Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Erfaring med å kreve erstatning for tapt bagasje?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-12, 23:45   #1
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Erfaring med å kreve erstatning for tapt bagasje?

Ja, er det noen som har måttet kreve erstatning etter at bagasje har blitt borte for godt? (Dvs mer enn 21 dager etter reisen)

Vi har fått beskjed fra reiseforsikringsselskapet om at vi må kreve SAS i første omgang. De skal da ha oppgitt alt innhold (naturlig nok, men jammen litt av en jobb). De ber om innkjøpsdato, innkjøpspris og nåværende verdi.

I bagen var, blant mye annet, hele feriegarderoben til 3-åringen. Hvordan fører man opp truser og sokker for drøyt to ukers ferie? Nåværende verdi av en brukt truse er jo ikke videre høy, men vi må jo kjøpe en ny til full pris.

Bare usikker på dette her.. Har skrevet opp ca-priser på alt. Husker jo ikke når og for hvor mye alt i bagen ble kjøpt for.

Altså, noen som har gjort dette før oss, og vet hva SAS forventer og krever? Vil tro de uansett bare gir oss en rund sum, og så må resten av kravet rettes mot reiseforsikringen?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 00:12   #2
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaring med å kreve erstatning for tapt bagasje?

Jeg har gjort det, for mange år siden. Nå dukket riktignok kofferten opp noen måneder seinere, men dog. Jeg mener å huske at jeg skrev nyverdi på alt, som du sier må dere jo kjøpe nye klær. Skriv ca.-verdi, så endrer de nok hvis de mener det er for mye - de har helt sikkert noen nøkkeltall.

Gammel 08-10-12, 00:20   #3
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Flere ganger, faktisk. Men har alltid forholdt meg direkte til reiseforsikringsselskapet og så har de dealet med flyselskapene.

Det har vært fort gjort. Jeg har oppgitt forventet innkjøpspris på alt, fått avkorting til standardsummer på noen ting. Jevnt over vært fornøyd.

Gammel 08-10-12, 09:19   #4
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mistet kofferten i fjor, den forsvant fullstendig og har aldri dukket opp igjen. Jeg forholdt meg kun til forsikringsselskapet etter at SAS hadde skrevet bekreftelse på at kofferten var å anses som tapt for alltid.

Jeg skrev liste over alt som var i, med anslått verdi. Og da snakker jeg om absolutt alt, fra tannkoster til truser til bøker og klær. Forsikringsselskapet forsøkte seg først med at jeg måtte ha kvitteringer, men gikk tilbake på det da jeg spurte dem om de tok vare på kvitteringer for alt de kjøpte. Det var forøvrig litt av en jobb og forsøke å huske alt som var i den.

Vær oppmerksom på at du ikke får dekket ting som mobiler, kamera, smykker etc, fordi dette skal fraktes i håndbaggasje.

Om kofferten kommer til rette vil du få valget om du vil ha kofferten tilbake og tilbakebetale erstatningen, eller om du bare vil beholde pengene.

Gammel 08-10-12, 11:49   #5
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Takk for svar, dere! Jeg har også foreløpig oppgitt nåværende verdi som innkjøpsverdi, med et par unntak.

Hadde heldigvis ikke noe elektronikk eller noe i bagen. Vi summerte opp til ca 25.000 i går, for alle klær til mann, barn og noe til meg. Så jammen, klær koster!

Hadde vært enklere å ta dette rett mot forsikringsselskapet i stedet for å gå via sas, som jeg mistenker bare gir oss en sum pr kilo baginnhold. (Det går mange barnetruser og hårstrikker på en kilo bagasje, altså!). Men det ordner seg vel til slutt.

Finner det utrolig at en bag som vi fysisk holdt i i New York og sjekket inn på nytt, kan fordufte sporløst på en to timers flytur! Den var merket opp og ned og i mente med navn, telefonnummer, epostadresse...

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 12:00   #6
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Skulle visst handle om dette på det TV2-programmet der de hjelper folk som har fått ødelagt ferien.

Gammel 08-10-12, 12:17   #7
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samme erfaring som Milfrid. Vi måtte ikke fremlegge kvitteringer.
Men det var litt hodebry å huske alt som lå i kofferten. Vi mistet 2 toalettmapper,
sminke og parfyme er også dyrt. Vi fikk beskjed om å beregne ny-pris på alt som lå i
kofferten, uavhengig om parfymeflaskene og sminken var brukt.

Det gikk ikke mange dagene før pengene stod på konto, kofferten har aldri blitt funnet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:58.