Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-12, 08:33   #1
Left
Passiv

Standard

Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Jeg har ikke noe til overs for Halloween, og gjør absolutt ikke mer ut av det enn jeg må.

Gutta mine ønsker å feire den, og det gjør de jo, ved å kle seg ut og gå knask eller knep. Hadde det ikke vært for dem, så hadde det ikke vært antydning til noe som kunne minnet om Halloween her i heimen.
Jeg pynter uansett ikke i huset, og jeg gjør minimalt ut av det ellers.

Rundt meg ser jeg de skjærer gresskar og dekorerer omtrent hele huset, med lys og diverse både ute og inne.

Jeg ser egentlig på Halloween som handelsstandens dag - enda en dag å tjene penger på.

Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 08:38   #2
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg ser egentlig på Halloween som handelsstandens dag - enda en dag å tjene penger på.

Handelsstanden har i så fall beslaglagt mange dager - de er jo ute etter å tjene penger på alle hendelser det kan knyttes salgbare produkter opp mot.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 08:42   #3
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg er på mange måter med på tankegangen din, søtplomme, men man behøver jo ikke å velte seg i Halloveen-effekter om man ikke ønsker det, og jeg har ikke inntrykk av at man blir sett på som en raring om man ikke dekorerer huset med blinkende gresskar. (Eller blir man det? )

Selv kjøper jeg inn en del godterier til utdeling, men har ingen planer om storslagne feiringer.

Gammel 31-10-12, 08:44   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Halloween er viktig for ungene og en skikkelig "snakkis" i tiden før. Så ja, jeg synes det er litt kjipt å disse en dag som ungene liker og setter pris på.

Jula er da minst like mye en "handelstandens dag", men det er ikke ofte man ser folk boikotte den av den grunn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 08:45   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Teo sa. Det er moro for ungene, og det går fint an å markere det litt uten den helt store investeringen også.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 08:48   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes Halloween er mindre pengestyrt enn andre høytider. Utgiftene pleier ikke å være mer enn et gresskar og en pose med Fox-karameller.
Å kle seg ut er jo morsomt, og vi bruker det vi har liggende.

Gammel 31-10-12, 08:51   #7
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Synes Halloween er mindre pengestyrt enn andre høytider. Utgiftene pleier ikke å være mer enn et gresskar og en pose med Fox-karameller.
Å kle seg ut er jo morsomt, og vi bruker det vi har liggende.

Veldig enig. Jeg er heller for å sable ned morsdag, farsdag og Valentines. DET er kommerst det, mye mer enn Halloween. Synes jeg.

Gammel 31-10-12, 08:55   #8
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Re: Sv: Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Veldig enig. Jeg er heller for å sable ned morsdag, farsdag og Valentines. DET er kommerst det, mye mer enn Halloween. Synes jeg.

Gammel 31-10-12, 08:55   #9
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg er heller for å sable ned morsdag,

Gammel 31-10-12, 08:56   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Halloween er her. Dagen blir mye hyggeligere når man gleder seg med ungene.
Jeg syns ikke opprinnelig det er en koselig ting å "true" til seg godteri, men skumle saker er gøy! Og Poden teller ned i flere uker i forveien.
Så jeg har valgt å glede meg med ham.

Vi har ikke gjort så mye ut av det, men i år har vi skjært ut et gresskar. Stor stas!

Gammel 31-10-12, 08:57   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stæsjer ikke huset til Halloween, men jeg lar Guttungen få kle seg ut og gå en runde i nabolaget med kameratene, noe han har gledet seg til i ukesvis. Har også godis klar om noen skulle dukke opp på døra her.

Ellers har jeg tenkt å være kipemamma, og har gitt beskjed om at jeg kommer til å tagge etter gutta, sånn i respektfull avstand nok til at de føler de er i fred, men i nær nok avstand til å holde et øye med dem.

Gammel 31-10-12, 09:09   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Halloween er viktig for ungene og en skikkelig "snakkis" i tiden før. Så ja, jeg synes det er litt kjipt å disse en dag som ungene liker og setter pris på.

Jula er da minst like mye en "handelstandens dag", men det er ikke ofte man ser folk boikotte den av den grunn.

Veldig, veldig enig. Jeg har forresten instruert ungene grundig i reglene, altså ingen stygge knep og ikke ringe på hos folk som tydelig ikke vil ha besøk. Bryter de dette, blir jeg kjipemamma neste år, og det skjønner de godt.

