|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnes.
Hørtes ut som en fantastisk julekalender! |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesJeg e-e-e-elsker jula.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesNooria, du får ta en tur på besøk, her er julekortfint ute med snø og fullmåne.
![]() |
#24 |
By the Sea
|
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesJeg er veldig glad i førjulstiden og synes at juleavslutninger, julebord, adventskalender og julegaveinnkjøp ER førjulsstemning. Kan man ikke fylle mye av førjulstiden med akkurat hva man vil? Høre på julemusikk, lage julekonfekt, bake julekaker, lage julepynt med ungene etc. Jeg synes ikke at samfunnet eller handelstanden eller hva det måtte være skal ha skylden for verken stress eller feil fokus. Vi eier da alle vår egen hverdag og kan i ganske stor grad fylle den med hva vi vil.
![]() |
#25 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesJeg elsker julen, storkoser meg med forberedelsene og har juleglede så det holder. Men, jeg føler heller ikke noe som helst press til å gjøre ting jeg ikke liker og jeg tror det å feire jul basert på egne ønsker og ikke andres forventninger er viktig.
![]() |
#26 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnes
Veldig sant, Zoë. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesJeg har alltid likt jula godt. De siste årene har jeg begynt å nyte førjulstiden minst like mye. Før var det bare stress i desember og jeg var veldig sliten når julaften kom. Jeg planla og gjorde alt ut fra at det var julaften som var det store høydepunktet. Det fikk jeg rett i trynet et par ganger da julaften ikke helt ble som forventet. Jeg var sliten og ikke helt ferdig, i egne øyne, det ble mer mas enn morro.
![]() |
#28 |
Audacious
|
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesJeg legger lista lavt. Da er det grenser for hvor mye stress det blir. Og så fokuserer jeg på hyggelige ting å gjøre med ungene - lapper i julekalenderen med pepperkakebaking, julepyntlaging, trehogst osv.
![]() |
#29 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesJeg elsker julen, virkelig. Jeg begynner å glede meg til jul i det øyeblikket høsten setter i gang for fullt. Men jeg er ganske julekonservativ da. Jeg nekter å delta i, eller gjøre noe julete før Desember. Julegaveshopping i August og pepperkakespising i Oktober er ikke for meg.
![]() |
#30 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesJeg kjenner meg veldig igjen i det Vianne Rocher skriver. Jeg er også glad i julen og prøver å gjøre mitt for at det skal være kos og ikke stress. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Stadig underveis
Jeg snakker om en juleglede som jeg har savnet i flere år, ikke bare i oktober.
Det hadde vært koselig.
![]() |
#32 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnes.Jeg er så enig. Det har lett for å ta av. Derfor holder jeg fast på at julekalenderen vår har lapper med ting vi gjør sammen i stedet for gaver... Det er det viktigste jeg gjør.
![]() |
#33 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesNå er jo ikke jeg rett person til å uttale meg om manglende juleglede, for jeg er jo verre enn barna.
![]() |
#34 |
Borte
|
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesJeg holder desember fri for avtaler utover det som kreves av skole-barnehage-fritidsaktiviteter for ungene. Det betyr for eksempel at jeg takker nei til alle julebordene og førjulsfestene og konsertene vi inviteres på. Litt kjipt og usosialt, men det er virkelig verdt det. Når vi har kvelder og helger relativt fri så blir alt rolige og vi kommer i fin-fin desemberstemning med tente lys, fine filmer og julebøker. Gavene kjøpes fortrinnsvis i november, eller vi gjør det til noe hyggelig og stressfritt ved å planlegge godt. Kakebaking og julepyntlaging legges på et minimum der alt som blir bakt eller laget ses på som en bonus. Det betyr at det ikke er noe nederlag om vi ikke får bakt eller laget noe. Dessuten så tviholder jeg på advent frem til 23 desember. Det er ikke jul før kvelden lille juleaften. Da kommer nissene frem og treet pyntes. Det kjipeste jeg kan tenke meg er julepynt i kombo med hverdag.
![]() |
#35 |
Nymotens gammeldags
![]() |
#36 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnes.....
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05. ![]() Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 22:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Borte
|
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesDette tror jeg vi har svart på hvert år siden 2006 på samme måte, Dixie.
![]() |
#38 |
Nymotens gammeldags
![]() |
#39 |
Stadig underveis
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesMen det jeg kunne tenkt meg svar på, er hvordan komme bort fra den materialismen og stressgreia som julen har blitt? Jeg vil gjerne ha aktivitetskalender, mer tid og familiekos og mindre ting og mindre stress. Jeg opplever bare ikke at vi får det til, siden en kjernefamilie ikke er en ensom øy i det hele.
![]() |
#40 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesJeg ser i hvert fall at jeg har senket terskelen veldig for hva vi må være med på. Som Røverdatter dropper jeg så godt som alle jobbrelaterte juleting. Jeg er sosial på jobben, men bruker ikke mye kveldstid på kollegaene mine i desember. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|