|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådEn annen ting jeg virkelig likte i boken er når Madeleine drar på seminar og treffer andre med samme faginteresser som hun selv har, og hvordan hun koser seg med fagprat i dagevis og får ny inspirasjon og ny tro på at det hun interesserer seg for og jobber med, faktisk kan være noe å satse på videre. Det var veldig gjennkjennbart for meg, både kvinnefellesskapet som oppstår og den nye faglige given man får av slik.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 21-11-12 kl 11:05. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Borte
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådDet gjør jo fysisk vondt å lese om Leonards sykdom. Jeg kjenner folk med bipolar lidelse selv og får veldig vondt på deres vegne også. Det er kanskje det jeg likte best ved boken, og som ikke egentlig har så mye med selve historien å gjøre, at den gir så godt innblikk i nettopp den sykdommen og hvor fryktelig det er å leve med den.
|
|
|
#43 |
|
flisespikker
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. Diskusjonstråd
Ja, enig, Toffskij.
Dette er jo i startfasen av Leonards store sammenbrudd, og det er derfor han oppfører seg så usympatisk. Men det er interessant, synes jeg, at Madeleine ikke vet noe om det - hun vet bare at han oppfører seg dårlig, at han behandler henne respektløst, og at hun er like forelsket likevel og ikke kan gjøre noe med det, noe som gjør henne ensom og ulykkelig. Den voldsomme forelskelsen kommer ikke spesielt godt ut i boken, synes jeg. (Og i særdeleshet ikke som basis for et ekteskap.)
|
|
|
#44 |
|
Borte
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådMan kan jo håpe på en oppfølger siden hele handlingen var lagt til 80-tallet. Jeg vil gjerne vite litt mer om den voksne Michelle, Leonard og Mitchell.
|
|
|
#45 |
|
kamerat
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådTross den tunge historien om Leonards sykdom og elendighet ser jeg på dette som en veldig lys og optimistisk bok, på mange måter. Alle tre kommer ut av prøvelsene som mye voksnere mennesker, og mer beredt til å takle livet, og du tror virkelig på at de kan greie det (vanskeligst blir det for Leonard, selvfølgelig).
|
|
|
#46 |
|
Borte
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJeg tror ikke fremtiden til Leonard er spesielt lys i grunnen, men man kan jo håpe.
|
|
|
#47 |
|
flisespikker
|
Ja.
|
|
|
#48 |
|
Borte
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådLeonard har ikke bare sykdommen og det store dilemmaet med medisinering å forholde seg til. Han har jo også den kjipe barndommen å drasse videre på. (Ble han virkelig servert avføring? Var det et "ekte" minne?) Jeg er veldig bekymret for han kjenner jeg, og særlig når han endte opp uti skogen med en teit kompis og masse marihuana. Jeg skjønner ikke at dere syns det var en lys slutt egentlig.
|
|
|
#49 |
|
flisespikker
|
Det er ikke noen lys slutt for Leonard, nei. Han forsvinner jo ut av historien uten at vi får et siste kapittel fra ham, så vi vet ikke egentlig hvordan han har det. Det vi vet, er at han tar et slags oppgjør med seg selv, at han forteller Mitchell om sin egen religiøse opplevelse og at han går fra Madeleine fordi hun fortjener bedre.
|
|
|
#50 |
|
kamerat
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådDet er jo ikke en overveldende lys slutt for Leonard, men han har jo greid å komme seg ut av et destruktivt mønster han også. Det kan jo aldri ha vært bra for ham å bo hjemme hos Madeleines foreldre og bli pleid. Og han har antagelig lært en del om å ta med seg mennesker han bryr seg om inn i sykdommen sin – det kan han ikke, det er urimelig og slemt mot dem, og umulig å forholde seg til for ham selv. Om han skal klare seg, må han gjøre det alene. Som Mitchell sier: «It was possible that he might recover from his depression, in fact, given time, that was more than likely. Bankhead was a smart guy. He might get his act together. But whatever success he achieved in life wasn’t going to come easy. It would always be shadowed by his disease.»
|
|
|
#51 |
|
kamerat
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådEllers har det jo vært en hel del snakk om at The Marriage Plot er en nøkkelroman.
|
|
|
#52 |
|
kamerat
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJeg liker virkelig Eugenides ekstremt godt som forfatter. Jeg har lest Virgin Suicides, Middlesex og denne, og alle tre er helt strålende, og veldig forskjellige. Middlesex er nok mesterverket, siden den er så stor og sveipende og handler vel så mye om hele det amerikanske samfunnet som om hovedpersonens identitetskriser. Marriage Plot er mye mer et lite kammerspill, først og fremst om tre personer og hvordan de kan skifte retning på hverandres liv. En mye enklere og mindre roman, men fin.
|
|
|
#53 |
|
flisespikker
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJeg likte også hvordan den viser en del av USAs overgang fra 60-tallet til "moderne tid", i tillegg til å være et lite kammerspill.
(Jeg har nylig tatt i bruk highlight-funksjonen på Kindle, og koser meg med å gå tilbake og gjenlese setninger jeg likte!
|
|
|
#54 |
|
kamerat
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJa, det er jo elementer av samfunnsspeiling i MP også, så klart, men ikke så gjennomgripende som i Middlesex.
|
|
|
#55 |
|
kamerat
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådDet er jo en veldig morsom bok, da. Jeg lo masse.
|
|
|
#56 |
|
flisespikker
|
Klart. Her er det bare en veldig liten del av samfunnet, som har gjennomgått forholdsvis små endringer.
|
|
|
#57 |
|
flisespikker
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJeg lo også mye, og likte dessuten veldig godt Madeleines syn på litteratur.
|
|
|
#58 |
|
kamerat
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådDet er jo umulig å ikke like leseren Madeleine. Der ser vi hvem hun innerst inne er, tenker jeg.
|
|
|
#59 |
|
flisespikker
|
Det tror jeg også. Jfr. den første setningen i boken.
|
|
|
#60 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådDette er min generasjon, forresten. Om det har noen betydning, vet jeg ikke.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| lesesirkel |
|
|