Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-12, 20:29   #121
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

"Gjør det, gjør det. Gjennomfør det!"

Jeg kom på at jeg har ingen hatter.
Men jeg leter etter en kakemann med rød topplue av sukker, og jeg kan love deg at jeg skal spise ham hvis jeg finner ham! Jeg skal spise mange, faktisk.

Gammel 12-11-12, 20:32   #122
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Mener du at disse "kampanjene" er ok?

Jeg syns ikke det er OK å slenge dritt om kropper. Det være seg tynne eller tykke. Men det er en vanskelig balansegang å få til å si at "tykke kvinner er flotte kvinner" og samtidig unngå å si at tynne kvinner ikke er flotte. Så i sin iver etter å få fram at det ikke bare er de kvinnene vi ser i magasiner som er fine, så trår man rett og slett innimellom feil.

Det sagt, så har jeg stor forståelse for at man har behov for å være motvekt mot det ekstremt smale idealet vi tross alt har i dag.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 20:35   #123
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er OK å slenge dritt om kropper. Det være seg tynne eller tykke. Men det er en vanskelig balansegang å få til å si at "tykke kvinner er flotte kvinner" og samtidig unngå å si at tynne kvinner ikke er flotte. Så i sin iver etter å få fram at det ikke bare er de kvinnene vi ser i magasiner som er fine, så trår man rett og slett innimellom feil.

Det sagt, så har jeg stor forståelse for at man har behov for å være motvekt mot det ekstremt smale idealet vi tross alt har i dag.

Det er faktisk svært enkelt å unngå. Så vidt jeg vet er det svært sjelden motemagasinene setter inn bilder av fyldige kvinner med stygge kommentarer for virkelig å få frem hvor vakre de slanke er, for eksempel.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 20:53   #124
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Så vidt jeg vet er det svært sjelden motemagasinene setter inn bilder av fyldige kvinner med stygge kommentarer for virkelig å få frem hvor vakre de slanke er, for eksempel.

Eh, og hva var poenget ditt? Det vil faktisk ikke hjelpe å starte et motemagasin hvor man kun bruker overvektige damer. Samfunnet er slik at vi på et helt generelt nivå sier at det å være tynn er det som er bra. For å skape en motvekt må man faktisk ta i litt.

Forøvrig er det et ganske kraftig signal når for eksempel bildet under er en pluss-størrelse:

Gammel 12-11-12, 20:55   #125
Krinoline
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Krinoline er litt kul
Standard

Sv: Re: Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er også en forskjell på å hatt fokus og kommentarer på sin egen tynne kropp fra man er lite barn, gjennom tenårene og som voksen kontra å slite med overvekt som voksen f.eks.

Derfor, beklager noe hissige ordelag dog, det var unødvendig, men overvekt som voksen = i særdeles mange tilfeller overfokus på kropp, vekt og mat i barndommen og. Akkurat som du har hatt fokus på din tynne kropp. Her virker det som om du mener det er en slags forskjell, nemlig. Beklager hvis jeg har misforstått. Skal ikke spise verken hatt eller kakemann hvis jeg tar feil, heldige dere som kan spise det...

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 20:56   #126
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, og hva var poenget ditt? Det vil faktisk ikke hjelpe å starte et motemagasin hvor man kun bruker overvektige damer. Samfunnet er slik at vi på et helt generelt nivå sier at det å være tynn er det som er bra. For å skape en motvekt må man faktisk ta i litt.

Forøvrig er det et ganske kraftig signal når for eksempel bildet under er en pluss-størrelse:

Jeg har ikke sagt noe om samfunnsideal, kun kommentert dine utsagn om at det er vanskelig å snakke pent om store kropper uten samtidig å rakke ned på slanke.

Gammel 12-11-12, 20:59   #127
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Selvsagt kan man fremheve at annet enn det rådende motekroppsidealet er vakkert uten å skulle rakke ned på andre!

Er ikke Marilyn like vakker på det første bildet selv om hun ikke blir sammenlignet med en annen kvinne som i samme slengen blir dømt som mindre attraktiv?

Gammel 12-11-12, 21:03   #128
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Jeg har ikke sagt noe om samfunnsideal, kun kommentert dine utsagn om at det er vanskelig å snakke pent om store kropper uten samtidig å rakke ned på slanke.

Jeg sa ikke at det var vanskelig. Jeg sa at det var en balansegang. Det at motemagasiner og kleskataloger nærmest kun viser tynne damer (eller "pluss-modeller" som tross alt er ganske tynne de også) er da indirekte en ganske klar melding til de som ikke er like tynne, om at de ikke passer inn i idealet.

Gammel 12-11-12, 21:05   #129
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg sa ikke at det var vanskelig. Jeg sa at det var en balansegang. Det at motemagasiner og kleskataloger nærmest kun viser tynne damer (eller "pluss-modeller" som tross alt er ganske tynne de også) er da indirekte en ganske klar melding til de som ikke er like tynne, om at de ikke passer inn i idealet.

