Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-12, 22:07   #921
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Fra slike historier: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/h...land/1.8357246

Jeg skjønner at det ikke gjelder 100% av innbyggerene, men de som støtter ordføreren har tatt veldig mye plass i media siden i fjor høst. Stefaren hennes vitnet i retten om ryktespredning, og at de har følt seg utsatt for "makta".
De som har vært nøytrale, har mer holdt meningene sine for seg selv. Har de vært redd for å få føle sladder på sin egen kropp, og hva konsekvensene kan bli for dem?
Jeg vet ikke, det er mulig at folk på gata i Vågå har støttet jenta og sagt at en må ta vare på henne, at selv om hun har løyet er hun et barn og trenger hjelp. De har ikke tatt opp mye spalteplass.
Hennes lærer følte seg utsatt for påtrengende oppmerksomhet fra henne. Han assosierte det ikke med at overgrepsutsatte barn ofte får en seksualisert adferd. Det burde heller styrke hennes sak? Jeg finner det svært merkelig, også at rektor har uttalt seg at han støtter Rune privat. Her har mange i høye posisjoner valgt side, mener jeg.

Men var ikke det nettopp poenget med vitneutsagnet til denne læreren? Å vise at jenta hadde en atferd som kunne tyde på overgrep? Læreren var aktors vitne (Øygards vitner har jo ikke kommet enda).

Jeg er enig i at en del mennesker i spesielle stillinger burde vært langt flinkere til å holde kjeft og ikke uttale seg verken i jobbsammenheng eller privat. Det er det ingen tvil om. Dette er nok langt på veg venner av Øygard. Det er likevel ikke folkemeningen i Vågå disse står for, slik jeg har opplevd det.

Lhi-My er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 22:07   #922
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reagerer i hvert fall sterkt på dette. Man har bare ikke, under noen omstendigheter stor sympati og medfølelse med en mann som forgriper seg på et barn. Og du skriver jo uansett hva som har skjedd, ingen forbehold eller noe.

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Det jeg hører folk si, er at de har stor sympati og medfølelse med begge parter uansett hva som har skjedd.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 22:11   #923
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg reagerer i hvert fall sterkt på dette. Man har bare ikke, under noen omstendigheter stor sympati og medfølelse med en mann som forgriper seg på et barn.

Hva med en mann som er anklaget, men ikke dømt, for overgrep? Må man vente med sympatien til han eventuelt er frikjent?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 22:11   #924
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for at du forteller at læreren var aktors vitne! Jeg trodde han var et karaktervitne fra Øygards side, som skulle "bevise" hvor upålitelig og løgnaktig hun var. Gudene skal vite at Øygard har lagt nok skyld på den stakkars jenta allerede.

Mrs. S er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 22:12   #925
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det vil ofte gjerne være noen på bygda som tror de vet alt om alle, men sannheten er at ingen gjør det.
Den sannheten om andre de sitter på er gjerne ingen sannhet i det hele tatt.
Jeg er fra et lite sted, bor der nå og det er få år siden jeg hadde en nabo som viste alt.
For å si det pent, det gjorde hun ikke. Dessverre stoppet det ikke henne slarve om sannhetene sine

Gammel 16-10-12, 22:15   #926
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hva med en mann som er anklaget, men ikke dømt, for overgrep? Må man vente med sympatien til han eventuelt er frikjent?

Nei, men frem til han er frikjent, har man "sympati med forbehold", ikke "uansett hva som har skjedd".

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 22:15   #927
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for et fint innlegg Lhi-my. I de første innleggene dine var det det du skrev om å "røpe", og nærhet til saken som fikk meg til å reagere. Jeg fikk inntrykk av st du visste ting om jenta som ikke var fordelaktig. Grunnen til at jeg tolket deg slik har nok vært alle de andre kommentarene som kom om at ingenting var som "vi" (utenforstående) trodde osv. Men så viser det seg at det er slik.

