Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gir man alltid gave når man blir invitert?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-12, 07:16   #1
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.379
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Gir man alltid gave når man blir invitert?

Det har seg sånn: Jeg har fått bursdagsinvitasjon fra en person jeg vil betrakte som nokså perifer; vi treffes en gang innimellom, men har lite kontakt. Selskapet skal arrangeres på et sted som det krever en del ressurser både tidsmessig og økonomisk å komme seg til. Nå passer tidspunktet uansett svært dårlig for meg, så jeg kommer ikke til å reise, men takke høflig nei, men jeg lurer altså på om jeg bør sende gave? Gir man i det hele tatt alltid gave når man inviteres i (bursdags)selskap, selv om man ikke har anledning til å komme? Et par av de jeg har spurt mener det, men jeg vet ikke helt.

Og et lite tillegg: Er det greit å invitere kreti og pleti til selskap "på månen", tilsynelatende uten tanke på at det er nokså ressurskrevende å komme seg dit?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 07:26   #2
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.648
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Nei, jeg gjør ikke det.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 07:28   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

I slike tilfeller gir jeg ikke gave.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 07:30   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Nei.

  Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 07:37   #5
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.392
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Nei.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 07:37   #6
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Ikke til perifere, men til mine, tja, fem nærmeste venner ville jeg nok ha gitt gave uavhengig av om jeg kom på festen. Og til familie. Men der stopper det.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 07:41   #7
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Man kan jo invitere hvem man vil dit man vil. Så er det opp til de inviterte å finne ut om de kan/vil komme eller ikke.

I ditt tilfelle hadde jeg ikke gitt gave.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 07:46   #8
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Og et lite tillegg: Er det greit å invitere kreti og pleti til selskap "på månen", tilsynelatende uten tanke på at det er nokså ressurskrevende å komme seg dit?

Dere er invitert, ikke beordret. Så ja, det må da være helt opp til den som inviterer hvor en vil ha selskapet sitt og de som blir invitert står like fritt til å takke ja eller nei.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 07:53   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.789
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Jeg tror ikke jeg hadde tenkt tanken at jeg burde gitt gave en gang.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 07:56   #10
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.876
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Ingen gave når man ikke kommer i selskapet.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 08:01   #11
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Det hørtes jo ut som en god idé om man vil ha mange gaver men helst ikke så mange gjester... å invitere flere hundre til bursdagsfest "på månen".

*hjelpsom*

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 08:01   #12
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.525
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Enig med Heiko. Så lenge man kan velge hva man kan svare synes jeg nesten alle spørsmål/innvitasjoner er OK.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 08:11   #13
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.649
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Jeg hadde ikke gitt gave om jeg ikke skulle på festen i en sånn sammenheng. TIl nærmeste vennene hadde jeg nok det. Det å invitere til stor fest utenfor allfarvei må jo være helt fint det. Opp til hver enkelt om de vil komme eller ikke. Det synes jeg virkelig ikke er noe rart.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 08:16   #14
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.204
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Det er selvsagt alltid hyggelig å invitere folk i selskapet sitt. Om man har selskap et sted det er dyrt og/eller tungvint å komme seg til, så må man nesten regne med at en del melder avbud. Men jeg har aldri skjønt det med at det skal være uhøflig eller på annen måte negativt å invitere folk som kanskje ikke kan komme - som Heiko sier, så er det jo ikke snakk om en beordring.

Jeg synes heller ikke man trenger å sende gave hvis man ikke kommer i selskapet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 08:28   #15
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er selvsagt alltid hyggelig å invitere folk i selskapet sitt. Om man har selskap et sted det er dyrt og/eller tungvint å komme seg til, så må man nesten regne med at en del melder avbud. Men jeg har aldri skjønt det med at det skal være uhøflig eller på annen måte negativt å invitere folk som kanskje ikke kan komme - som Heiko sier, så er det jo ikke snakk om en beordring.

Jeg synes heller ikke man trenger å sende gave hvis man ikke kommer i selskapet.

