Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva "må" man ha lest?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-12, 14:46   #21
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva "må" man ha lest?

Finnes det noen lettlest versjon av Oddyseen? For jeg må innrømme at den teksten måtte jeg gi opp.

Gammel 21-09-12, 14:46   #22
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Waiting for Godot - Becket. Les stykket eller se en oppsetning på teater eller film. Hvis du har hørt uttrykket, men ikke egentlig kjenner referansen, vil uttrykket få en helt ny dybde etterpå.

Dette er det faktisk svært mange som ikke kjenner til. Jeg bruker det en god del, og jeg ser at de jeg prater med blir helt blanke Og da begynner jeg å forklare, men gir meg liksom litt fort

Gammel 21-09-12, 14:47   #23
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Dette er det faktisk svært mange som ikke kjenner til. Jeg bruker det en god del, og jeg ser at de jeg prater med blir helt blanke Og da begynner jeg å forklare, men gir meg liksom litt fort

Det er den med han på togstasjonen? Som venter på en Godot vi ikke helt vet om finnes, eller noe slikt?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 14:48   #24
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

For å lese Faust må man minst ha hele den gammelgreske trojanerlitteraturen inne.

Ja, og Dante, da. (Som forutsetter hele den klassiske litteraturen kjent.)

Man kommer langt med et par referanseverk. Eller internett, som man også kan kalle det.

Også er det lov å begynne et sted. Om man ikke skjønner alle referanser hos Dante, vil man likevel kunne få utbytte av historien og kjenne igjen referanser til Dante senere. Samme med Faust.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 14:48   #25
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, Poe og Kafka, selvsagt! Og etter min mening bør man definitivt lese alle Sayers og jeg refererer stadig til Undset.

Gammel 21-09-12, 14:49   #26
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken oversettelse leste du, Poly? Jeg synes man burde lese en med metrum, ellers er det liksom ikke riktig. Jeg leste P. Østbye første gang. :overser anmodning om lettlest versjon:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 21-09-12 kl 14:54.
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 14:53   #27
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Er det noen som har sagt Moby Dick ennå? Hvis ikke: Moby Dick.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 14:54   #28
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe annet som er både moro (med forbehold om warped sense of moro) og referansetungt er de sokratiske dialogene, gjerne Sokrates' forsvarstale. Frekke anarkistiske mannen!

Gammel 21-09-12, 14:59   #29
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å lese Faust må man minst ha hele den gammelgreske trojanerlitteraturen inne.

Ja, og Dante, da. (Som forutsetter hele den klassiske litteraturen kjent.)

Og for å lage en eplekake fra grunnen av, må man begynne med å finne opp universet.

Gammel 21-09-12, 15:00   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Adornos rasende angrep på popkulturen er alltid grei å ha med seg om man jobber med slikt eller deltar i offentlige kulturdebatter. Riktig så underholdende er den også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 15:00   #31
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og for å lage en eplekake fra grunnen av, må man begynne med å finne opp universet.

Så klart.

Gammel 21-09-12, 15:06   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan en eller annen påta seg oppdraget å redigere dette til topp 10, tro?

Gammel 21-09-12, 15:06   #33
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Nå sluker jeg hva som helst, og elsker lister av typen "x antall bøker du bør lese før du dør".

Men! Man skal være over middels interessert i lesestoff for å gidde å pløye gjennom for eksemple Joyces Ulysses, eller Shakespears samlede. MÅ-lister skremmer vekk glade lesehester som er lykkelige med Sandemo og Belva Plain, og det er veldig leit.

Jeg ER en lesesnobb. Jeg har lest idiotisk mange bøker og syns helt ærlig at jeg har blitt smartere og mer reflektert av det enn hva jeg var før. Men man trenger absolutt ikke være lesesnobb for å elske å lese!

Jeg kjenner dyslektikere som slepte seg motvillig gjennom norskfaget i skolen, men som voksne leser Isfolket, Twilight-bøkene, og en drøss andre serier med iver og glød. De glemmer vanskelighetene fordi de er så oppslukt av historier de kan drømme seg bort i. Jeg mener at de viktigere at folk faktisk leser, enn hva de leser.

I denne konteksten er ikke Bibelen viktigere enn Sandemo.

Sorry avsporinga!

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 15:08   #34
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror i grunnen man bør ha lest Harry Potter-bøkene også. Det er ikke få avisartikler jeg har lest om temaer som ikke handler om hverken litteratur eller barn eller overnaturlige fenomener eller noe annet som naturlig relateres til HP-bøkene, som allikevel har HP-referanser.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 15:08   #35
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg anbefaler denne boken til deg Polyanna:

Den handler nettopp om det du snakker om. Litteratur som referanser. Enig i mange av de bøkene som er nevnt her, men jeg "savner" mye barnelitteratur. Typsik:
- Den hemmelige hagen
- Peter Pan
- Alice i eventyrland
- Pippi Langstrømpe
- Askeladden

etc. På mange måter er barnebøker mer kulturbærende enn voksenbøker.

Gammel 21-09-12, 15:09   #36
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Men det er jo ikke i det hele tatt poenget med denne tråden, MammaHeksa. Spørsmålet i denne tråden er «Hvilke bøker får deg til å forstå flest andre bøker bedre?» Det er altså ikke snakk om noen «moralsk plikt» til å lese disse bøkene. Whatsoever.

Gammel 21-09-12, 15:10   #37
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Enig, him, særlig Alice og Peter Pan er jo ekstremt mye sitert.

Gammel 21-09-12, 15:12   #38
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enige i at barnebøker helt definitivt er kulturbærere. Jeg mener - Kardemommeby og hakkebakkeskogen er jo essensielle for å forstå den norske folkesjela (og den nordiske velferdsmodellen) synes jeg.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 15:13   #39
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Men det er jo ikke i det hele tatt poenget med denne tråden, MammaHeksa. Spørsmålet i denne tråden er «Hvilke bøker får deg til å forstå flest andre bøker bedre?» Det er altså ikke snakk om noen «moralsk plikt» til å lese disse bøkene. Whatsoever.

Jo, jeg syns det også går innunder lesesnobberi - spesielt for de leserne som ikke ser poenget i å skryte av hva slags kunnskap man sitter inne med. Man kan het fint manøvrere innen popkultur uten å ha lest klassikerne.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 15:14   #40
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg vet ikke om det gjøres, men Egners samlede og ganske mye av Lindgren også (selv om hun er svensk) burde vært obligatorisk på norskkurs for innvandrere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:16.