Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lar du ungene "leke" med insekter?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-07, 18:38   #81
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lar du ungene "leke" med insekter?

Denne er jo bare helt for jævlig. Sikkert litt humoristisk ment, men jeg ler ikke.

http://srm.net/edderkopp/edderkopp.shtml

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 22:00   #82
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er oppdratt med å måtte bære ut illsinte humler og annet småkryp i fyrstikkesker eller syltetøyglass. Faren min nekter å drepe edderkoppene i kjelleren fordi de holder den ren for fluer, og broren min og jeg har vokst opp med en stor respekt for alt levende, smått og stort (pappa underviser i biologi).

Jeg ønsker å overføre dette til Storersøster og Lillebror, og vil ikke la dem plage noe med vitende og vilje.

Selv husker jeg sjokket da min kommende svigerfar knuste og drepte en flott stor jordløper (bille) som hang i svigermors gardiner. Det var aller første gang jeg (26 år)hadde opplevd noen som drepte en bille med vilje... "Bli kjent"-lunsjen tok liksom ikke helt av etter det

Gammel 13-04-07, 08:44   #83
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Er oppdratt med å måtte bære ut illsinte humler og annet småkryp i fyrstikkesker eller syltetøyglass. Faren min nekter å drepe edderkoppene i kjelleren fordi de holder den ren for fluer, og broren min og jeg har vokst opp med en stor respekt for alt levende, smått og stort (pappa underviser i biologi).

Jeg ønsker å overføre dette til Storersøster og Lillebror, og vil ikke la dem plage noe med vitende og vilje.

Selv husker jeg sjokket da min kommende svigerfar knuste og drepte en flott stor jordløper (bille) som hang i svigermors gardiner. Det var aller første gang jeg (26 år)hadde opplevd noen som drepte en bille med vilje... "Bli kjent"-lunsjen tok liksom ikke helt av etter det

Så herlig, verden trenger flere slike folk!
Min svigerfar er også en insektmorder uten samvittighet. I Italia tråkket han på alle kakerlakkene i leiligheten (det var ikke såå mange, de plaget ikke meg), og han tråkket ofte bare halvveis på dem slik at de lå og levde halvmoset på gulvet. Husker jeg begynte å grine av en av episodene (jeg var 19 år ), ble helt satt ut. Jeg takler bare ikke at folk dreper på den måten, om det ikke er ytterst nødvendig.

Gammel 13-04-07, 09:30   #84
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Så herlig, verden trenger flere slike folk!
Min svigerfar er også en insektmorder uten samvittighet. I Italia tråkket han på alle kakerlakkene i leiligheten (det var ikke såå mange, de plaget ikke meg), og han tråkket ofte bare halvveis på dem slik at de lå og levde halvmoset på gulvet. Husker jeg begynte å grine av en av episodene (jeg var 19 år ), ble helt satt ut. Jeg takler bare ikke at folk dreper på den måten, om det ikke er ytterst nødvendig.

Kakerlakker blir fryktelig fort fryktelig mange. Jeg synes slik "dyreelsking" er en smule patetisk.

Sitat:

Når kakerlakk oppdages er de som regel allerede godt etablert. Kakerlakker kan være smittespredere av blant annet Salmonella (matforgiftning).

http://www.skadedyr.no/kakerlakker/b...kakerlakk.html

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 09:43   #85
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lar ikke ungene leke med insektene i betydningen plage, men vi moser alt vi ser av insekter innendørs. Det ser jeg som min borgerplikt. Maur, biller, edderkopper, veps og mygg er ikke inne-dyr. Og det er dessuten alt for mange av dem...

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 09:45   #86
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

[quote=Line*;345993]Kakerlakker blir fryktelig fort fryktelig mange. Jeg synes slik "dyreelsking" er en smule patetisk.

Her er jeg fryktelig enig med deg. Skadedyr innendørs må da virkelig bekjempes.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 09:46   #87
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg lar ikke ungene leke med insektene i betydningen plage, men vi moser alt vi ser av insekter innendørs. Det ser jeg som min borgerplikt. Maur, biller, edderkopper, veps og mygg er ikke inne-dyr. Og det er dessuten alt for mange av dem...

I andre enden er det også en smule patetisk.