Helt enig med Skilpadda.
Jeg har akkurat vært i selskap på "månen". Et arrangement som innebar flyreise og hotellovernatting. Far ble hjemme, han syntes ikke han kunne ta fri fra jobb så mange dager, for meg ble det en ekstra ferie sammen med gode venner. Vi var faktisk så mange som 59 stykker som reiste til Budapest for å feire en 50-årsdag. Noen kom for en dag, noen fredag til søndag, noen fredag til mandag, noen for en uke. Jeg reiste torsdag til tirsdag og hadde en fantastisk opplevelse.
Jeg er ikke nær venn med jubilanten, men vi har vært venner i 30 år og vi er sammen i litt ulike settinger i løpet av et år.
Det var ingen selvfølge at jeg skulle si ja til invitasjonen, men siden jeg kunne kombinere fest og selskap med en reise til en fantastisk by med gode venner falt det seg naturlig.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 08:37   #16
MammaHeksa
Superduperaktiv
 
MammaHeksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 707
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Jeg hadde ikke gitt gave i ditt tilfelle.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 08:42   #17
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.379
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Jeg kommer uansett til å sende en hilsen i form av et hyggelig kort eller noe, såpass "må" jeg gjøre, synes jeg. Men gave droppes.

Og så er jeg visst uenig med røkla om at det ikke bare er greit å invitere til selskap i Langtvekkistan sånn uten videre. Jeg tror ikke jeg kunne fått meg til å invitere til selskap på Tahiti, for å ta et eksempel som kan sammenlignes med den invitasjonen jeg har fått, uten å på én eller annen måte bidra til at de inviterte kom fra det på en relativt rimelig og grei måte, det være seg direkte sponsing, eller ordnede spesialavtaler som innebærer hyggelige priser og særlig tilrettelegging med det praktiske. I HI-eksempelet mitt var ikke noe av dette gjort.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 08:46   #18
MammaHeksa
Superduperaktiv
 
MammaHeksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 707
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg kommer uansett til å sende en hilsen i form av et hyggelig kort eller noe, såpass "må" jeg gjøre, synes jeg. Men gave droppes.

Og så er jeg visst uenig med røkla om at det ikke bare er greit å invitere til selskap i Langtvekkistan sånn uten videre. Jeg tror ikke jeg kunne fått meg til å invitere til selskap på Tahiti, for å ta et eksempel som kan sammenlignes med den invitasjonen jeg har fått, uten å på én eller annen måte bidra til at de inviterte kom fra det på en relativt rimelig og grei måte, det være seg direkte sponsing, eller ordnede spesialavtaler som innebærer hyggelige priser og særlig tilrettelegging med det praktiske. I HI-eksempelet mitt var ikke noe av dette gjort.

Tahiti! Men jeg ser poenget ditt.
Vi skal ha tiårs bryllupsfeiring i Polen, og har allerede NÅ informert familie og venner om det - det er altså åtte år til. Har hatt mange år med elendig råd og har forståelse for at folk trenger tid på seg til å planlegge. For ikke å snakke om at ting skal klaffe med unger og jobb og alskens annet.

Man må gjerne be folk komme langt pokker-i-vold, men da må man invitere i god tid. Noen mnd før, iallfall! Samt ikke bli furten over de som ikke kan/orker komme.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 08:50   #19
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Madicken: Tenker du da at folk som vil feire noe "på månen", skal la vær å invitere folk, fordi de vet at mange ikke kommer seg dit?
Jeg regner med du hadde blitt litt sår om det viste seg at noen du føler deg nær har invitert til stort kalas, men har latt vær å be deg for de regner med at du kanskje ikke har råd til å komme?

Jeg regner med de som har bedt deg hadde kunnet komme med tips til overnatting og slikt om du hadde spurt.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 08:53   #20
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.379
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir man alltid gave når man blir invitert?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Madicken: Tenker du da at folk som vil feire noe "på månen", skal la vær å invitere folk, fordi de vet at mange ikke kommer seg dit?

Nei, men ikke nødvendigvis kreti og pleti. Og ikke uten forslag til tilrettelegging av både det økonomiske og det praktiske.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no