Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hallovenn vs Halloween? (med poll)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Skal dine barn på Halloween-runde?
Ja, såklart! 85 50,00%
Ja, må vel følge strømmen 26 15,29%
Nei, vi velger HalloVenn-fest istedet 10 5,88%
Nei, vi slukker lys og later som vi ikke er hjemme 14 8,24%
Vi har ikke barn som deltar, men vi åpner opp og pøser på med godteri 19 11,18%
Her hos oss er det ingen barn som går Halloween-runde, heller ikke vårt/våre 16 9,41%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-12, 20:30   #181
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Så et oppslag for Hallo Venn på butikken i dag, der det ble understreket at dette var et 'Positivt alternativ til Halloween'. Bare dette får meg til å ta piggene ut. Bedre ble det ikke da noen prøvde å fortelle meg at Halloween var djevelens verk, og at Hallo Venn var det 'gode' alternativet.

Og Halloween er, vil jeg si, et positivt alternativ til HalloVenn.

Gammel 30-10-12, 20:58   #182
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Så et oppslag for Hallo Venn på butikken i dag, der det ble understreket at dette var et 'Positivt alternativ til Halloween'. Bare dette får meg til å ta piggene ut. Bedre ble det ikke da noen prøvde å fortelle meg at Halloween var djevelens verk, og at Hallo Venn var det 'gode' alternativet.

Gud og satan mot hverandre, liksom? Man kan lage åndskamp utav det meste, vis man går inn for det. Jeg forstår at eg slikt oppslag provoserer, fordi man Halloweener fordi det er gøy for seg selv og barna. OG så tror jeg det er milelangt fra det som blir beskrevet som halloween-feiringer her inne, til det man så i starten (og kanskje noen steder ennå, jeg vet ikke) med folk som kaster egg og hærverk o.l. Det er noen som henger igjen i den troen at det bare er det det går i ennå.

Jeg også tenker at det kunne vært et annet navn. Her kalles det bare Allehelgensfest, og det skjer på samme tidspunkt som Halloween-feiringa.

Gammel 30-10-12, 20:59   #183
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Og Halloween er, vil jeg si, et positivt alternativ til HalloVenn.

Men utenom navnet, hva er det som er så galt med et slikt arrangement da? Jeg forstår ikke det, jeg.

Gammel 30-10-12, 20:59   #184
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Allehelgens-fest var et bedre navn, synes jeg. Jeg synes bent frem Hallo Venn-navnet er provoserende.

Gammel 30-10-12, 21:37   #185
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Halloween er ikke bare djevelens verk, Illuminati er ogsaa involvert:
http://www.nyhetsspeilet.no/2012/10/...loween-er-her/

Wow, dette var skremmende. Ikke alt gulpet, men at folk virkelig kjøper det.

At alle lekebutikker i Norge er frimurerstyrt er fasinerende, neste gang er de vel jødiske også.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 22:01   #186
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Allehelgens-fest var et bedre navn, synes jeg. Jeg synes bent frem Hallo Venn-navnet er provoserende.

Det er der jeg også er kjenner jeg.
I dag har jeg kjøpt inn masse godt og skal fóre små og store Halloweenere (Hallopølser?) imorgen.

Gammel 30-10-12, 22:14   #187
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Det som er irriterende med HalloVenn er jo ikke at det arrangeres en samling for barn/unge. Det er det at den er en så tydelig motvekt til Halloween. Gjennom navn, tid for arrangement og konkrete utsagn om "en positiv sammenkomst", uten alt det skumle, kommersielle, huff og akk og fysj. Det er irriterende.

Det blir som "Festivus- for the rest of us" (for Seinfeld- fans).

Gammel 30-10-12, 22:17   #188
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Det som er irriterende med HalloVenn er jo ikke at det arrangeres en samling for barn/unge. Det er det at den er en så tydelig motvekt til Halloween. Gjennom navn, tid for arrangement og konkrete utsagn om "en positiv sammenkomst", uten alt det skumle, kommersielle, huff og akk og fysj. Det er irriterende.

Det blir som "Festivus- for the rest of us" (for Seinfeld- fans).