Sitat:

Risiko for skade/ulemper.
Med unntak av den frykt enkelte mennesker føler når de ser edderkopper, er de helt ufarlige for mennesker og fører ikke til skade.

Jeg foreslår at man setter seg litt inn i hva de forskjellige dyrene gjør/ikke gjør før man snakker om å drepe/"kjæle" dem.

Gammel 13-04-07, 09:47   #88
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Kakerlakker blir fryktelig fort fryktelig mange. Jeg synes slik "dyreelsking" er en smule patetisk.

http://www.skadedyr.no/kakerlakker/b...kakerlakk.html

Ja, den var kanskje litt drøy.

Men poenget var at det er ikke vits å gå rundt og seigpine insektene slik svigerfar gjorde? Jeg har selv flere ganger i denne tråden sagt at om man INVADERES så ser jeg en god grunn til å drepe, selv om jeg får vondt langt inn i hjerterota. Vi måtte jo ta livet av maurinvasjonen vår for noen år siden. Det må gå an å ta tak i problemet på en skikkelig måte, istedetfor å gå rundt og seigpine og halvmose insekter med et smil rundt munnen. Det er liksom denne "det er jo bare verdiløse insekter, de fortjener ikke å leve"-tankegangen jeg hater hos folk.

Gammel 13-04-07, 09:49   #89
Line*
Expired

Standard

Husker jeg begynte å grine av en av episodene (jeg var 19 år ), ble helt satt ut. Jeg takler bare ikke at folk dreper på den måten, om det ikke er ytterst nødvendig.

Dette er å overreagere, synes jeg.

Gammel 13-04-07, 09:50   #90
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja men noen er bare følsomme uten at de kan noe for det. Jeg har vært sånn hele livet. Jeg sitter jo ikke og FREMPROVOSERER grining om det er det du tror? Jeg kan da ikke noe for hvilke følelser jeg har.

Gammel 13-04-07, 09:51   #91
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Ja, den var kanskje litt drøy.

Men poenget var at det er ikke vits å gå rundt og seigpine insektene slik svigerfar gjorde? Jeg har selv flere ganger i denne tråden sagt at om man INVADERES så ser jeg en god grunn til å drepe, selv om jeg får vondt langt inn i hjerterota. Vi måtte jo ta livet av maurinvasjonen vår for noen år siden. Det må gå an å ta tak i problemet på en skikkelig måte, istedetfor å gå rundt og seigpine og halvmose insekter med et smil rundt munnen. Det er liksom denne "det er jo bare verdiløse insekter, de fortjener ikke å leve"-tankegangen jeg hater hos folk.

Jeg svarte mest på uttalelsen din om at det "ikke var såå mange kakerlakker" og at de ikke plaget deg.

Det spiller ingen rolle hvor mange skadedyr jeg har hjemme, hvert eneste er nok. Jeg har hatt mus og rotter som kjæledyr i mange mange år, og ville likevel utryddet hver eneste gnager jeg så innendørs. Jeg ville ikke engang tatt meg bryet med å prøve å fange den levende. De formerer seg så utrolig rask og gjør så mye skade på både mat og inventar (og kan være helseskadelig) at det ikke gjør meg vondt å ødelegge de. Selvsagt gjøres det på kjappest mulig måte. Hvor humant og smertefritt det er vet jeg ikke.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 10:04   #92
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er faktisk enig med Line* og delvis også bina. Det vil si jeg moser ikke alt jeg ser av insekter innendørs, insekter/edderkopper gjør meg ikke noe så lenge de ikke stikker eller biter, så jeg lar dem stort sett være i fred (er ikke så plaget med fluer her jeg bor nå). Men får ikke vondt i hjerterota hvis noen dreper dem heller. Men hvis noen piner et insekt fordi de finner glede i å se det lide er det et så urovekkende personlighetstrekk hos vedkommende at det i seg selv skremmer meg.

Min beste venninne forsker forresten på insekter. Forsøkene hun gjør er vanligvis ikke særlig plagsomme for insektet, men det hender hun er uheldig. Jeg må humre av henne hvis et av dem dør underveis, hun sier nemlig ikke at det dør, hun sier at det "blir ødelagt" så hun må ta et nytt. Så kynisk forhold har hun til insektene, ikke engang jeg er så ille (men når det er sagt dreper hun heller aldri insekt med vilje, med unntak av mygg og knott kanskje, hun fanger dem og kikker på dem med stor interesse før hun slipper dem løs igjen, og er selvfølgelig ikke redd dem).