Jeg forventer ikke at folk i Vågå skal ha visst om dette, men jeg syns uttalelsene ofte har vært fordelaktige for ordføreren, og litt sånn liksom-nøytrale. Det er selvsagt mange stemmer som ikke har blitt hørt, men jeg hadde ønsket meg at disse tok litt større plass! Akkurat som denne omdømme-bloggposten fra næringsjefen over her, man snakker mye om Vågå og hva man vil bli kjent for , men ingen "vi tok feil" eller medmenneskelighet med offeret. Er ordførerens makt å stor at man ikke tør?

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 22:20   #928
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg reagerer i hvert fall sterkt på dette. Man har bare ikke, under noen omstendigheter stor sympati og medfølelse med en mann som forgriper seg på et barn. Og du skriver jo uansett hva som har skjedd, ingen forbehold eller noe.

Jammen, vi visste jo ikke om han hadde forgrepet seg på et barn den gangen. For alt vi visste, kunne han være fullstendig uskyldig. Det har hendt mer enn en gang før at en tenåringsjente har beskyldt en mann for overgrep uten at det har vært noe hold i det. Det var ingen opplysninger der og da som kunne fortelle oss innbyggere i Vågå hvem som snakket sant i den saken. Dermed følte vel mange av oss (iallefall jeg!) at vi ikke kunne ta part i saken. Og med nøytralitet som bakgrunn, var det heller ikke feil å si at man hadde medfølelse med begge parter. Ingen med vett i behold har medfølelse med en overgriper, men på det tidspunktet var ikke Øygard en overgriper, han var kun anmeldt. Nå har han innrømmet noe jeg iallefall oppfatter som et overgrep, og da stiller saken seg helt annerledes. Jeg har ikke mye sympati eller medfølelse for ham nå og det tror jeg ingen andre har heller.

Lhi-My er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 22:23   #929
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Takk for et fint innlegg Lhi-my. I de første innleggene dine var det det du skrev om å "røpe", og nærhet til saken som fikk meg til å reagere. Jeg fikk inntrykk av st du visste ting om jenta som ikke var fordelaktig. Grunnen til at jeg tolket deg slik har nok vært alle de andre kommentarene som kom om at ingenting var som "vi" (utenforstående) trodde osv. Men så viser det seg at det er slik.

Jeg forventer ikke at folk i Vågå skal ha visst om dette, men jeg syns uttalelsene ofte har vært fordelaktige for ordføreren, og litt sånn liksom-nøytrale. Det er selvsagt mange stemmer som ikke har blitt hørt, men jeg hadde ønsket meg at disse tok litt større plass! Akkurat som denne omdømme-bloggposten fra næringsjefen over her, man snakker mye om Vågå og hva man vil bli kjent for , men ingen "vi tok feil" eller medmenneskelighet med offeret. Er ordførerens makt å stor at man ikke tør?

Hvilken næringssjef? Kan du linke til bloggposten for meg? Den har jeg ikke fått med meg.

Lhi-My er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 22:25   #930
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for et oppklarende innlegg, Lhi-My. Jeg skulle ønske den siden av Vågå kom tydeligere frem i debatten. Men jeg må si at jeg hadde litt inntrykk av at du i de første innleggene mente at jenta var mindre troverdig fordi hun hadde ett eller annet rykte.

Jeg må innrømme at jeg kan skjønne at en del kan ha latt seg lure av ordføreren. Det lille jeg har sett av ham tyder på at han er god til å snakke for seg. Og de siste dagenes totale mangel på innsikt i egen situasjon tyder jo på en ganske skrudd virkelighetsoppfatning...

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 22:29   #931
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvilken næringssjef? Kan du linke til bloggposten for meg? Den har jeg ikke fått med meg.

Denne, tror jeg.
http://fjellflyt.wordpress.com/2012/...mdomme-reddes/

Mrs. S er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 22:30   #932
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jammen, vi visste jo ikke om han hadde forgrepet seg på et barn den gangen. For alt vi visste, kunne han være fullstendig uskyldig. Det har hendt mer enn en gang før at en tenåringsjente har beskyldt en mann for overgrep uten at det har vært noe hold i det.

