Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-12, 14:31   #25
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dette er jo bare kvinnefiendtlig, sånn at dersom man blir gravid etter voldtekt så har man egentlig villet det.

Det er nettopp den retorikken som gjør meg så forbanna. Alle som noengang har anmeldt en voldtekt som de ble gravid av, er egentlig bare løsaktige jenter som angret på at de hadde sex. Alternativt så satte de pris på å bli voldtatt.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes faktisk ikke at det å mene at man ikke skal kunne ta abort etter voldtekt er verre enn å mene at man ikke skal kunne ta abort dersom man har vært sløv og ikke brukt prevensjon.

Jeg synes at man får være konsekvent egentlig jeg. Enten så mener man at et foster før uke 12 har ikke menneskeverd og da kan moren bestemme å ta det bort uansett grunn. Eller så mener man (jeg er uenig i dette da) at fosteret har fullt menneskeverd fra unnfangelse. Da følger det helt logisk at man også er mot abort etter voldtekt.

Nei, når du sier det på den måten. Jeg antar at jeg kan se et snev logikk i det når jeg tenker sånn på det. Det er bare så langt fra mitt menneskesyn å skulle tvinge noen til å gjennomføre et svangerskap som ikke er ønsket, enten grunnen er sånn eller slik. Men så har jeg heller aldri vært nødt til å ta stilling til spørsmålet på mer enn et teoretisk plan.

Men at politikere (om så bare noen få av dem) i et land som USA skal ønske å vedta et totalforbud mot abort, det er å ønske seg så mange skritt tilbake. Innser de ikke risikoene det medfører? Alle bakgateabortene og humbuglegene og, og... Eller betyr ikke det noe: Kvinner som ønsker å drepe sitt ufødte barn fortjener å dø av infeksjoner?
Jeg forstår det virkelig ikke. Jeg forstår at man kan ha et prinsipielt standpunkt mot retten til selvbestemt abort, men å ønske å totalforby det, med alt det medfører?

Eller tenker de at dette er noe som aldri kommer til å få gjennomslag, og at de derfor kan gå høyt ut og si at de er for et slik vedtak, i håp om å vinne stemmene til abortmotstandere?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:37.