Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Preposisjoner om stedsnavn

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-12, 16:32   #1
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har vært innflytter i Stavanger og ble raskt drillet i at det het på Sandnes. Proposisjoner er vanskelige og jeg har i jobbsammenheng flere ganger forhørt meg med lokale folk om hvilken preposisjon som brukes til lokale stedsnavn.

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

På Tananger! På Randaberg! På Revheim! På Madla! På Sola! Ovs. osv. osv.

:renbergsk oljeunge:

Jeg tror dette er bysnobbens måte å tale nedlatende til/om Sandnes på for å vise dem at hvor skapet til de mindre byene står. Det går helt klart et sosioøkonomisk skille mellom siddiser som sier i og . (Og jærbuene sier det fordi de ikke har fått med seg at Sandnes har fått bystatus)

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, samme her.

Må spørre mannen min. Han er fra Sandnes. Der kom han. Han sier i Sandnes.

Du har en meget klok mann

(Tipper denne diskusjonen blir kjekk å dra frem igjen om 40 år når Sandnes er større enn Stavanger. Da skal jeg ringe på hos hver og en av dere påståelige på'ere og spørre hvor matbutikken på Stavanger er )

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 16:47   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vær så god.

Du minner meg bittelitt om min tante som har flyttet til Sandnes. Hun ble dødelig fornærmet da mannen min (som selv kommer derfra) omtalte kinoen som en "bygdekino". Ja, det var før dere fikk den nye, riktignok, men nå er jo den også rukket å bli ultraharry. Det er faktisk en helt annen opplevelse å gå på kino i Sandnes. (Ja, i. Den ligger jo inni byen.) Det er bare jærfolk som allerde har hatt vorspiel og skal ut etterpå som er der. Hjelpe meg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 16:59   #3
Odelia

Odelia sin avatar

Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, vær så god.

Du minner meg bittelitt om min tante som har flyttet til Sandnes. Hun ble dødelig fornærmet da mannen min (som selv kommer derfra) omtalte kinoen som en "bygdekino". Ja, det var før dere fikk den nye, riktignok, men nå er jo den også rukket å bli ultraharry. Det er faktisk en helt annen opplevelse å gå på kino i Sandnes. (Ja, i. Den ligger jo inni byen.) Det er bare jærfolk som allerde har hatt vorspiel og skal ut etterpå som er der. Hjelpe meg.

Eneste minuset med den kinoen er at lyden er for høy. Og selvsagt at vi nesten aldri får besøkt den på grunn av manglende barnevakt. Så da er det vel bare unge, barnløse og fulle folk som har anledning til å gå der, og vips så får man den innflytelsen som du beskriver over her.

Gammel 17-10-12, 17:05   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Eneste minuset med den kinoen er at lyden er for høy. Og selvsagt at vi nesten aldri får besøkt den på grunn av manglende barnevakt. Så da er det vel bare unge, barnløse og fulle folk som har anledning til å gå der, og vips så får man den innflytelsen som du beskriver over her.

En gang jeg var på kino i Sandnes, unnskyld, på Sandnes, satt jeg ved siden av en mann som snakket i telefonen i flere minutter under filmen.

Gammel 17-10-12, 17:06   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Men det er uten unntak meget underholdende å gå der! Og så er de ansatte litt sånn bygdeaktig koselige.

Gammel 17-10-12, 21:03   #6
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

En gang jeg var på kino i Sandnes, unnskyld, på Sandnes, satt jeg ved siden av en mann som snakket i telefonen i flere minutter under filmen.

Ja, vi er kjent for slike her. Men vi setter dem bare ut ved siden av folk som sier at de er på kino Sandnes

Gammel 17-10-12, 21:04   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Ja, vi er kjent for slike her. Men vi setter dem bare ut ved siden av folk som sier at de er på kino Sandnes

Gammel 17-10-12, 21:19   #8
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Hehe, det har jeg fundert på mange ganger. Jeg bor i en by, men en bydel.

Om tettsteder sier jeg forskjellig. Ta Hallingdal for eksempel. Geilo, i Hemsedal, Gol, Nesbyen, i Flå. Mulig dette er rivuruskende galt da, men det er sånn de fleste rundt meg sier også.

Jeg bruker ikke I og Å med helt samme betydning. Ta dine Hallingdal-eksempel, for det kjenner jeg.

Man kan godt både si I Gol og PÅ Gol, men det er en nyanseforskjell. Hvis du har vært PÅ Gol, så har du vært i sentrum. Har du vært I Gol, så har du vært ett elle annet sted i Gol kommune. Derfor alltid på Geilo/Nesbyen, som bare er et sentrum. Og I Hemsedal, som egentlig er et område ikke et spesielt sted. Mens for Gol/Ål/Flå brukes begge deler. Slik er det i alle fall i mitt hode.

Men det går nok nok i hovedsak på by og bygd, selv om jeg altså sier PÅ for en del mindre byer. (Lillehammer, Hamar, Gjøvik for å ta noen)

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:38.