for meg. 
Sist redigert av Kirsebær : 27-11-12 kl 09:49.
|