Sv: NRK nå: Barnets beste
Opprinnelig lagt inn av Najade, her.
Ut fra det forholdvis beskjedne innslaget som var i dagens program ser jeg følgende fakta i saken;
-det er fattet et fylkesnemdsvedtak som sier at det skal tilrettelegges for at far kan delta i daglig stell, middagslaging og legging.
- fosterforeldrene motsetter seg overnattingsbesøk hos far, og barnevernet bestemmer seg for å høre på dem.
-barnevernet ønsker at det tilrettelegges for at far kan delta på ovennevnte aktiviteter i fosterhjemmet, fortrinnsvis på en helgedag.
-fosterforeldrene motsetter seg dette.
Slik jeg ser det så følger jo ikke barnevernet opp nemdas vedtak, basert på fosterhjemmets tilbakemeldinger (som i programmet ikke begrunnes med barnets beste).
Jeg gjetter at nemndsvedtaket ikke er helt tidsspesifikt. Det ble, så vidt jeg skjønte, gjort en vurdering av hvorvidt overnattingssamvær skulle igangsettes akkurat denne måneden. Ikke sagt at det ikke skulle skje i det hele.
...men igjen er man tilbake til dette nemndsvedtaket. Det er jo ikke som noen hevder her at saksbehandlingstid hos barnevernet kan medføre to års sommel dersom far legger opp sak om tilbakeføring til ham. Ventetiden for å få opp saker for nemnd er hårreisende lang, men da snakker vi likevel noe slikt som toppen seks måneder (og vanligvis betraktelig kortere for babyer). Saken er åpenbart behandlet i Fylkesnemnda, uten at far fikk, umiddelbart i hvert fall, medhold i sitt ønske om tilbakeføring.