|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Hva er forskjellen på en illustrasjon og et bilde?Det var oppgaven til Sneipen her forrige uke. Umiddelbart tenkte jeg tegning vs. fotografi, men siden vi bedriver research, så sjekket vi på nettet først. På wiki fant vi:
Så det skrev Sneipen. Og fikk feil. Læreren mente, tada, at det var tegning vs. fotografi. Så har wiki feil? (Ikke at det ville være sjokkerende, men jeg mener faktisk, når jeg tenker meg om, at fotografier også kan være illustrasjoner til f.eks. en artikkel.)
![]() |
#2 |
Leser
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på en illustrasjon og et bilde?Jeg tenker at en illustrasjon er noe som skal visualisere noe. Mediet er ikke så betydningsfullt. Dette er typisk en illustrasjon:
![]() |
#3 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er forskjellen på en illustrasjon og et bilde?Heller mer mot at gutten din har rett her. En illustrasjon kan vel være et foto eller en tegning, vi får illustrasjoner fra reklamebyrå hele tiden, det er ikke ferdig tygde kampanjer, men utkast til det som skal bli en ferdig greie. Illustrasjonen kan da ofte inneholde elementer av tegning og lånte foto som ikke er fotoet vi kommer til å bruke når alt er ferdig. Det skal gi en illustrasjon på hva de tenker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på en illustrasjon og et bilde?Sneipen har rett. Læreren tar feil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Hva er forskjellen på en illustrasjon og et bilde?
![]() |
#7 |
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er forskjellen på en illustrasjon og et bilde?Fra Språkrådet.no: ![]() ![]() illustrasjon m1 I dette vinduet skal du finne tabell m1 for oppslagsordet illustrasjon (frå lat; sjå illustrere) 1 (forklarande) bilete til ei tekst; bilete, teikning, dekorasjon i ei bok læreboka har mange illustrasjonarlæreboka har mange illustrasjonar |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Leser
|
I småskolen er generelt sett oppgavene av en slik art at man som foreldre ikke skjønner noe. (les: personlig erfaring). Ofte er det utrolig vanskelig å skjønne hva meningen med oppgavene overhode er. (NB! Har ikke så mye med lærerne å gjøre, men ...)
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hva er forskjellen på en illustrasjon og et bilde?Lærere har jo ikke alltid rett. Læreren tar feil i dette tilfellet. Jeg er imidlertid mer spent på hvordan en lærer kan argumentere med at hun/han har rett og wikipedia tar feil i dette tilfellet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Hva er forskjellen på en illustrasjon og et bilde?Ordboka sier: |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på en illustrasjon og et bilde?Og det er ikke himleverdig barnslig av meg å kommentere på kommentaren hennes? Jeg mener, poenget er at vi faktisk gjorde en jobb med å finne ut svaret på en temmelig løsrevet oppgave (det var en bok om dinosaurer), og det synes jeg jo han skal fortsette med. Jeg synes for så vidt at han skal utfordre autoriteter når de har feil også, så det er jo win-win.
![]() |
#13 |
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er forskjellen på en illustrasjon og et bilde?Selvsagt skal du kommentere. Viktig at man lærer stille spørsmål ved ting og at man ikke gir seg når man har rett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
bygger
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er forskjellen på en illustrasjon og et bilde?Det er ingen som skal ha rett fordi de er "autoriteter". Læreren må dokumentere hvorfor hun/han har rett. Stå på! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Audacious
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på en illustrasjon og et bilde?Klart du skal kommentere, bare tenk gjennom hvordan du ordlegger deg til Sneipen. "Dette kan vi diskutere med læreren" vs "Præhæ, læreren din tar feil!!!". Satt ørlitegranne på spissen.
![]() |
#18 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på en illustrasjon og et bilde?Jeg ville sikkert ikke klart å la være å kjøre på med latinsk etymologi og full pakke (illustro «lyse opp, gjøre klar, utbrodere»; en illustrasjon er altså noe som gjør teksten klarere og utdyper den, uten å være tekst selv). Forhåpentlig på en blid og sjarmerende nerdete måte.
![]() |
#19 |
Sånn passe sane
|
Nerding på sitt beste.
![]() |
|
|