Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake
Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.
Ergo; det beste man kan lære ungene sine, er å ikke godta alt som blir sagt/gjort, og si i fra høyt og tydelig, at det der godtar jeg ikke! Uavhengig av hvem det kommer fra.
At de ikke automatisk skal ha respekt for autoriteter, men tenke selv.
Er det noe som skurrer eller kjennes feil ut, så snakk med noen om det. Uansett.
Og kan man ikke snakke med mamma eller pappa, snakk med noen andre man stoler på.
Får man sol på trollet, så sprekker det.
Jeg forsøker å lære ungene mine at de ikke ubetinget skal stole på andre.
Det er sikkert kynisk, men jeg vil at de skal være i stand til å ta vare på seg selv når jeg ikke er der.
Det jeg har uthevet her, er jo ekstra vanskelig fordi slike overgrep jo nettopp består i at den voksne forfører barnet til å være med på noe som er spennende og hemmelig og sånn. Og da vil ikke barnet tenke at de ikke vil være med på dette - før etterpå, kanskje?
Det som gjør slike ting veldig vanskelig, er jo at det ofte er folk som barna har et nært forhold til av andre årsaker som kan gjøre slik og har mulighet til å få et så nært forhold til barna. Skal man lære barn å ikke stole på noen? Det kan jo være tante eller onkel eller en besteforelder eller aktikvitetsleder eller lærer eller noe som gjør slikt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Sist redigert av Pøblis : 11-10-12 kl 13:50.
|