|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Mine spiser kun halal, og ikke vanlige kalkunpølser fra butikken.
|
|
|
#22 |
|
Nyter et nytt liv
|
Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?
Jepp, jeg skjønte det etter å ha lest tråden skikkelig en gang til
|
|
|
|
#23 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Er noe greit å sjekke med de først som sist. Min erfaring er at det varierer så veldig hva som er halal. For noen skal det være halal-slaktet, mens andre anser alt som ikke er svinekjøtt for å være halal. Og mange bruker halal-begrepet i betydningen "tillatt" og da er feks kyllingpølser halal, selv om det ikke er halal-slaktet. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Er det lov til å spørre om hvorfor dere sender med egen mat? Er det fordi dere ikke får tilbud om mat også han kan spise eller fordi dere ikke er sikre på om maten som blir servert faktisk er halal?
|
|
|
|
#25 |
|
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Det blir vel litt som når barnet har allergier. Man sender med maten barnet kan spise for å slippe å være til bry. Det gjorde vi med lillesnuppa. Ble hun invitert i bursdag ringte jeg og spurte hva som skulle serveres, så sendte jeg tilsvarende bare allergivennlig med. Fungerte strålende og ble jo mye lettere for de som arrangerer bursdagen.
|
|
|
#26 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Det eneste dumme med fiskepinner er at det er så mange unger som heller vil ha det enn pølse, så man går tom uten at den ungen som bare kan spise fiskepinner har fått nok mat.
|
|
|
|
#27 |
|
Skrekkøgle
|
For å gjøre det enklere for de som ungen skal til... Så slipper de styre selv, siden man kun får kjøpt halalkjøtt i byen, og vi bor langt fra byen, og mange vet faktisk ikke hvor innvandrerbutikkene ligger engang...
|
|
|
#28 |
|
Utenlands
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Snuppa har flere muslimske venner og vi kjøper alltid halal når noen av dem skal være med oss hjem. Men nå har vi en glimrende halalslakter rett rundt hjørnet og det gjør det selvsagt enklere. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Halhal pølse er det beste alternativet
|
|
|
#30 |
|
-o-o-o-o-o-
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
![]() |
Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?På den lokale Coop Obs har de halalkjøtt, vet ikke om de har pølser, men iallefall ulike typer halal, både kyllingvinger og annet. Kan hende du kan finne noe der? |
|
|
|
|
|
#31 |
|
-o-o-o-o-o-
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
![]() |
Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Altså på den Obsbutikken som er nærmest deg, ikke nødvendigvis min lokale |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Denne er enkel: send sms til foreldrene: "hei, vi skal serve pølser i bursdagen, og for å være sikker på at vi serverer noe nn kan spise: hvor anbefaler dere at jeg kjøper pølser hen? Noen merker som er "trygge"?
|
|
|
#33 |
|
Til tider hjulbeint
|
Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Er de veldig strenge kan det hende de foretrekker å sende med mat fordi du har laget ikke-halalmat i grytene dine. Minsten min har to venner som alltid har med mat fordi kjøkkenutstyret mitt er "forurenset" med svinekjøtt siden jeg ikke er muslim. Det er helt greit at de tar med, jeg bruker papptallerkner og engangsbestikk i bursdagen for sikkerhetsskyld og alle er fornøyde. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Er det håpløst politisk ukorrekt å synes at det er hinsides dustete når man begynner å snakke om forurensede kjeler?!
|
|
|
#35 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Enklest å bare spørre. Jeg pleier å invitere til det i invitasjonen " hvis det er noe du ikke kan spise eller andre beskjeder, si fra på tlf..." |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Til tider hjulbeint
|
Jeg synes ikke det, men alternativet er at de ikke kommer i bursdag. Disse vennene er viktige for minsten så jeg tilrettelegger mens jeg stikker fingrene i ørene og synger om regnbuer og fred og sånn. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er det. Ortodokse jøder har to sett av alt kjøkkenutstyr for å holde kjøtt og melk separat. Cøliakiere har egen brødrister osv. Uansett grunn er opplevelsen at det er nettopp forurenset, og like utenkelig som å gå bort til kua på enga og ta en bit, selv om man ellers spiser kjøtt.... |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Skrekkøgle
|
Har de ikke hørt om at det går ann å koke ut med salt? Gammelt jungeltriks fra Hadith-literaturen.
|
|
|
#39 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Takk for gode tips og råd alle sammen.
|
|
|
|
#40 |
|
Er frisk!
|
Så strenge muslimer (og jøder) må sende med mat, tallerkner og glass selv rett og slett.
|
|
![]() |
|
|