Sv: Piloteringsevolusjon!?!
Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.
Det var da fryktelig nedlatende, Ulvefar. 
Pilotering er et veldig mye brukt utrykk i IT-bransjen, hvor dette å igangsette piloter på ny programvare skjer relativt ofte og, om jeg må si det selv, til ganske stor nytte for befolkningen, selv om enkelte synes det er morsomt å harselere med overprisete konsulenter. Heller en dyr og effektiv konsulent enn å skulle gjennomføre det internt i et siruptreigt byråkrati som det offentlige er særdeles gode på å ha. Om ordet er oppkonstruert eller ei bryr meg midt i ryggen, det er et rett frem ord og sier akkurat det det trenger, enkelt og greit. Fit for purpose, som vi også sier i IT-bransjen.
Ja, oppkonstuert ble kanskje litt feil. Slike ord kommer jo fordi det er et behov for et begrep. Jeg tror jeg er skeptisk fordi jeg har møtt en del sånne som han trafikkeringsmannen som må bruke nyord minst 5 ganger i samme setning og i helt feil sammenheng.
Og når du skriver om "et siruptreigt byråkrati som det offentlige er særdeles gode på å ha" så går du litt i samme grøften som de som "harselerer med overprisete konsulenter". Jeg har møtt superdyktige konsulenter, og jeg har møtt lite smarte konsulenter. Og i den setningen kan du bytte ut "konsulenter" med "offentlig ansatte", og jeg står like mye inne for det.