Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Ditt favorittdikt/sitat/utrykk/hva-som-helst

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-12, 10:03   #21
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt favoritt dikt/sitat/utrykk/hva-som-helst

Jeg er en sucker for gode setninger, fine budskap og alle slike saker, så jeg har hodet fullt av setninger og fine fraser hele tiden. Jeg er en slik som ofte føler meg utenfor og annerledes. Jeg passer aldri inn og er aldri på rett sted. Dette var vondt som barn og som ungdom, men som voksen har jeg omfavnet den biten av meg og godtatt at jeg er "en slik".
Og jeg merker at sitater og dikt som treffer meg, og som jeg ofte faller for, peker på de samme sakene. Om annerledeshet, om å elske seg selv, om å søke etter tilhørighet og det å finne sin plass, eller kanskje også sine plasser.
Om å juble for individualismen, og om det å være den beste man kan være.

Jeg har tusen løse sitater og setninger svirrende i hodet som sitter fast der, men de må gjerne forklares og settes i sammenheng og sånn. Det orker jeg ikke.
Men her er et dikt jeg likte veldig godt i en del år. Nå er jeg ikke like entusiastisk, men siden det var så fint i så mange år så står det igjen som et dikti jeg husker og leser jevnlig.

DRAKEN

Nokon som passar for meg?
Eg er eldsprutande
Eg er aldri den same
Eg har tusen ting
Eg går der eg går
Eg skrik om natta
Søv om dagen
Eg rotar med alle
Og kastar sand på ungane

Eg viftar med hundralappar
Eg spyr i senga
Eg leitar med luffane
Og lyg over heile ansiktet

Når du kjem er eg over alle haugane
Blåbær smaker eg ikkje
Og fuglane drys fra trea

Koffor skulle du passe?
Verda er alt for lita
Den som temmer meg fins ikkje
Den som får meg til å le
er ikkje fødd
Den som syng duett med meg
har drept
Og det er ikkje lett å løfte
heile huset.

Den som passar for meg
må ha eigne nøklar
og ein eigen vulkan under dørmatta

Da kunne det gå an å spise kirsebær
å aldri komme heim
Da kunne det gå an å grave opp lika
og ta telefonen

I alle fall visste eg ikkje at
begeret var tomt før du kom
og prøvde å legge meg rett ut

Er det nokon som passar for oss?

Gammel 23-10-12, 11:59   #22
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Life's a bitch and then you die"
Det som var signaturen min: "Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light." (Fra Harry Potter, Fangen fra Azkaban. Filmen. Ikke boken.)

Dette kunne nok blitt en lang liste, men jeg har klåfingret toåring ved min side.

Gammel 23-10-12, 12:05   #23
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

"Life's a bitch and then you die"

Eller

Smile, life could be worse.
So I did. And it was.

Gammel 23-10-12, 12:07   #24
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Vær barmhjertig, herre
vis en særskilt omsorg
for de mennesker som er så logiske,
praktiske,
realistiske,
at de kan forarges
når noen kan tro
at det finnes en liten blå hest...
(Dom Helder Camera)

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 12:26   #25
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Barn og voksne her i huset bruker ofte herlige sitat fra ToyStory filmene, men særdeles ofte Hams kremreplikk fra ToyStory 2:

"Ja, dette gikk jo greit!"

"To infinty and beyond!" Er også super! Det skal stå inni gifteringene våre, men vi rakk det ikke før bryllupet og vi får aldri ut finger'n

Andre:

"A society that becomes soft and tender, takes sides with those who harm it." Nietzsche

"We're all sentenced to solitary confinement inside our own skins, for life." Emerson

"Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better." S. Beckett

"There is no formula for success except perhaps an unconditional acceptance of life and what it brings." Arthur Rubinstein

"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it." Helen Keller

"I love you. I am who I am because of you. You are every reason, every hope, and every dream I've ever had, and no matter what happens to us in the future, everyday we are together is the greatest day of my life. I will always be yours. " The Notebook -Nicholas Sparks

