Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva gjør du med gresskarkjøttet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Hva gjør du med gresskarkjøttet?
Jeg lar det bare være i gresskaret, jeg 5 9,62%
Jeg kaster gresskarkjøttet, for det er ikke noe godt 17 32,69%
Jeg kaster gresskarkjøttet med dårlig samvittighet 5 9,62%
Jeg lager noe lekkert av gresskarkjøttet og poster oppskriften i tråden 5 9,62%
Jeg legger gresskarkjøttet i en skål og glemmer det i kjøleskapet 2 3,85%
Jeg lager ikke gresskarlykt / jeg lager heller brokkolilykt / pass dine egne saker 18 34,62%
Deltakere: 52. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-12, 15:16   #21
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du med gresskarkjøttet?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Men, snakker dere om fyllet i de oransje, store gresskarene man huler ut nå? For jeg trodde ikke det fyllet kunne brukes. *domm*

Klart det kan brukes.

Jeg bruker som oftest det.

Gammel 29-10-12, 15:19   #22
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gode muffins

200 g hvetemel
90 g smeltet smør
2 ts bakepulver
2 ts salt
140 g raspet gresskar (hele eller deler kan erstattes av gulrot og eller søtpotet)
125 g raspet cheddar
1, 3 dl melk
1 lett vispet egg.

Alt blandes, sett med to skjeer 12 muffins enten i store former eller rett på smurt plate. Stekes 25-30 minutter på 175 C.

Serveres varme med div ost. Særlig godt med krydderoster og andre smakssterke oster.

Gammel 29-10-12, 15:20   #23
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også brukt fyllet av de oransje. Det kan absolutt brukes, og alt jeg har laget har i allefall smakt nydelig.

Gammel 29-10-12, 15:20   #24
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker ikke halloweengresskarkjøttet. Jeg syns det smaker kjipt sammenliknet med annet gresskar, og det er for mye arbeid å skrape ut. Andre typer gresskar bruker jeg stadig vekk, både til suppe, gryteretter, pastasaus, ovnsretter, pai, osv osv.

Gammel 29-10-12, 15:22   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kom over denne tråden nå, der bla. Teofelia sier kjøttet er helt smakløst og kjipt. Så jeg blir litt forvirret, men jeg har jo ingen erfaring med å lage noe som helst av gresskar (enda), så jeg må jo høre på flertallet og evt. prøve meg frem. Men når det gjelder gresskar, hva er deres favoritt? Ei venninne skryter veldig av flaskegresskar.

Gammel 29-10-12, 15:22   #26
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg kaster helst ingenting. :kjip:

Gammel 29-10-12, 15:25   #27
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Flaskegresskar er veldig godt.

Første gang jeg brukte innholdet av de oransje var det rett og slett fordi jeg syntes det var synd å kaste alt gresskarkjøttet jeg hadde skrapt ut, selv om gresskaret i utgangspunktet var kjøpt for å brukes som lykt. Det føltes rett og slett godt å prøve å bruke så mye som mulig av gresskaret, så utsiden ble lykt, kjøttet ble kake og frøene snacks.

Gammel 29-10-12, 15:28   #28
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg liker også best butternut (Flaskegresskar)

og Hokkaido

Gammel 29-10-12, 15:40   #29
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Kom over denne tråden nå, der bla. Teofelia sier kjøttet er helt smakløst og kjipt. Så jeg blir litt forvirret, men jeg har jo ingen erfaring med å lage noe som helst av gresskar (enda), så jeg må jo høre på flertallet og evt. prøve meg frem. Men når det gjelder gresskar, hva er deres favoritt? Ei venninne skryter veldig av flaskegresskar.

Smakløst og kjipt rått. Men sammen med ting, spesielt melkeprodukter som smør, rømme, fløte osv er det supergodt.

Jeg synes personlig at gresskarsuppe er noe av det beste man kan lage og det er virkelig helt aldeles nydelig.

Gammel 29-10-12, 15:50   #30
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Smakløst og kjipt rått. Men sammen med ting, spesielt melkeprodukter som smør, rømme, fløte osv er det supergodt.

Jeg synes personlig at gresskarsuppe er noe av det beste man kan lage og det er virkelig helt aldeles nydelig.

Enig. Men jeg syns det smaker vesentlig bedre av andre grasskar enn av halloweengresskar. Det har lite smak, selv etter tilberedning.

Gammel 29-10-12, 15:51   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for tips, jeg har lyst å prøve meg på gresskarkake. Lager en helt utrolig digg gulrotkake med (soya)ostekrem, jeg kan jo bare bruke den og erstatte gulrøttene med gresskar.

Gammel 29-10-12, 16:06   #32
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Butternut er kjempegodt.

Gammel 29-10-12, 16:11   #33
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Butternut er kjempegodt.

ovnsstekt sammen med kylling og massemasse salvie. yummi. Jeg elsker butternut.

Gammel 29-10-12, 17:03   #34
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har kjøpt et hokkaidogresskar idag i tillegg til halloweengresskaret jeg kjøpte før helgen etter å ha lest på opplysningskontoret for frukt og grønt at halloweengresskarene ikke skal spises.

Nå, etter å ha lest her, tenker jeg at jeg bare blander kjøttet fra begge i suppa jeg skal lage. Det går vel fint vel?

Gammel 29-10-12, 17:21   #35
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

jeg lager gresskarpai jeg.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 17:30   #36
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Butternut er veldig godt, f.eks ovnsstekt med smør og presset hvitløk i hullet. Også er den genial barnemat.

Men gresskarkjøttet i pyntegresskar er kjipt og smakløst, da kjøper jeg heller hermetisk gresskar og bruker i knallgode gresskarcookies med hvit sjokolade og pecannøtter.

Det er sikkert noen gode gresskar å få tak i også, altså. Jeg har bare ikke sett det.

Gammel 29-10-12, 17:43   #37
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du legge ut oppskrift på gresskarcookies, Acsa? Og fins det hermetisk gresskar å få kjøpt i Norge?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 18:04   #38
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lager gresskar-og-gulrotsuppe. I år brukes hjemmedyrkede gresskar da, mer mat i de enn de halloweengresskarene.

Gammel 29-10-12, 18:56   #39
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg brukte det som "gresskarspy", også kastet jeg det etter at jeg hadde tatt bilder av det.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 19:18   #40
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette blir faktisk innmari godt. Serveres som tilbehør til stekt kjøtt eller kylling. Vi har servert den med "Sitron og honningstekt kylling"

Bakt gresskar
Gresskar i litt større biter.
1 ss olivenolje
salt
pepper
2 ss tørkede urter (f.eks. timian, dill eller rosmarin)

Ta bort frø fra gresskarbitene. Legg bitene på bakepapir og pensle med olje. Strø over salt, pepper og tørkede urter. Bakes i stekeovnen på 250 grader i ca 25 minutter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:04.