Det er dog en vesensforskjell på det, og å si rett ut "så schtøgg du er".

Gammel 12-11-12, 21:06   #130
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Derfor, beklager noe hissige ordelag dog, det var unødvendig, men overvekt som voksen = i særdeles mange tilfeller overfokus på kropp, vekt og mat i barndommen og. Akkurat som du har hatt fokus på din tynne kropp. Her virker det som om du mener det er en slags forskjell, nemlig. Beklager hvis jeg har misforstått. Skal ikke spise verken hatt eller kakemann hvis jeg tar feil, heldige dere som kan spise det...

Jeg sier at veldig mange som sliter med overvekt får det i voksen alder, men seff langt ifra alle. Dog tror jeg få naturlig magre voksne ble det som voksen, men alltid har slitt med det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 21:09   #131
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Er ikke Marilyn like vakker på det første bildet selv om hun ikke blir sammenlignet med en annen kvinne som i samme slengen blir dømt som mindre attraktiv?

Jeg blir litt oppgitt, kjenner jeg. Kvinner som ikke er tynne nok til å falle innenfor idealet blir hver eneste dag dømt som mindre attraktive. Og så reagerer dere på noen få tilfeller av at noen viser bilder hvor tynne kvinner fremstilles som mindre attraktive enn ei som er tykkere.

Gammel 12-11-12, 21:12   #132
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er ingenting ved disse bildene som vitner om at de i det hele tatt har prøvd å finne den balansen det snakkes om. Dette er alle bilder som har florert på Facebook. Det er mangfoldige flere, men det var de Google ville finne til meg nå, og jeg gidder ikke lete mer.
Det må da finnes bedre måter å få fram poenget på?

Men som er sammen med tynne kvinner er pingler og puslinger, for EKTE menn, de vil ha fyldige kvinner. Jeg har også sett et som hadde teksten: Hadde jeg ønsket meg en kjæreste med kropp som en ti år gammel gutt, så hadde jeg blitt sammen med en ti år gammel gutt".
Det må da gå an å få fram de samme poengene uten å tråkke på motstykket og si at det er stygt?

For ikke å snakke om at tynne kvinner får dumme barn:

Gammel 12-11-12, 21:13   #133
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Det er dog en vesensforskjell på det, og å si rett ut "så schtøgg du er".

Hvor stor er egentlig den forskjellen?

Er du tynn, og noen sier "så schtøgg du er", så vet du (eller burde i det minste vite) at du likevel er innenfor idealet, og at det er et mindretall som er enig i at du er stygg. Ja, det er ufint og helt forkastelig å si. Men du er likevel innenfor idealet. Du kan til og med lene deg på at de som sier slikt er misunnelig.

Er du tykk, og noen sier "så schtøgg du er", så "vet du" at dette er noe alle mener, og du føler deg skikkelig mislykket og lurer på å aldri gå mer gå ut av huset.

Gammel 12-11-12, 21:18   #134
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er da ikke greit å kommentere andres kropper uansett, tenker nå jeg.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 21:19   #135
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Er du tynn, og noen sier "så schtøgg du er", så vet du (eller burde i det minste vite) at du likevel er innenfor idealet, og at det er et mindretall som er enig i at du er stygg. Ja, det er ufint og helt forkastelig å si. Men du er likevel innenfor idealet. Du kan til og med lene deg på at de som sier slikt er misunnelig.

Er du tykk, og noen sier "så schtøgg du er", så "vet du" at dette er noe alle mener, og du føler deg skikkelig mislykket og lurer på å aldri gå mer gå ut av huset.

Du er ikke veldig flink til å sette deg inn i andres situasjon, kanskje?

Jeg får kommentarer, om ikke hver dag, så i det minste annenhver dag på kroppsfasongen min. Jeg kan lese i tabloidene hver dag om hvor mye flottere det er med formfulle, ekte kvinner enn oss beinrangel. Joda, kroppen min passer inn små klesstørrelser. That´s it, på en måte. Det er svært uttalt i samfunnet at "disse modellene er jo bare beinete, vi vil ha ekte kurver!"

Det kjipe er jo at jeg har ingen problemer med å skjønne at det er vondt å være overvektig. (Jeg har vært det selv. Fikk dog bare høre at jeg så sunn ut i forhold til før. ) Jeg har ikke noe ønske om å rakke ned på store kropper, det ligger ikke naturlig for meg å legge ut bilder på facebook om hvor lekre vi slanke kvinner er. Bare at den solidariteten går visst bare en vei.

Gammel 12-11-12, 21:28   #136
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Standard

Er du seriøs nå, Lille meg? Tror du virkelig at det er så lett? At når man får en kommentar om at man ser ut som et Biafra-offer eller blir forsøkt tvangsforet av omgivelsene så trekker man på skuldrene og lar det prelle av, fordi man jo er nærmere idealvekten enn hvis man hadde vært overvektig?
Her snakker vi altså ikke om normalt slanke mennesker, men undervektige. Når man kjemper en daglig kamp med egen kropp for å justere hvordan man ser ut, så stikker det like jævla dypt hvis noen sier du er stygg, eller mindre pen, uansett hvilken ende av skalaen ligger på.