"No measure of time with you would be long enough, but we'll start with forever" Breaking Dawn - S. Meyer

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever." M. Gandhi

Sist redigert av IzziCreo : 23-10-12 kl 12:31.
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 12:30   #26
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signaturen min er veldig god påminnelse for meg om dagen.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 12:39   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Each snowflake in an avalanche pleads not guilty.
—Stanislaw Jerzy Lec, Polish poet and aphorist (1909–1966)

Gammel 23-10-12, 12:40   #28
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Each snowflake in an avalanche pleads not guilty.
—Stanislaw Jerzy Lec, Polish poet and aphorist (1909–1966)

Knallbra!

Gammel 23-10-12, 12:49   #29
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Mine russekort-visdomsord:
Alle e enkeli snille.

Jeg er naiv og godtroende, tålmodig og grei,
og har aldri brent meg på det. Tenk!

Gammel 23-10-12, 13:35   #30
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

"Hvor utgangspunktet er galest, blir titt resultatet originalest."

fra Ibsens Peer Gynt. Brukes ofte i forhold til mine barn og deres virksomheter (med oss foreldre som det gale utgangspunkt).

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 19:37   #31
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Denne uro e ein vind
som rive i seilet,
- et sting i søvnig sinn.
Denne uro e ein sti
Mot ukjent(e) landskap,
mot alt som kan gå meg forbi.
Så min uro må bli.

Denne uro e ein gnist
som tenne opp bålet
og blir ein brann te sist.
Denne uro e ein del
av liv eg har levd i.
For den som sette alt på spel,
har ein uro i sjel.

Må min uro holda stand
som vind, som bål og brann.
I alt eg har av tilmålt tid:
La min uro forbli.

- "Denna uro" Vamp

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 19:40   #32
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Livet er ikke det værste man har og om lidt er kaffen klar.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 20:06   #33
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Det er mer mellom himmel og jord enn de fleste andre steder.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 21:53   #34
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gresset på den andre siden blir også brunt hvis ikke det vannes!

Og fra signaturen min:
Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. - fra Den lille havfruen

Gammel 23-10-12, 23:39   #35
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat nå lever jeg etter mottoet i signaturen min - what doesn't kill you, makes you stranger.

Gammel 24-10-12, 00:48   #36
scilla

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Lykken starter der sammenligningen slutter.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 01:00   #37
daydreamer
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2006
daydreamer har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi har fått rom i 2. etasje.
Da er det vel ingen vits
i å ta heisen?

Sei ikkje det.
Vi tar alltid heisen,
opp og ned.

Innestengde i den vesle boksen
blir vi med eitt
så inderleg to-eine
at vi alltid må kysse kvarandre
så snart heisen set seg i gang.

Korleis det er inni deg
den blunken det varer
veit eg ikkje.
Men inni meg boblar kvar gong
ei lita spenning:
Rekk vi det?
Rekk vi det før heisen stansar
og vi må ut?

Og jammen rekk vi det
gong etter gong etter gong.

Vi tar alltid heisen.

- Haldis Moren Vesaas, 77 år.

daydreamer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 01:03   #38
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker diktene til Haldis Moren Vesaas!

Gammel 24-10-12, 19:53   #39
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ungene sier ofte: 'Oh my god', noe jeg synes er litt herlig.
Det pleier å overraske folk.

Sist redigert av Dronningen : 25-10-12 kl 13:55.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 20:37   #40
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

It is a popular fact that nine-tenths of the brain is not used and, like most popular facts, it is wrong... It is used. And one of its functions is to make the miraculous seem ordinary and turn the unusual into the usual.

And, while it was regarded as pretty good evidence of criminality to be living in a slum, for some reason owning a whole street of them merely got you invited to the very best social occasions.

"Just because someone's a member of an ethnic minority doesn't mean they're not a nasty small-minded little jerk ..."

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:35.