Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvor mye bruker du på ferie i året?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-12, 01:39   #61
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye bruker du på ferie i året?

Det varierer, men totalt ligger vi nok ganske mye over de som har svart i denne tråden. Hytta koster oss en god del i året, hvor mye vil jeg egentlig ikke tenke på.

Hvis vi ikke tar hytta med i regnestykket så har vi brukt ca 80000 hittil i år.

Vi har ikke høye lønninger, men prioriterer ferie høyt.

Gammel 20-10-12, 11:21   #62
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

I år har vi brukt kanskje 50 000.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 11:23   #63
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Aaaaltfor lite.
Har en mann som ikke er like eventyrlysten som sin kone.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 11:24   #64
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror også ferie handler om prioritering. Vi har ikke fancy hus, nye møbler etc. Burde brukt penger på nytt kjøkken etc, men det er ikke noe vi har lyst til å prioritere. Rett og slett. Vi har så travel hverdag at de ukene vi reiser bort nyter vi så utrolig mye og det er verdt hver eneste krone.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 11:25   #65
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Folk bruker mye mer på ferie enn jeg trodde. Altså i alle fall dere, folk.
Jeg trodde vi var gale som fly som betalte over 30000 på Mallorca-turen i sommer.

Gammel 20-10-12, 15:40   #66
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg tror også ferie handler om prioritering. Vi har ikke fancy hus, nye møbler etc. Burde brukt penger på nytt kjøkken etc, men det er ikke noe vi har lyst til å prioritere. Rett og slett. Vi har så travel hverdag at de ukene vi reiser bort nyter vi så utrolig mye og det er verdt hver eneste krone.

Samme her. Vi prioriterer ferie. Har stort ålreit hus men bruker særdeles lite penger på nytt interiør, nye ting og klær.
Vi bruker mest penger på ferie og hobby (alpint).

Gammel 20-10-12, 15:45   #67
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Tja, i år brukte vi vel rundt 40 000 kr. på ferie.
I fjor ble det vel nærmere 50 000 kr.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 19:29   #68
Solsikken
Fullverdig medlem

Medlem siden: Apr 2012
Solsikken har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi er gjerne på 2-3 hytteturer hvert år, kommer fort på 10000 totalt men da er det med mat og drikke som vi jo uansett ville kjøpt. En tur til varmere strøk hvert år, litt ymse hva vi har betalt da men i år blir det 9000 for flybilletter til tre voksne og to barn. Bor gratis og kan lage mat der. Tipper turen kommer på mellom 15-20000 totalt. Jeg er på jentetur 1-2 ganger i året, blir fort 4-5000 kr. Vi har campingvogn, så ca 8-9000 i året i leie og strøm der. Totalt blir det ca 45 000 i året.

Solsikken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 19:39   #69
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lanzaroteturen vår kostet 25 000,- Lommepenger kom i tillegg. Vi var 7 stykker. 3 av barna var tenåringer.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 20:43   #70
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Vi får alltid sommerferie i julegave av foreldrene mine. I fjor var vi i Hellas alle fire, året før i Italia alle tre (var nygravid med minstefrøkna da). Så der sparer vi jo en god del lapper, selv om vi selvsagt står for lommepengene selv.

Ellers reiser mannen og jeg på kjærestetur minst én gang i året (i år blir det to). Med lommepenger går det kanskje 20.000 pr. tur. Jeg reiser også på husmorferie minst en gang i året. 15.000 der, kanskje.

I år ender vi vel med å bruke ca. 70.000 på ferie.

Gammel 21-10-12, 00:53   #71
Høns

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Rundt 100 000 i snitt tenker jeg. I år inkluderer det er
- 10 dg i vestlandet ( bør gratis)
- 12 dg i danmark ( bør dels gratis)
- 14 dg i italia
- 20 dg i danmark (bør dels gratis)
- 10 dg vestlandet (bør gratis)
- 7 dg vestlandet (bør gratis)
- helg nederland

For oss er reise prioritering fremfor klær, kostnadskrevende hobbyer osv.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 08:56   #72
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Det varierer, men får prøve og få til et gjennomsnitt her:

14 dager Italia 6000 kr (campinghytte + leilighet i Firenze)
4 dager storby 3-4000 kr (leilighet el. billig hotell)
10 dagers fjelltur utlandet 8000 kr (litt avh. om vi overnatter i telt eller innomhus)
4-10 dagers overnatting i DNT-hytter + ev. kjøring 2000 kr

Totalt ca. 20.000 kr

Jeg har ikke tatt med lommepenger da jeg oftest bruker mindre penger på mat på ferier enn jeg gjør hjemme. Bruker litt til lokal transport, som tog, buss, båt, og også leie av sykler. Dette utgjør likevel ikke noen stpr utgiftspost i de landene jeg foretrekker å feriere i. Og siden jeg ikke er noen shopper brenner ikke akkurat kredittkortet hull i lomma.

Jeg blir alltid litt overrasket over at jeg har så mye penger på kontoen etter en ferie, så etter siste Italia-tur i september brukte jeg "overskuddet" til en iphone 5.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 09:39   #73
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

30.000 tenker jeg, der 25.000 var sommerferien (det inkluderte lommepenger). Noe mer har vi ikke råd til, dessverre. Syden med 3 barn og ikke tilgang på billigturer utgår med høye kneløft.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 10:45   #74
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det handler ikke bare om prioritering for folk. Jeg får litt inntrykk her på forumet at det "bare" er å prioritere når det er snakk om dyre ferieturer, dyre vinterklær osv.