De kakerlakkene jeg har vært ute for har jeg jaget ut med en kost e.l. for det har vært i tropiske land hvor de er så enorme at det blir for mye gørr hvis jeg moser dem, dessuten har de et knallhardt skall og er så vanskelige å ta kål på så faren for seigpining er stor. Har bare tatt meg bryet med å fjerne dem fra rom hvor jeg har sovet. Når det gjelder våtrom og kjøkken har jeg kapitulert og bare latt dem være der, det nytter ikke å bli kvitt dem likevel, så jeg har infunnet meg med dem. Det er uansett ikke steder jeg har bodd så lenge om gangen. Man blir jo også påvirket av at de som bor der fast knapt nok ser ut til å legge merke til dem.

Sist redigert av My : 13-04-07 kl 10:11.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 10:29   #93
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Edderkopper blir båret ut. Fluer blir sluppet ut. Veps er litt fra og til, mannen er allergisk og jeg er litt stressa på at ungene kan være det, så hvis de ikke lar seg lede ut, dreper jeg dem kjapt.

Å pine levende vesen i hvilken som helst form er uaktuelt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 10:36   #94
alphaMale
The Million Dollar Man

alphaMale sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
alphaMale er litt kulalphaMale er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Å pine levende vesen i hvilken som helst form er uaktuelt.

:signerer:

- Friends help you move, REAL friends help you move bodies.
alphaMale er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 10:44   #95
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fotfølger ikke min insekstsglade 3 åring ute hele tiden.
Han er oppdratt til å ikke pine og drepe dem, men det hender det dukker unna et par tordivler i ny og ne.

Griner ikke av den grunn.
De har fått slike insekts akvarier hvor de kan fange dem og oppservere/mat dem.
Men de må slippe dem ut etter en stund, og plage dem med vilje er strengt forbudt.

Maurtuer i hagen/innendørs tar jeg kverken på, edderkopper kverker jeg eller bæres ut, kommer an på størrelsen.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 12:11   #96
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det vet jo ikke du noe om. Jeg HAR bodd på landet, og vi hadde maurinvasjon og en drøss med edderkopper hele tiden. Maurene måtte drepes, og det skar meg i hjertet, men det måtte jo gjøres. Edderkopper store som hus, gjerne 10 stykker daglig, ble fint båret ut. Jeg drepte faktisk INGEN, jeg gjør ikke slikt.

Jeg skjønner jo at du ikke bor særlig langt ut på landet når du snakker om å bære ut alle insektene for å slippe dem fri. Jeg sier som Valentina, du er hjertelig velkommen hit til sommeren for å prøve Det er ikke bare 20- 30 per dag det er snakk om, jeg tipper du hadde blitt ganske hardhudet på fluedrap du også etterhvert.

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 12:19   #97
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Lar de ikke leke med de, men de får ta de på glass og utforske de litt med forstørrelsesglass. Det går fint an uten å pine. At minsten sikkert har klemt ihjel en meitemark eller to kan jeg ikke nekte for, men det er uten min velsignelse.
Men jeg slår ihjel veps uten å blunke.

Signerer! De må da få lov til å utforske, men selvsagt med respekten for alt liv i bunn. Selv om kanskje ikke billa snuppa fant her om dagen synes det var så gøy fikk hun lov til å ha den i hånda og late som den var kjæledyret hennes.

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 13:04   #98
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg forstår at man ikke skal torturere insekter, men derifra til å riste på hodet og synes det er forkastelig at folk dreper fluer, klegg, mygg, maur etc, det forstår jeg ikke. Fluer er jo smittebærere, hvor kult er det at de setter seg på maten du skal spise? Myggen kan inneholde smittestoffer, og flåtten hva gjøre dere med den, eller en igle?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 14:07   #99
Betsy
Aktiv

Betsy sin avatar

Betsy er litt kul
Standard

Er det bare jeg som fisker med mark her?

Gammel 13-04-07, 14:09   #100
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Betsy, her.

Er det bare jeg som fisker med mark her?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:04.