Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?
Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.
Jeg har ikke vært overvektig, men i andre enden av normalområdet, og da var det kun min mor som kommenterte noe. Som vedtatt tynn har jeg til og med opplevd at fremmede har kommentert hva jeg spiser. "Kan du ikke forsyne deg en gang til, du som er så tynn!" eller "Skal du ikke ha kake? Du kunne trengt litt fett på kroppen!" Ikke noe jeg tar meg veldig nær av, men påfallende likevel. Min overvektige venninne sier faktisk at hun aldri har opplevd å få kommentarer i det hun forsyner seg fra et kakefat.
Og hvis hun fikk det, er ikke det verre? Sånn generelt sett? Å få beskjed om å spise mer kake er vel greit når man sammenligner det med å få beskjed om å ikke spise kake?
Jeg husker med gru historier fra NM i barselklubben min hvor overvektige fortalte om sine møter med helsevesenet. Blant annet en som fortalte om behandlingen hun fikk da hun skulle på UL med sitt første barn i magen. Det var helt grusomt å høre om jordmor som akket og klaget over hvor vanskelig det var å komme til pga alt som var i veien. Overvektige er mer utsatt i samfunnet generelt, tror jeg.