Sv: Bæredings til stort barn
Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.
Bærer dere mye på barna som er over 2 år? Er det fordi barna gjerne vil bæres, eller ligger det noe mer bak?
Dette er ikke ment som kritikk eller noe i den duren. Jeg bare lurer.
Jeg tror aldri jeg har følt behov for slike bæredingser.
Bæreglede er det noe som heter. Det føles fantastisk å bære en liten baby tett inntil seg over lengre tid. Det gjør noe med en. Og det er godt for babyen også, på veldig mange måter. Jeg tror at det er meningen fra naturens side at små babyer skal ha tilnærmet kontinuerlig kroppskontakt med en omsorgsperson de første månedene. Det var derfor jeg bar mye da Lillesøster var lita. En annen grunn var at hun hylte med en gang hun ble lagt ned, så jeg hadde i grunnen ikke noe valg.
Nå er hun to år, og bæres lite. Det er flere måneder siden jeg bar henne innendørs. Hun signaliserer ikke noe stort ønske om å bli båret lengre. Jeg bruker fortsatt å bære henne ute. Det er til transport. Jeg har ikke brukt vogn til henne siden hun var 3 måneder gammel. Jeg bærer henne til og fra barnehagen, men nå i det siste vil hun gjerne gå litt selv også. Jeg bærer henne også alltid når vi er på bytur. Og på andre turer. Det er deilig å slippe vogn.
|