Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt
Jeg synes Kadra er en flott ung dame. Hun trenger ikke noen annen "legitimitet" i mine øyne enn at hun snakker for seg selv! Det er mulig at noen av hennes formuleringer blir spiss-formulerte, men da får andre grupperinger komme på banen.
Shabana Rehman er en annen person som kanskje er mer reflektert og bevisst enn Kadra, men også hun ble forsøkt stoppet med argumentet "du snakker ikke på vegne av noen". Vel, det gir heldigvis hun selv - og mange andre - en god dag i. Rehman har hatt mot til å ta opp mange av de negative sidene i de fremmedkulturelle miljøene.
Jeg er ganske sikker på at kvinnene som levde på 1800-tallet heller ikke støttet helgjertet opp rundt de få kvinnene som startet arbeidet for kvinnefrigjøringen. Men i ettertid er vi vel alle veldig fornøyde med at det ble en endring.
Kristendommen har endret seg mye - islam kan også endre seg. Det er når vi endrer kulturen (men ikke selve religionen) at vi kan komme noen vei. Det er mye som er kulturbasert og ikke religionsbasert.
De eneste som kan gjøre opprør mot kulturen man blir tvunget inn i er de unge muslimske jentene. At Kadra tørr - over lengre tid - er beundringsverdig.
Det er ren hersketeknikk - på sitt ekleste og jævligste - å påstå at hun "bare" er PR-kåt. Det spiller ingen rolle for meg - men Kadra har en soleklar rett til ytringsfrihet og jeg håper hennes mot gjør at flere unge kvinner benytter seg av ytringsfriheten til å kunne mene det se selv ønsker.
Og på sikt - leve det livet de selv ønsker.
|