Og undervekt er ikke innenfor idealet, på ingen måte. Det ser man jo helt tydelig på at modellene blir større, riktignok ikke så mye, men gjennomsnittsmodellen er ett par kilo tyngre nå enn for få år siden, mange av skuespillerne er ikke så radmagre lenger, og så da tidligere nevnte gjentatte bilder i sosiale medier som påpeker at gjennomsnittsbefolkingen foretrekker kvinner som ikke er magre.
Så nei, man føler seg ikke som en idealkvinne med en idealkropp hvis man er undervektig, og man tenker hvertfall ikke at folk som sier rett ut at man er stygg sånn som man ser ut, egentlig er misunnelig. På ingen måte.

Gammel 12-11-12, 21:29   #137
Krinoline
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Krinoline er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg sier at veldig mange som sliter med overvekt får det i voksen alder, men seff langt ifra alle. Dog tror jeg få naturlig magre voksne ble det som voksen, men alltid har slitt med det.

Hva baserer du disse noget bastante formuleringene på?

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 21:32   #138
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Du er ikke veldig flink til å sette deg inn i andres situasjon, kanskje?

Tja, hva skal man si. Du fikk positive tilbakemeldinger da du var overvektig. Der har jeg aldri vært, og jeg tror ikke det er vanlig, for å si det slik. Så: Right back at you!

At du får kommentarer flere ganger i uka på at du er for tynn, det er selvsagt helt forkastelig. Jeg står heller ikke på sidelinjen og heier på de som påstår at "tykke jenter er for ekte mannfolk" og lignende.

Du skriver bl.a. at "Jeg kan lese i tabloidene hver dag om hvor mye flottere det er med formfulle, ekte kvinner enn oss beinrangel.". Da lurer jeg litt på hvor du leser. Det jeg ser over alt, er hvordan man kan slanke seg, hvilke dietter som funker, etc. Samt, selvsagt, kun bilder av de perfekte og tynne. Og når du skriver "Joda, kroppen min passer inn små klesstørrelser. That´s it", så må jeg nesten le. Å finne klær er faktisk et helt jævlig vanskelig og tøft tema for mange overvektige. Man trenger ikke engang være veldig overvektig før det blir et problem, og man må over i "pluss-delen". Som svært ofte inneholder uformelige klær som man ser enda tykkere ut i.

Klær er slett ikke bare "that's it".

Bare at den solidariteten går visst bare en vei.

Som sagt står jeg ikke og heier når folk slenger dritt til tynne mennesker. Jeg skriver at jeg syns det er forståelig at man kan trå litt feil i forsøk på å gi litt selvtillit til de som ikke er syltynne. Rett og slett rette opp inntrykket av at kun tynne jenter er verd å bry seg om. For tro det eller ei: Det inntrykket er ganske massivt.

Gammel 12-11-12, 21:32   #139
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eventuelt kan man, hvis man er tykk (som jeg er) tenke at "de mener ikke egentlig at jeg er stygg, de mener at jeg er tykk - hadde jeg vært tynn, ville jeg sikkert vært pen".

Jeg kjøper bare ikke at det skal være bedre å bli rakket ned på om man er tynn enn om man er tykk. Eller at man som tynn automatisk har bedre selvtillit og dermed takler nedrakking bedre enn oss skrøpelige overvektige.

Og ikke minst er det minst like uhøflig å være frekk mot tynne som mot tykke. Kanskje er det, på statistisk nivå, mer kjiphet mot tykke enn mot tynne - men det er da virkelig hverken en unnskyldning eller en trøst for dem som opplever kjipe ting. (Og skulle noen mene å trøste meg med å snakke stygt om tynne, så er det virkelig skivebom. Hvis det er noe som plager meg med overvekten min - bortsett fra det rent helsemessige - så er det jo nettopp folk som ser stygt på og snakker stygt om folk basert på kroppen deres.)

Gammel 12-11-12, 21:34   #140
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Burde en tynn tenåring vite at en er innenfor idealet og ikke bry seg om folk som snakker dritt? Hva er dette "idealet"? Det er jo ingen objektiv norm. Motebransjeverden kan føles veldig fjern fra det virkelige livet en lever som usikker tenåring. Signalene fra menneskene rundt kan bety uendelig mye mer for selvbildet enn hva motebladene sier er fint. Jeg opplevde meg aldri som mer attraktiv fordi jeg var tynn i tenårene.

Jeg kan ikke fatte at du mener at alle synes tykke folk er stygge og at det er noe en bør vite, mens de tynne bør vite at selv om noen kritiserer ens tynne kropp så vet man jo at egentlig mener "alle" at en er fin. Jeg synes du bagatelliserer hvordan det oppleves for folk i andre enden av skalaen. Hvis en gjentatte ganger gjennom oppveksten får det en opplever som negativ oppmerksomhet pga kropp så setter det spor, samme hva motebransjen hyller.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:13.