Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor går grensen? Andres barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-12, 16:18   #21
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor går grensen? Andres barn

Jeg var mye barnevakt da jeg var tolv år og synes ikke det i seg selv er så bekymringsfullt. Men dette med bekymring og magefølelse er litt vanskelig å gjengi bare sånn i et innlegg og er i utgangspunktet enig i at det er bedre med en telefon for mye enn en for lite. Det er så mye man ikke vet og om det er bare det at eldre søsken passer små søsken litt tidligere enn det andre ville gjort så vil også saken bli fort lagt vekk for å si det sånn. På den andre siden så er det kanskje en brikke i en større sak og da er det nyttig informasjon.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 16:21   #22
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rune Brown, her.

Heldigvis tror jeg ikke det forekommer altfor ofte......

Dessverre tror jeg du er naiv, hvis du tror det …

(Jeg tror absolutt ikke at det er vanlig, men at forekommer stadig vekk, er jeg temmelig sikker på.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 16:29   #23
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Dessverre tror jeg du er naiv, hvis du tror det …

(Jeg tror absolutt ikke at det er vanlig, men at forekommer stadig vekk, er jeg temmelig sikker på.)

Det tror jeg også.

Og hva magefølelsen sier er riktig hos den enkelte varierer veldig. Kan hende vedkommende i hi ble årest mamma for alt jeg vet, men jeg tar meg i å reagere på hvor mye ansvar foreldre legger på det eldste barnet noen ganger. Jeg ville ikke plassert min 3-åring i 9-åringens varetekt, andre ville sikkert ikke stusset på det samme. En annen ting, og det gjelder eksemplene i mitt innlegg som går på noe så banalt som å blåse på varm mat og å fotfølge en allerede ivaretatt 3-åring ute i hagen, og derfra til å etterlate barn alene om natten, fordi jeg må på fest, er det langt, altså. Jeg kjente et snev av uansvarlighet når andre voksne følte at de måtte fortelle meg at kanskje skulle ungen din hatt mer tilsyn.

Sist redigert av Skremmern : 25-09-12 kl 19:23.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 17:55   #24
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

I det tilfellet du beskriver, ville jeg meldt bekymring til barnevernet. Og det ville vært helt på sin plass og med stor sannsynlighet ført til at undersøkelse ble opprettet. Da snakker jeg altså om 11-åring med ansvar for to små småsøsken på sen kveld/nattestid mens mor er på fest, ikke nødvendigvis om alskens andre scenarier hvor barn passer barn.

Generelt legger jeg meg i liten grad opp i andres barneoppdragelse med mindre de spør om råd. Det kommer dog noe an på relasjonen til foreldrene. Jeg kan greit ta opp noe jeg tenker er veldig uheldig i min søsters barneoppdragelse, mens jeg ikke ville gjort det samme med random bekjent fra barnehagen e.l.

Jeg har meldt bekymring til barnevernet som privatperson og har fint lite betenkeligheter med å gjøre det igjen.

Gammel 25-09-12, 18:01   #25
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg synes dere blir veldig bastante her noen av dere. Det er mange ting som spiller inn, bl.a. omgivelsene, hva man vet om de aktuelle barna, mulige backups osv. Vet vi for eksempel hvor langt unna damen beskrevet i HI bodde, om hun var edru og kunne kjøre hjem raskt om nødvendig, om barna hennes hadde naboer i nærheten som kunne bistå ved behov osv? Jeg mener ikke at det var uansvarlig av mine foreldre å la meg være barnevakt som 11-åring. Derimot kommer jeg nok ikke til å la min sønn være barnevakt på kveldstid på samme måte når han er 11, av flere årsaker.

Enig.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 17:17   #26
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Enig.

enig med denne.

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 17:18   #27
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg synes dere blir veldig bastante her noen av dere. Det er mange ting som spiller inn, bl.a. omgivelsene, hva man vet om de aktuelle barna, mulige backups osv. Vet vi for eksempel hvor langt unna damen beskrevet i HI bodde, om hun var edru og kunne kjøre hjem raskt om nødvendig, om barna hennes hadde naboer i nærheten som kunne bistå ved behov osv? Jeg mener ikke at det var uansvarlig av mine foreldre å la meg være barnevakt som 11-åring. Derimot kommer jeg nok ikke til å la min sønn være barnevakt på kveldstid på samme måte når han er 11, av flere årsaker.

Ikke lett å sitere riktig. Denne var jeg altså enig i!

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:04.