Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Din første voksenroman?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-12, 18:30   #101
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Ja, jeg skjønner jo det da. Jeg fikk bare følelsen av å ha kastet bort barndommen på hardyguttene og elisabethbøker, mens alle andre satt å analyserte "Pan" av Knut Hamsun.

Neisjda. Jeg husker at jeg slukte Ronja Røverdatter, og den kom ut for første gang det året jeg var 11.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 18:53   #102
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.899
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg leste også absolutt alt jeg kom over. Barnebøker, ungdomsbøker og voksenbøker, jeg trålte hyllene hos besteforeldrene mine når vi var på ferie og var på biblioteket minst en gang i uken.

Jeg leste også Rocambole, en serie på 20 bøker fransk eventyr med skurker og helter og skjønnheter og slemme gamle portnersker og fangehull og sånn når jeg var 11-12år. Det var utrolig gøy! Er det noen andre som har lest den serien?
Pappa hevder at det tidlig på 60-tallet gikk en helt uimotståelig bokselger rundt på Nordstand i Oslo og blant annen vår serie havnet i våre bokhyller fordi min mor ble betatt og så seg nødt til å kjøpe disse bøkene. I likhet med alle naboen, i følge min far. Ergo bør denne serien finnes i flere hjem rundt om, og derfor også ha vært slukt av flere bokormbarn.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 21:49   #103
elli
Aktiv
 
elli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 185
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Begynte ikke med voksenbøker før jeg gikk på ungdomsskolen.
Beatles av Saaby Christensen var den første.

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 22:25   #104
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Rocambole! Virkelig? Jeg har en del av bøkene i serien, men på langt nær alle, og har alltid vært på jakt etter de jeg mangler. (Eller. Jeg var det for noen år siden. Lenge siden jeg har tenkt på den nå.)

... og, haha, de bøkene jeg har har jeg fått av min bestemor som bor på Nordstrand.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 22:49   #105
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Åh... Rocambole var ikke død!

Jeg fikk hele serien om Rocambole som ferielektyre av en nabo på sommerstedet vårt et år jeg var 10-11 år gammel. Jeg slukte de bøkene. (Dette var ikke på Norstrand, men kanskje selgeren hadde hatt sommerturne på trøndelagskysten? )

Samtidig var jeg blodig forærma på bibliotekaren på barneskolen jeg gikk på - hun blånekta ta inn bøkene om Hardeyguttene. "Hva mener du? Hardeyguttene ikke skikkelige bøker!?"

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 23:02   #106
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.117
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg tror faktisk "Vinterbarn" av Dea Trier Mørch var en av de første jeg leste, muligens bortsett fra Agatha Christie, som jeg egentlig ikke regner som vanlige voksenbøker.
Jeg tipper jeg leste Vinterbarn da jeg var 12, den handler om en en del kvinner på en fødeklinikk, med alt det medfører av aborter og komplikasjoner såvidt jeg husker, og det foresvever meg at mamma ikke syntes det var særlig passende .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 23:07   #107
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.402
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Noe charles dickens kanskje? Tom Sawyer? Evi Bøgenes teller ikke, nei?

Fun fact: husker at jeg var på en hyttetur ganske ung, og hytten var kjemisk fri for barnebøker. Jeg tok dermed fatt på (noe jeg antar var) min første voksen pocket krim. Og den var nok ganske dårlig, men den ble slukt, gitt ... Den het "De levende døde". Tror jeg må google ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 23:08   #108
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.402
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Og nei, det var ikke Pet Sematary

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 23:20   #109
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.137
Blogginnlegg: 40
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg aner ikke, men husker godt at jeg hadde med Papillon på ferie hos farmor. Spiste smågodt i smug og leste bok på senga.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 23:26   #110
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Det husker jeg ikke, men jeg innbiller meg at det var en grøsser. Stephen Kings Salems Lot kanskje. Enten den, Pet Semetary av samme forfatter eller Dukken av Josh Webster.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 00:03   #111
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Mener en av de første var Vetle Lid Larsen sin "I engelens munn". Husker den gjorde inntrykk men kan ikke huske så mye av den nå.

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 00:28   #112
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.798
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Hehe- ja jeg også- leste alt som var i hylla..

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg leste til og med en rekke både barne- og voksenbøker som jeg aktivt vil fraråde folk å lese.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 00:28   #113
TwinFusion
Møllspist
 
TwinFusion sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
Innlegg: 263
TwinFusion er litt kul
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg leste veldig mye som barn, og nærmest bodde på biblioteket, så jeg sliter litt med å huske den slags detaljer. Det kan ha vært "Den gamle mannen og havet" av Hemingway eller "Snorres kongesagaer". Men den ga jeg opp sånn ca halveis. Ble litt lei av å lese om alle de som ble flådd levende osv. omatt og omatt...

__________________
Lille Måne og Rora juni 2012.
TwinFusion er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 00:44   #114
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.514
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg aner ikke, men det var sikkert ganske tidlig. Jeg leste Hard Asfalt og Christiane F på barneskolen husker jeg, men er ikke de egentlig ungdomsbøker? Hulebjørnens klan er en annen mulig kandidat, og masse Agatha Christie og Stephen King, da.

Den første voksenboka jeg leste var nok en bok som het Erotiske Folkeeventyr vi fant i hylla hjemme, og fniste oss igjennom, da var vi sikkert rundt ti år.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 06:41   #115
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Her er en omtale av den første voksenboka jeg husker at jeg leste. http://nevahsaynevah.blogg.no/131038...gel_vc_an.html

Djevelens yngel, gjorde sterkt inntrykk, unger som ble låst inn på et loft.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 07:27   #116
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.553
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg leste alt jeg kom over som barn, men husker ikke hva første voksenbok var.
Sikkert noe Anne Karin Elstad, siden det er de bøkene jeg ser for meg når jeg ser for meg min mors bokhylle.
Men jeg husker da jeg leste Mio Min Mio. Det var den første "tykke" boken jeg leste helt på egen hånd og jeg husker jeg tenkte at den var enorm! Og veldig skummel.



Men jeg liker fortsatt lette bøker som grenser mot ungdomslitteratur best. Og jeg liker fortsatt tegnefilm best.
Noen burde sikkert ta en gjennomgang av hodet mitt.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 08:08   #117
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.797
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Vi hadde ikke flust med voksenbøker hjemme, så jeg tror det første jeg leste av voksenlitteratur var bøker i Det Beste-serien. Jeg tror den første jeg leste var Eric av Doris Lund.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 08:33   #118
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg husker rett og slett ikke hvilke bok som var den første. Jeg snek meg ut i hallen om kvelden og plukket bøker fra bokhyllene. Leste omtrent det som var å lese. Jeg tror nok at det var historier fra "Det Beste" som var den første voksenlitteraturen.

Ellers så gjorde "Hard asfalt" og Tora triologien av Wassmo sterkt inntrykk på meg.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 09:21   #119
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Her er en omtale av den første voksenboka jeg husker at jeg leste. http://nevahsaynevah.blogg.no/131038...gel_vc_an.html

Djevelens yngel, gjorde sterkt inntrykk, unger som ble låst inn på et loft.

Jeg tror nok kanskje ikke det var den første boka skrevet for voksne, men det var i alle fall den første boka som hadde innhold som absolutt ikke var egnet for barn. Jeg tror jeg var 11 eller noe sånt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no