Gammel 31-10-12, 09:14   #13
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg ser hvor gira barna er på å skjære ut gresskar og få lov til å kle seg ut og gå rundt i nabolaget i mørket sammen med venner, så tenker jeg at dette egentlig er ganske så billig moro og noe det verdt å bruke tid på. Ikke er det spesielt dyrt heller. Kostymene kan man fint mekke selv, gresskar har den lokale Remaen og tre poser med innpakket og brukbart snop får jeg til under hundrelappen.

Nå skal det sies at jeg har vokst opp med feiring av Halloween. Og det var virkelig så mye mer enn "trick or treat". Og det er vel det jeg har inntrykk av at det etter hvert begynner å bli i Norge også.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 09:16   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller ikke vært noen fan av halloween og det har ikke vært tradisjon for å feire dagen i vårt nabolag.

I fjor var første året snuppa var skolejente og hun skjønte at andre unger fikk godteri på dagen. Og fikk meg til å love å arrangere noe i år. Det har jeg gjort. I år samles alle ungene i nabolaget kl 18, og så går de og ringer på hos hverandre. Vi skal ikke ringe på hos andre naboer. Ungene får feiringen sin, og vi plager ingen.

Siden det ikke har vært noen tradisjon for slikt her så er det ingen pynting eller gresskar, så det er helt greit for meg og ungene at vi ikke pynter. Slår det an i år, så gjør vi kanskje mer til neste år.

Det er allikevel naboer som har takket pent nei til det arrangementet jeg har tatt initiativ til i år, nettopp fordi de ikke liker å oppmuntre slike importerte høytider. De sa fra på en pen måte og at de synes det var bra at jeg tok initiativ. Jeg synes det er helt greit, men kjenner at jeg synes bittelitt synd på ungene deres som helt garantert kommer til å få med seg at det er noe gøy de går glipp av.

Gammel 31-10-12, 09:16   #15
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kjem nok til å feire Halloween når guten er stor nok til å ha glede av det, og dei to gongane eg har vore invitert på Halloweenfest, har eg syntest det har vore moro å kle meg ut. Men som par har eg og mannen late vere å delta, og eg må innrømme at eg blir oppriktig sur når søppelkassa er velta og all søpla er dratt utover oppkjørselen vår 1.nov, fordi vi ikkje har vore heime 31.oktkber.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 09:23   #16
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er helt på linje med deg Sjuggerpløm. Her har handelsstanden klart å fange oss skikkelig. Jeg ville helst ikke feiret Halloween, ettersom det ikke er en norsk tradisjon. Ja det er gøy å kle seg ut og godteri smaker godt, men det ender jo med sure, kvalme, utslitte unger som skal opp tidlig morgen.

Jeg vil heller ha langsomme, stemningsfulle feiringer.

Når det er sagt, så er vi altså fanget vi også . Vi skal på Halloweenfest hvor ungene skal gå rundt i nabolaget. Oppsiden er at vi voksne skal drikke rødvin, lage pizza sammen og skravle.

Sist redigert av Nooria : 31-10-12 kl 09:29.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 09:24   #17
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Hver dag er handelsstandens dag, noen mer en andre.

Jeg liker fest. Jeg liker glade barn. Jeg liker å kle meg ut og jeg liker og bake. Derfor feirer vi Halloween.

Og i dag skal jeg kle meg ut som den trollkjerringa jeg er!

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 09:30   #18
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Dette er en greie som ungene ordner selv. Jeg har sagt at det er greit at vi har en samling her, før og etter at de har gått knask eller knep. Lille E har laget invitasjon til Party, og jeg har sendt den ut via mail, med noen ord om at det ikke er et hus fyllt til randen med effekter og stasj, men de får spise pizza og godteri mens de ser en litt skummel film, med voksne tilstede.

Jeg ville mye heller funnet på noe annet, men har kommet frem til at dette er ungenes greie og da er det bedre at jeg har litt kontroll.

Gammel 31-10-12, 09:32   #19
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her feirer vi ikke, ungene syns ikke om det heller og jeg er glad til.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 09:33   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor lenge har man (mer eller mindre) feiret Halloween i Norge? Min eldste kan ikke huske å IKKE ha gjort det, så kanskje i hvert fall like lenge som hun har levd? Det er jo blitt mer og mer valig de siste årene, men det er nok uansett kommet for å bli, og ungene våre vet jo ikke om noe annet. Deres unger vil jo også vokse opp med at Halloween er en integrert norsk tradisjon og ikke se på den som "den store stygge greia vi har hentet fra USA". Det er jo verdens kuleste dag for skrekkentusiaster, forresten.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20.