Nemlig, Eplet sa det. Jeg har jo heller ingenting imot at det arrangeres hyggelige sammenkomster for barn og unge, det er det vel ingen som har noe imot. Det det reageres på er jo dette med at Halloween fremstilles som noe "ondt" og kommersielt og at man derfor trenger en motvekt til dette ondet. Skal man begynne å lage alternative julefeiringer også?

Gammel 30-10-12, 22:20   #189
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Skal man begynne å lage alternative julefeiringer også?

Prøv Festivus! Det er alternativ til jul. Man dropper det dumme treet og danser rundt en påle istedet. : nemlig:

Gammel 30-10-12, 23:32   #190
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Prøv Festivus! Det er alternativ til jul. Man dropper det dumme treet og danser rundt en påle istedet. : nemlig:

Haha ja! Og ingen gaver, vel? For det er jo så kommerzielt.

Gammel 30-10-12, 23:40   #191
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Hallovenn er noe som har opprinnelse i pinsemenigheten, og de fleste steder er det pinsevenner som står bak. Så for min del er det vel så spooky.

Fra spøk til revolver - vi deltar i Halloween. Ungene her kan reglene. De går stort sett til kjente i nabolaget, og er utelyset slått av, går de forbi. Aldri vært rampestreker her. Ikke knep heller. Bare knask...

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 23:52   #192
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Herregud sier jeg bare....

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 15:27   #193
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Haha ja! Og ingen gaver, vel? For det er jo så kommerzielt.

Ingen forskjell på jul, som vi har feiret siden lenge før kristningen av Norge, og halloween, som her i landet er kun de kommersielle delene av en amerikansk skikk nylig innført av handelsstanden?
Nei, jeg sliter også litt med de prinsipielle forskjellene der, altså.

Gammel 01-11-12, 15:28   #194
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hahaha, nyhetsspeilet er stadig en kilde til underholdning.
Man må bare prøve å fortrenge at det faktisk er noen som tror på galskapen, for da blir det litt skummelt.

Gammel 01-11-12, 15:37   #195
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi feirer ikke Halloween, men poden og en kompis i klassen fikk invitere resten av guttene til guttekveld her hos oss. De ville ha skummel mat, så jeg laget blant annet vannmelonhjerne og kransekakefingre, og pølsene ble pakket inn i grønnfarget deig. De fikk også pynte sine egne muffins. Det kom en del på døren, og da fikk de dele ut godteri.

Jeg lurer på om Dixie har vært på HalloVenn? Jeg tror neppe man kan beskylde arrangementet for å være kjedelig, selv om man ellers ikke skulle være overbegeistret for konseptet.

Gammel 04-11-12, 12:40   #196
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nei, kjedelig var feil begrep av meg å bruke, jeg mente ikke at selve arrangementet var kjedelig, jeg blir bare så paff over at de skal lage et alternativ til en feiring man ikke liker, med et navn som er nesten likt det opprinnelige arrangementet. Jeg liker bare ikke konseptet i det hele tatt. Men selve festen er sikkert kjekk for ungene, for all del.

Gammel 04-11-12, 13:17   #197
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[...] jeg blir bare så paff over at de skal lage et alternativ til en feiring man ikke liker, med et navn som er nesten likt det opprinnelige arrangementet. [...]

Som borgerlig konfirmasjon?

Gammel 04-11-12, 14:06   #198
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, for eksempel.

Gammel 04-11-12, 16:03   #199
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, kjedelig var feil begrep av meg å bruke, jeg mente ikke at selve arrangementet var kjedelig, jeg blir bare så paff over at de skal lage et alternativ til en feiring man ikke liker, med et navn som er nesten likt det opprinnelige arrangementet. Jeg liker bare ikke konseptet i det hele tatt. Men selve festen er sikkert kjekk for ungene, for all del.

Ja, dette er jeg forsåvidt enig i. Og noe grunnen til at vi ikke går på Hallovenn heller, når vi ikke feirer Halloween. Men vi kjenner mange som går og er med å arrangerer, og det er ikke kjedelig. Heller såpass i motsatt ende av skalaen, at det også er grunn til å styre unna, for min del.

Gammel 04-11-12, 16:05   #200
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Haha ja, det kan jeg i grunnen tenke meg at det er. Jeg elsker jo alt som har med skrekk og gru å gjøre, og det gjør heldigvis ungene mine også, så Halloween er jo fantastisk moro.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:59.