Men det har hendt mer enn en gang før at en tenåringsjente har beskyldt en mann for overgrep og det har vært hold i det. Hvorfor mener du da det var riktig at han fikk full tillit fra partifellene? For meg er dette å velge side og si: "Her tror vi på ordføreren!"

Gammel 16-10-12, 22:31   #933
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Linken ligger lenger opp her, skrevet av næringsjefen i Lom, tror jeg det var. Mange fine kommentarer til bloggposten hennes også, som viser at ikke alle holder med ordføreren.

Jeg hadde blitt så rasende på hans og forsvarerens påstander om at de har hele bygda bak seg at jeg hadde blogget eller skrevet leserinnlegg tror jeg.

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 22:34   #934
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg hadde blitt så rasende på hans og forsvarerens påstander om at de har hele bygda bak seg at jeg hadde blogget eller skrevet leserinnlegg tror jeg.

Men jeg kjenner at jeg stiller meg sterkt tvilende til at noen i Vågå vil blogge eller skrive om dette, noe som er veldig leit å erkjenne.

Madicken er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 22:43   #935
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lhi-My, du skreiv også:

denne saken oppleves veldig annerledes for oss som er fra denne bygda enn hva den gjør for de som kjenner den kun fra media. Dette preger selvsagt de uttalelsene som er gitt og de beslutningene som tas også.

Dette fekk det til å virke som om du og andre i Vågå visste meir enn det som hadde komt fram i media og at det var gode grunnar til å gi ordføreren full støtte til tross for anmeldelsen.
I di bekymring for å seie for mykje blei du nok litt for ordknapp, og dermed blei det rom for misforståelsar.

Gammel 16-10-12, 22:48   #936
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg syns faktisk desse referata frå rettsalen som er gjengitt på VG og Dagbladet er litt skumle. Dei er veldig ufullstendige og mykje av det som blir sagt blir utelatt. Eg syns faktisk referata bærer preg av at journalisten som skriv har valgt veldig tydelig side. Ikkje særlig objektivt. Dermed oppstår det misforståelsar slik som med denne læraren. Når ein les referatet får ein inntrykk av at det er ein person som prøver å sverte jenta, men som ikkje får det heilt til. Eg forstod ikkje at det var aktoratet som prøve å vise at jenta viste tegn på overgrep. Kanskje ikkje joutnalisten forstod det heller?

Gammel 16-10-12, 22:52   #937
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg reagerte på det samme som Input. Det går ikke an å ha stor sympati med begge parter "uansett hva som har skjedd".

Gammel 16-10-12, 22:54   #938
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Lhi-My, du skreiv også:

Dette fekk det til å virke som om du og andre i Vågå visste meir enn det som hadde komt fram i media og at det var gode grunnar til å gi ordføreren full støtte til tross for anmeldelsen.
I di bekymring for å seie for mykje blei du nok litt for ordknapp, og dermed blei det rom for misforståelsar.

Jeg tolket det akkurat slik du gjorde, Simone.

Jeg har bare fulgt med på VGs dekning, og jeg synes den er bra, jeg.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå  
Gammel 16-10-12, 23:09   #939
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Advokaten til jenta forstod jo heller ikkje kva den læraren skulle bidra med. Merkelig opplegg.

Gammel 16-10-12, 23:10   #940
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke Lhi-mys innleg var spesielt provoserende annet en et forsøk på å forsvare bygda si og være forsiktig i starten av en sak vi i dag vet veldig mye mere om. Bygdedyret er usexy, men bygdedyr dynamikk er ganske kip på siviliserte nettsteder også. Synes Lih-my fikk litt i overkant tyn og ble tillagt litt kipere meninger en hun egentlig fortjente selv om jeg ikke er helt uenig i at uansett vha som har skjedd formuleringen ikke var superheldig.
Veldig ryddig forklaring i etterkant

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.