For noen er det snakk om å prioritere knallhardt å kunne reise for 5000 i året og da samtidig leve med gammelt kjøkken og utslitte møbler.

Selvsagt. Har man store faste utgifter i forhold til inntekt, har man ikke mye rom for utskeielser i feriebudsjettet.

Mitt inntrykk er at FPere ikke er representative for den gjennomsnittlige norske befolkning når det gjelder økonomi. Det virker som om andelen høyt utdannede med god inntekt er mye større her enn IRL. Man må også ta med i beregningen at mange her har vært i arbeidslivet i mange år, de fleste har bedre økonomi når de er 40 enn når de er i 20-åra.
Det er nok en av grunnene til at såpass mange reiser på så mange turer i løpet av året og kan prioritere å bruke penger på ferie.

Jeg ser også i denne tråden at mange kommer seg langt avgårde for en billig penge, særlig om man flyr fra Oslo. Det er stor forskjell på om man bor nær Oslo eller ei. Når jeg søker på flyturer, er det ikke sjeldent dyrere å frakte familien til Oslo enn videre derfra til utlandet. Vi er også avhengige av at flytidene passer slik at vi kommer oss til og fra Oslo samme dag, ellers blir det jo enda dyrere med overnatting på veien i tillegg.

Jeg har ikke regnet sammen hva vi har brukt på ferie i år, men det er sikkert mer enn 100 000 kroners klassen:

-Jentetur til Rondane for meg, langhelg i vinter
-hyttetur vinterferie og påskeferie til vennefamiliers hytte
-guttetur Synnemormannen Mallorca 1 uke i april
-kurs i Oslo og Trondheim for meg (jobbkurs, men må betale selv)
-Håndballcup Lillehammer og Trondheim, hele familien med som heiagjeng for eldstejenta
-Jentetur med eldstejenta til Oslo helg i mai
-Bergen i konfirmasjon, hele familien reiste
-Guttetur mann og guttungen til Bergen fotballhelg i juni og kajakkpadlehelg på Femunden i juli
-Eldstejenta på Sørlandet en uke i sommer på besøk hos søskenbarn
-5 dager i Barcelona i mai, hele familien
-2 uker i Kroatia hele familien i sommer etterfulgt av tur til Bergen og hyttetur med vennefamilie til Hardangervidda
-3 helger/langhelger til Oslo med Synnemormannen i løpet av høsten (kombinasjon av kjærestetur, 40 års fest og årlig vennefest)

Vi har bodd gratis på hyttene og i Bergen, ellers på hotell el leid leilighet.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.

Sist redigert av Synnemor : 21-10-12 kl 11:00.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 10:50   #75
small
ny

small sin avatar

Medlem siden: Sep 2012
Hvor: Vestlandet
small har et hav av muligheter foran seg
Standard

Neste år med 3 pers.

London 4 dager:
Fly 4200,-
Hotell 4000,-

Trogir/ Kroatia 10 dager:
Fly 5600,-
Leilighet 13000,-

Gammel 21-10-12, 11:00   #76
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det handler ikke bare om prioritering for folk. Jeg får litt inntrykk her på forumet at det "bare" er å prioritere når det er snakk om dyre ferieturer, dyre vinterklær osv.

For noen er det snakk om å prioritere knallhardt å kunne reise for 5000 i året og da samtidig leve med gammelt kjøkken og utslitte møbler.

Jeg er hjertens enig. Vet ikke hvor mange ganger jeg har lest "Det er et spørsmål om prioritering" her inne. Det er jo ikke så enkelt, nødvendigvis.

Gammel 21-10-12, 11:05   #77
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

For oss er det et spørsmål om prioritering - vi velger å bo stort fremfor å kunne reise på ferier. Vi er hjemmefolk, og har nærmeste slektninger langt unna (= ferie å dra på besøk).
Men jeg har ikke kortere antenner enn at jeg forstår at mange andre verken kunne hatt det ene eller det andre.

Gammel 21-10-12, 11:07   #78
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg er hjertens enig. Vet ikke hvor mange ganger jeg har lest "Det er et spørsmål om prioritering" her inne. Det er jo ikke så enkelt, nødvendigvis.

Jeg går ut fra at de fleste på FP er veldig klar over at ikke alle i Norge kan bruke 50.000 på ferie bare de prioriterer riktig. Jeg for min del har naboer og venner i mer eller mindre lik situasjon som meg i tankene hvis jeg skriver sånne ting, ikke uføretrygdede eller minstepensjonister. Jeg tenker altså på folk som kunne hatt råd til ferie på 50.000 hvis de sluttet å røyke, kvittet seg med den ene bilen og ikke kjøpte seg båt i april. F.eks.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 11:10   #79
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

10 - 20 000. Det er flybilletter til Spania.
Bor gratis og har bil der nede.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 11:13   #80
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Det kommer nok ogsåen del an på hvor og hvordan man bor. Har man en stor enebolig sentralt i oslo på to middels lønninger så sliter man nok mer enn hvis man bor i ett lite hus i finnmark.

For oss er det snakk om prioriteringer. Vi kunne sikkert begynt å røyke, drikke, gå mye ut på restaurant og kjøpt oss ett stort hus i ett mye dyrere område enn vi bor nå og kjøpe en bil til 500000 og spinket og spart for å få råd til mat, men det velger vi altså bort.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:23.