Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt
Jeg er vel kanskje litt vanskelig å plassere, helt rettningsmessig. Jeg liker feks ikke Qaradawi, fordi jeg mener han er for lite moderat enkelte steder, og snakker for mye med dobbel tunge noen ganger. Jeg er faktisk egentlig ganske konservativ. Mange vil nok stemple meg som en Wahabi, men jeg er faktisk imot Saudi-Arabias styre, så noen Wahabi er jeg ikke ... Salafi, kanskje, men litt sånn, neo-salafi, boende i Europa... Litt Tariq Ramadan kanskje... Jeg er feks veldig for bruken av niqab, og mener det er kvinnens eget, frie valg som spiller mest inn. Jeg tror niqab er anbefalt, men ikke påbudt, min mann mener det er påbudt.
Jeg følger heller ingen lovskole, så det gjør vel at jeg får det Salafi-stempelet, samtidig følger man jo lovskoler fordet... litt vanskelig å forklare, kanskje. Jeg er vel egentlig for preget av at jeg bor i Europa, kanskje... Og at jeg ikke er født muslim, at jeg har min "bagasje" med meg, som nordmann. Feks her i familien... Det var lett for mannen min å "falle for" tolkninger innen islam som forbyr bursdagsfeiringer, fordi han er ikke oppvokst med det, han er født Jehovas Vitne. Jeg på den annen side, er oppvokst med det, og klarte vel ikke helt "gi slipp", sant... Vi har kommet til enighet, sammen med barna, om hva vi vil gjøre, så det er ikke noe problem, sånnsett, bare man snakker om det.
Og sånn er det vel i andre muslimske familier også, vil jeg tro...
Det er forsåvidt greit for meg å svare for meg. Jeg skulle vel egentlig blitt flinkere til å bare ignorere slike diskusjoner, fordi det kommer ofte litt skjevt ut, men jeg klarer det bare ikke. Jeg kan ikke la ting stå uimotsagt.
|