Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Grisekjøtt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-07, 11:36   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grisekjøtt

Jeg elsker svinekjøtt, mye bedre enn kylling. Jeg hamstrer svinefileter fra Sverige, de er veldig gode, har smakt lite av de fra Norge, men det som har smakt dårlig har vært herfra. Svinekoteteletter er nyydelig (utenom røkte, blæ).

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 11:43   #22
cilen
re:designer

cilen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Er det noe jeg savner minst av kjøtt, så er det svin. Men leverpostei er jo godt da. Sånn jeg har lært det, er det de gamle rånene som har sånn bi-smak. Koteletter kan noen ganger ha sånn smak. Husker vi fikk tak i en sånn vill-sau en gang. Sikkert noe av det samme som de grisene. Da var det kostholdet til sauen som lagde den gode smaken. Naboene våre da jeg var liten, hadde 2 griser. De sjenka de før slakting, for da ble kjøttet marinert...? Sikkert greit nok det, da fikk de seg en real fest før de døde.

Gammel 13-04-07, 14:47   #23
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har svinekjøtt relativt ofte, men eg har heilt klart opplevd den der fæle fiskesmaken etter foret

Brukar relativt ofte filet. Flintsteik på grill er fantastisk! Og så har vi jo bacon av og til også. Er det så uvanlig å ha bacon altså?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 15:16   #24
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kjøper grise kjøtt hos en grisebonde hvor grisene går ute i det fri og spiser i skogen og det kjøttet har god smak.

Vi kjøper også bacon og svinefileter på grensehandel.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 15:37   #25
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Får ein forresten tak i økologisk svin?? Eg kjøper gjerne øko storfe og lam, men svin har eg ikkje sett mykje av trur eg...

Gammel 13-04-07, 15:46   #26
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg elsker svinekjøtt, mye bedre enn kylling. Jeg hamstrer svinefileter fra Sverige, de er veldig gode, har smakt lite av de fra Norge, men det som har smakt dårlig har vært herfra. Svinekoteteletter er nyydelig (utenom røkte, blæ).

Vi spiser også mye svinekjøtt. Så anvendelig, og så godt. Vi bruker også bacon og pølser, men mest er det svinefileter, svinekjøttdeig, flintsteik på grillen og koteletter nå og da. Og så den uunnværlige svineribba til jul, da. Forresten enig i at røkte koteletter er æsj.

Sjelden jeg har smakt svinekjøtt som ikke har smakt godt, men klart mye av det har med tilberedningen å gjøre.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 15:47   #27
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Får ein forresten tak i økologisk svin?? Eg kjøper gjerne øko storfe og lam, men svin har eg ikkje sett mykje av trur eg...

På min lokale fiskehandler reklamerer de om dagen med "økologisk laks". Det tror jeg må være ren skjær humbug. Hvordan får man økologisk laks, liksom?

Gammel 13-04-07, 15:59   #28
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Sjelden jeg har smakt svinekjøtt som ikke har smakt godt, men klart mye av det har med tilberedningen å gjøre.

Det tror jeg ikke noe på. Får du dårlig svinekjøtt som smaker råne eller fisk, så hjelper det ikke å overdøve smaken ved å marinere den i hjel. Ikke får du fjernet smaken heller, den er impregnert i hele kjøttet. Har man ikke smakt dårlig svinekjøtt har man hatt flaks, man har ikke vært flink å tilberede det, nødvendigvis.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 16:01   #29
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

På min lokale fiskehandler reklamerer de om dagen med "økologisk laks". Det tror jeg må være ren skjær humbug. Hvordan får man økologisk laks, liksom?

http://www.koltzow.no/avissider/okologisk_laks.htm

Det er da ikke rart å få økologisk fisk?

Gammel 13-04-07, 16:56   #30
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

http://www.koltzow.no/avissider/okologisk_laks.htm

Det er da ikke rart å få økologisk fisk?

Jo, tatt i betraktning at oppdrettsanleggene lekker fisk i alle retninger, og at oppdrettsanleggene i seg selv er en kilde til forurensning så virker det rart å kalle det økologisk fisk, syns jeg. Dessuten - de snakker om økologisk for, men sier at det baserer seg på fiskeavfall og rekeskall - er det økologisk? Hvis innholdet i sjøen ikke er rent nok for laksen, hvordan kan da det bearbeidede foret kalles økologisk?

