Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva gjør du med gresskarkjøttet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Hva gjør du med gresskarkjøttet?
Jeg lar det bare være i gresskaret, jeg 5 9,62%
Jeg kaster gresskarkjøttet, for det er ikke noe godt 17 32,69%
Jeg kaster gresskarkjøttet med dårlig samvittighet 5 9,62%
Jeg lager noe lekkert av gresskarkjøttet og poster oppskriften i tråden 5 9,62%
Jeg legger gresskarkjøttet i en skål og glemmer det i kjøleskapet 2 3,85%
Jeg lager ikke gresskarlykt / jeg lager heller brokkolilykt / pass dine egne saker 18 34,62%
Deltakere: 52. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-12, 20:42   #41
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør du med gresskarkjøttet?

Åh så mange gode oppskrifter!

Jeg graver ikke ut kjøttet av halloweengresskarene, det blir for mye styr. Men kjøper gjerne butternut for å bruke til mat.

Gammel 29-10-12, 20:50   #42
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Denne gresskarsuppen er fantastisk, og jeg har laget den to ganger de siste ukene:

1 1/5 kg gresskar
2 løk
4 hvitløkbåter
1 ss smør
12 dl melk
4 buljongterning av høns
4 dl crème fraîche
2 lime
2 ts chilipasta (sambal oelek)
1 ts frisk koriander
salt

Skjær "toppen" av gresskaret og hul ut ”kjøttet”. Ta gjerne vare på selve gresskaret. Er dette tett, er det fint å servere suppen i det.
Skjær kjøttet i terninger.
Riv limeskallet i fine strimler på et rivjern.
Skrell og finhakk løk.

Ha smør i en kjele og fres løken.
Tilsett gresskarkjøttet, melk og buljongterninger.
La suppen koke i ca. 10 minutter.

Bland suppen godt og rør i halvparten av crème fraîchen.
Smak til med presset limesaft, finrevet limeskall, sambal oelek og eventuelt salt.
La suppen koke opp.

Server med resten av crème fraîchen og finhakket koriander.

[Beklager det ubehjelpelige språket, jeg kopierte fra oppskriften, og har ikke tid til å skrive om.]

Suppen er superenkel og rask å tilberede, når gresskarkjøttet først er ute av skallet. Dét var en tung jobb, og ikke mulig å få til uten at skallet måtte skjæres i biter. Så det ble ingen lykt.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 20:54   #43
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Gresskarpai
250 g hvetemel
100 g melis
en klype salt
100 g smør
2 egg

750 g gresskarkjøtt i terninger
140 g sukker
½ ts salt
½ ts revet muskat
½ ts kanel
2 egg
25 g smeltet smør
1,75 dl melk

1 ss melis + ½ ts kanel

Mel, sukker, salt, smør og egg til paideigen kjøres sammen i food processor. Sett kaldt 30 minutter. Kjevle ut til en leiv som passer en 24 cm paiform og blindstek ved 200 grader i 15 minutter. Fjern papir og bønner og stek videre 10 minutter. Avkjøl.

Kos gresskarkjøttet i 15 minutter. Sil av vannet og avkjøl. Kjør til mos i blender. Bland sukker, salt og krydder. Visp inn egg og melk og rør så inn smør og gresskarmos. Hell i paiskallet og stek ved 220 grader i 10 minutter. Senk temperaturen til 180 grader og stek videre 35-40 minutter, til fyllet har stivnet.

Avkjøl helt. Bland melis og kanel og dryss over før servering.

En sånn oppskrift har jeg lett etter lenge! Tusen takk!

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 22:04   #44
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Pga denne tråden blir det kylling og butternut til middag i morgen. Mmmmm

Gammel 29-10-12, 22:54   #45
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg lager gresskarsuppe hvert år og det har vi til middag på Halloween. I tillegg blir det så mye til overs at jeg blant annet har laget gresskar gnocci et år, og det var supergodt. I fjor lagde jeg gresskarpai, men det falt ikke helt i smak hos meg. Ovnsbakt gresskar bruker vi ofte om høsten og tidlig vinter.

Gresskar cookies fikk jeg lyst til å prøve.

Gammel 29-10-12, 22:58   #46
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grsskargnocchi? Oppskrift!

Gammel 29-10-12, 23:27   #47
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Gresskargnocci med salviesmør

500g gresskar
200g hvetemel
50 g nyrevet parmesan
1 egg, sammenpisket
100 g smør
2 SS Salvie, friskhakket

1. forvarm stekeovnen til 160 grader. Smør en bakeplate med olje eller smeltet smør. Skjær gresskaret i store biter med skallet på og legg dem på bakeplaten. Stek gresskarbitene i 1 time 15 minutter eller til de er møre. (Om man bruker kjøtt fra halloweengresskarene kortere steketid da man da har veldig små biter.) Avkjøl lett. Skrap kjøttet av skallet. Unngå harde eller sprø deler. Ha det i en stor bolle. Tilsett melet, halvparten av parmesanen, egget og litt svart pepper. Bland alt godt sammen. Legg deigen på et meldrysset bakebord og elt i 2 min eller til deigen er glatt.

2. Del deigen i 2. Ta mel på fingrene og trill hver halvpart til en ca 40 cm lang pølse. Skjær pølsen i 16 like store biter. Form dem til ovaler. Trykk en gaffel dyppet i mel ned i hver bolle så det blir et avtrykk.

3. Kok gnocciene i flere omganger i en gryte av kokende vann tilsatt salt i 2 minutter, eller til de flyter opp. Sil av med hullsleiv, og hold dem varme.

