Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Yoghurtjungelen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-12, 21:26   #41
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Yoghurtjungelen

Sprett yoghurt er ikke lov i barnehagen til minstemann lenger. (Sukkerfri barnehage!) Det kom vel fram i en test at den inneholder mer sukker enn vanlig cola...

http://www.tv2.no/underholdning/hjel...s-3593093.html

Går i safari her også...

Gammel 22-10-12, 22:40   #42
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Varierer, stort sett naturell eller safari. Hender de får en god morgen (ja, jeg vet den inneholder mye sukker og er dyr), så det er ikke ukentlig de får den.

Gammel 22-10-12, 22:42   #43
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes sånn "mer sukker enn cola" er utrolig tabloid. Det er ikke skrekkelig mye tilsatt sukker, det er melkesukker og fruktsukker og noe tilsatt sukker, og i motsetning til cola inneholder jogurten viktige næringsstoffer. Selvfølgelig er det fint om det er så lite sukker som mulig mens barna fortsatt vil spise den, men å trekke paralleller til cola blir litt meningsløst.

Jeg kjører et ganske lavsukret kosthold her i huset, men i valget mellom fruktjogurt med tilsatt sukker og 0%-jogurt med aspartam, så velger jeg definitivt sukker.

Gammel 22-10-12, 22:43   #44
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg synes sånn "mer sukker enn cola" er utrolig tabloid. Det er ikke skrekkelig mye tilsatt sukker, det er melkesukker og fruktsukker og noe tilsatt sukker, og i motsetning til cola inneholder jogurten viktige næringsstoffer. Selvfølgelig er det fint om det er så lite sukker som mulig mens barna fortsatt vil spise den, men å trekke paralleller til cola blir litt meningsløst.

Jeg kjører et ganske lavsukret kosthold her i huset, men i valget mellom fruktjogurt med tilsatt sukker og 0%-jogurt med aspartam, så velger jeg definitivt sukker.

Som jeg skulle skrevet det selv om jeg bare var like flink til å formulere meg.

Gammel 22-10-12, 22:44   #45
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Den artikkelen var i grunnen mer forvirrende enn overbevisende, såvidt jeg kan lese meg til er det snakk om 4-6% tilsatt sukker i Sprett-yoghurtene. Hvordan er sukkerinnholdet i Safari i forhold, da?

Gammel 22-10-12, 22:45   #46
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Og der sa Acsa ca. det jeg tenker, takk!

Gammel 22-10-12, 22:46   #47
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det gjør jeg også, Acsa.

Og for å svare litt mer grundig på hva vi gir ungene. De "skal" ha ca. en yoghurt om dagen, siden de ikke drikker melk. Vi varierer mellom mild drikkebiola, Safari, Sprett, Danonino og vanlig kesam og kesam vanilije blandet ca. 50/50 med eplebiter i. I kveld fikk de det siste. Yngstemann fikser ikke yoghurt med fruktbiter i, derfor er det en del av sortimentet som utgår.

Ingen av ungene likte den nye blåbærkesamen fra Tine, forresten.

Gammel 22-10-12, 23:04   #48
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Med tanke på slike 0 % jogurter og andre lignende konsepter lurer jeg på om det kan være så lurt å spise noe som ikke inneholder næring i form av energi. Mat som ikke er mat, tenker jeg, evt. mat som bare er erstatning for mat. Det må da gjøre noe med kroppen?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 23:06   #49
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Her går det i gresk eller tyrkisk yoghurt, med litt agavenektar på toppen. Snuppa er så småspist at jeg er glad det er noe hun liker, og det lille sukkeret fra agavenektaren ser jeg ikke det store problemet med.

Gammel 22-10-12, 23:11   #50
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Helt enig. (Så håper jeg aspartam også snart frarådes for større barn også).

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 23:32   #51
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Vi bruker denne som er den eneste soyayoghurten som er å oppdrive her i nærheten. Laktosefri yoghurt var visst ikke noe godt ifølge guttungen.

Gammel 22-10-12, 23:45   #52
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Mine får ofte Danonino i matboksen, eller drikkeyoghurten til Danone. Hender og at de får de små Biolaflaskene.

Hjemme spiser de litt forskjellig.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 00:30   #53
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Som oftest Sprett, (også kesamen, som er en søndagsfrokosthit,) av og til vanlig Tine-yoghurt (melon, skogsbær, vanilje, lett med blåbær) og noen ganger Safari. Vi har kjøpt Danonino noen ganger også, men Pjotten "like' ikke kjånn" lenger. Han pleier å ønske seg sjøl, og så godkjenner vi. Vi foretrekker for øvrig sukker framfor kunstig søtning.

Gammel 23-10-12, 09:49   #54
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg dropper de med kunstig søtning.

Her får de også fort en om dagen, til frokost eller kvelds - eller i matpakka.

Jeg orker ikke ha det over i boks og sånn når de skal ha de med seg, men de får i skåler fra store bokser hjemme noen ganger.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 11:03   #55
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Kjøper litt forskjellige, men foretrekker egentlig Danonino pga størrelsen når det skal sendes med i barnehagen.

Jeg er veldig enig med Acsa og flere i tråden her ang sukkerinnhold/kunstig søtning.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 13:38   #56
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så at Prett hadde fruktkesam da jeg var på butikken i dag og kjøpte en slik til den eldste gutten vår. Han spiser ikke matpakken sin på skolen for tiden, så vi prøver å finne løsninger for å få i ham mat. I dag ble det en vanlig Sprett youghurt og havregryn i en boks. Så får vi se om han spiser det. Han har melke og fruktabb. på skolen.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 13:45   #57
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Mine spiser 1 sprett pr ukedag. :dårligmor:

Gammel 23-10-12, 14:00   #58
ingling

ingling sin avatar

Standard

Det er nok skråplanet neste ja, Wix. :tsktsk:

Gammel 23-10-12, 14:05   #59
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi kjøper Safari eller Sprett. Storebror får en i matboksen hver dag. Jeg kjenner jeg er helt på linje med Acsa her. Kunstig søtstoffer til barn bør man være mye mer bekymret for, og jeg synes det er overdrevent sukkerhysteri å mene at en daglig barneyoghurt er skadelig for et aktivt barn som spiser variert.

Gammel 23-10-12, 14:10   #60
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Safari eller Danomino her i huset også.
Lillebror får omtrent en yoghurt om dagen fordi han drikker veldig lite melk. (Melk til frokost og kveldsmat er erstattet med juice som medisinen hans blandes i.)

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:02.