Mulig det er bare det at tankegangen min ikke er innstil på å kalle oppdrettsfisk økologisk.

Gammel 13-04-07, 17:07   #31
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns svinekjøtt er godt, og vi spiser både det og kylling, lam, okse, elg og annet. Tidligere kjøpte vi svinekjøtt fra en lokal produsent, jeg tror grisene var en blanding av vanlig "tamgris" og villsvin? Eller bare villsvin? Nå ble jeg plutselig i tvil. Ihvertfall var det veldig godt kjøtt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 17:14   #32
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Siden jeg er så dårlig på å se om kjøttet er bra eller ikke.. hvor kjøper du disse svinefiletene? Hva heter de.. hehe?

Gammel 13-04-07, 17:57   #33
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Siden jeg er så dårlig på å se om kjøttet er bra eller ikke.. hvor kjøper du disse svinefiletene? Hva heter de.. hehe?

Fläskfilèt.
Nordby. Mellom Strømstad og Svinesund.
(Nederst til høyre i butikken. )

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 21:24   #34
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Her er link til det som Annemede snakka om i første post i tråden:

http://www.jaerensmak.no/

Gammel 13-04-07, 21:27   #35
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

På sida kjem bl.a. desse påstandane:

Utgangspunktet for prosjektet Jæren Smak var at kvaliteten på norsk svinekjøtt ikke er god nok
Det harskner fort og tåler ikke lagring
Kjøttet har varierende kvalitet, og er ofte tamt og smakløst
I utlandet har svinekjøtt mange steder en høyere prestisje og bredere anvendelse enn i Norge
Dette har vi sett på som en mulighet og en inspirasjon
Dette var begynnelsen på en prosess som har ført til en større gris med bedre smak, saftighet og holdbarhet
Vi begynte med fôret, for det er faktisk der problemene starter
Grisen som vi har utviklet gir jevnere størrelse på alle stykningsdeler.
Grisen som vi har utviklet tåler å fryses
Og vår gris smaker definitivt bedre!
Og den gir oss muligheter til å lage helt nye produkter
Det handler rett og slett om å gjenoppdage svinekjøtt som høyverdig råvare!

Gammel 13-04-07, 21:28   #36
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Fläskfilèt.
Nordby. Mellom Strømstad og Svinesund.
(Nederst til høyre i butikken. )

Yes, jeg trodde først det var noe fleskegreier, men det er svinefileter, og de er gode. Jeg har kjøpt i diverse butikker rundt Strømstad, Nordby og Svinesund. Idag fikk jeg tips om at de har veldig gode marinerte kebabkjøtt der også, i tillegg til krydrete kyllingboller.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 19:29   #37
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svinekjøtt er som annet kjøtt, og bærer tydelig preg av stell og kost. Klart det er en sammenheng mellom hva dyret har spist og hvordan det har hatt det og hvordan det smaker.

Grøstad gris er en annen produsent som har høy (økologisk) kvalitet på kjøttet. Økologisk er en etisk garanti for at dyra har hatt det godt, spiser variert og næringsrikt og lever godt.

Gammel 14-04-07, 20:01   #38
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Kan det da hende at norske griser for annet fôr som ikke blir brukt i EU?

Gammel 15-04-07, 18:53   #39
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Yes, jeg trodde først det var noe fleskegreier, men det er svinefileter, og de er gode. Jeg har kjøpt i diverse butikker rundt Strømstad, Nordby og Svinesund. Idag fikk jeg tips om at de har veldig gode marinerte kebabkjøtt der også, i tillegg til krydrete kyllingboller.

Å, de kjøttbullarna er gode!

Jeg har fått en hel, svensk, Fläskfilèt av svigermor i dag!

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 16:48   #40
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes svinekjøtt stort sett smaker mye bedre enn okse(ku)kjøtt. Er noe med at der er renere kjøtt og jeg synes det er mye saftigere.
Indrefilet av svin som du får kjøpt på de fleste butikker er veldig god. Ikke er den dyr heller.
Røkte sommerkoteletter og potetsalat er jo bare noe av det beste som finnes

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:39.