4. Salviesmør lages ved å smelte smøret i en liten gryte. Ta gryten av platen, og rør inn hakket salvie.

5. Gnoccien fordeles i 5 dype tallerkener og drysses med salviesmør og resten av parmesanen.

Forberedelser: 15 min Tilberedningstid 1 time 30 minutter

Meisje pleier å lage gnocciene på lørdag eller søndag og oppvarer de under plastfolie frem til mandag-tirsdag, da koker jeg de.

Gammel 29-10-12, 23:34   #48
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oioioi!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 00:50   #49
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Smakløst og kjipt rått. Men sammen med ting, spesielt melkeprodukter som smør, rømme, fløte osv er det supergodt.

Jeg synes personlig at gresskarsuppe er noe av det beste man kan lage og det er virkelig helt aldeles nydelig.

Teomannen laget gresskarsuppe av det første halloween-gresskaret vi skar ut, og den smakte rett og slett absolutt ingen ting. Virkelig smakløst.

En amerikansk kollega bare lo da jeg fortalte at vi hadde laget mat av halloween-gresskarene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 14:56   #50
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teofelia: Jeg slutter ikke å undre meg over dette halloween-gresskaret som ikke skulle spises. Litt bildegjennomgang av de gresskarene jeg har brukt til Halloween, så har det hittil vært utelukkende Hokkaidogresskar jeg har brukt til uthuling. Og innholdet er ikke veldig smakfullt rått, men godt i suppe, pai og ovnsbakt.

Jeg kjøpte noe jeg trodde var et såkalt Halloweengresskar i år, det så omtrent slik ut:

Jeg regnet med at dette kunne være et sånt ikke-spiselig ett, men det må det være. Det luktet en blanding av melon og gulrot og smakte godt. Mer enn rå butternut eller hokkaido, faktisk.

Mystisk. Meget mystisk.

Gammel 01-11-12, 14:57   #51
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Teofelia: Jeg slutter ikke å undre meg over dette halloween-gresskaret som ikke skulle spises. Litt bildegjennomgang av de gresskarene jeg har brukt til Halloween, så har det hittil vært utelukkende Hokkaidogresskar jeg har brukt til uthuling. Og innholdet er ikke veldig smakfullt rått, men godt i suppe, pai og ovnsbakt.

Jeg kjøpte noe jeg trodde var et såkalt Halloweengresskar i år, det så omtrent slik ut:

Jeg regnet med at dette kunne være et sånt ikke-spiselig ett, men det må det være. Det luktet en blanding av melon og gulrot og smakte godt. Mer enn rå butternut eller hokkaido, faktisk.

Mystisk. Meget mystisk.

Mitt ser ikke sånn ut. gulere, mindre rugler, og kun et relativt tynt lag kjøtt inni som ikke lukter noe som helst.

Gammel 01-11-12, 14:57   #52
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brukte så mye tid på denne pollen at jeg ikke rakk å kjøpe noe gresskar. Jeg burde kanskje lagd en oppfølgingspoll, «Var gresskaret spiselig?»

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 14:58   #53
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Si meg, lever De fremdeles, Frue?

Gammel 02-11-12, 16:46   #54
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Men, snakker dere om fyllet i de oransje, store gresskarene man huler ut nå? For jeg trodde ikke det fyllet kunne brukes. *domm*

Er det bare jeg som fniser hjelpeløst av et sånt innlegg fra Sjølvaste Veganeren..?

Jeg har spist gresskarsuppe i dag, og det var aldeles nydelig. I tillegg til gresskar var det gulrot, løk, hvitløk, ingefær, chili, koriander, cumin, salt, pepper og kraft. Mulig det var noe mer også, jeg skal definitivt få kloa i den oppskrifta!

Gammel 02-11-12, 16:52   #55
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir kvalm av tanken på å spise den gørra... Joda, jeg skjønner at den ikke vil se like gørrete ut, men lukta er nok til at jeg styrer unna alt om heter mat med gresskar.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 16:55   #56
isola
Kakemonster

isola sin avatar

isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Akkurat gresskaret var ferdig renset før vi kom, så jeg kjente ingen spesiell lukt.. Men jeg skal lage det selv en gang snart, og om det lukter rart da, så, vel.. Eyes on the prize. Jeg får vann i munnen bare av å tenke på den suppa!

Gammel 02-11-12, 20:41   #57
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg blir kvalm av tanken på å spise den gørra... Joda, jeg skjønner at den ikke vil se like gørrete ut, men lukta er nok til at jeg styrer unna alt om heter mat med gresskar.

Det lukter nå bare av den gørra i midten som skal kastes? Ja, for den skal kastes, ikke sant? Det man spiser er selve "kjøttet" som man skraper ut fra veggene og det luktet vel ikke noe særlig?

Gammel 02-11-12, 21:52   #58
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Standard

Nå kom jeg på at det var to bokser kokosmelk i suppa også. Digg, digg, digg.

Gammel 02-11-12, 22:00   #59
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det siste alternativet skulle vært: "Pass dine egne grønnsaker"

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 22:15   #60
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Er det bare jeg som fniser hjelpeløst av et sånt innlegg fra Sjølvaste Veganeren..?

Jeg har spist gresskarsuppe i dag, og det var aldeles nydelig. I tillegg til gresskar var det gulrot, løk, hvitløk, ingefær, chili, koriander, cumin, salt, pepper og kraft. Mulig det var noe mer også, jeg skal definitivt få kloa i den oppskrifta!

Hvis den virkelig var laget med halloweengresskar, kommer du til å få deg en vakker overraskelse om du lager den med skikkelig gresskar.

Man kan jo spise dem, de er ikke vonde eller farlige. Bare så utrolig smakløse sammenliknet med skikkelig matgresskar

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.