|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: NRK nå: Barnets besteNå ble det også, om enn nesten i en bisetning, påpekt at far i begynnelsen så for seg samvære 3-4 ganger i året. Men nå senere har endret seg i forhold til det og vil ha gutten fast. Man kan jo ikke skru tiden tilbake, men det beste hadde jo vært om det hadde vært langt hyppigere samvær og kanskje full "overføring" til far alt rundt den tiden DNA var klart. Det skjer jo en enorm tilknytning mellom forelder og barn i løpet av de to første åra, og så begynner løsrivelse sakte men sikkert på grunnlag av den trygge basen man har bygget opp. Det er jo der det er vanskelig, alt kan vakle for gutten. Det som er bra er at han har mange i livet sitt som virkelig elsker han. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: NRK nå: Barnets beste
Altså, som jeg skrev lenger opp her, så er jeg helt enig i at fostermor må se forbi sine egne behov og tilrettelegge for god kontakt med far, hvilken jeg ikke kan se at hun gjør (iallefall ikke slik det er fremstilt i programmet). |
|
|
|
|
|
#163 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er nettopp det jeg lurte litt på i forhold til om det ville vært lettere for fostermor å akseptere og støtte opp om relasjonen mellom far og sønn dersom hun ikke sto overfor den muligheten.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2012
![]() |
Fra en fars synspunkt er dette litt ubehagelig formulert, men det som er sikkert er at vi her er i kjernen av problemet. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Passiv
|
Det er da grundig beskrevet i barneloven at normalt samvær er viktig? Der står det faktisk at god kontakt med begge foreldre, som her da blir far siden mor ikke fungerer, er så viktig at den som ikke tilrettelegger for det skaper grunnlag for omsorgsovertagelse. Jeg kan ikke se et eneste argument for at det skal være annerledes i denne saken og støtter Input hundre prosent her. |
|
|
|
#167 |
|
Glamorøs
|
Selvsagt har man tenkt tanken. Men heldigvis har hun tillatt seg selv å bli like glad i barnet som om det var hennes eget. Jeg tror også det er tilnærmet umulig å vite hvordan man vil reagere på noe slikt på forhånd. Tenk dere selv da, om dere plutselig står i fare for å miste toåringen deres. Ikke fordi dere har bedrevet omsorgsvikt, men det plutselig kommer noen som også vil ha barnet. Noen du ikke har åtte beskjed om at fantes. Noen barnet ikke kjenner. Selv om dere vet vedkommende har rett på det kan man ikke forvente å reagere helt rasjonelt. Jeg syns det må være en fullstendig hjerteskjærende situasjon for både fosterforeldre og faren. Dere er virkelig både slemme og surmagede i omtalen deres, og bør tenke på at fosterforeldrene ikke kan forventes å være emosjonelle overmennesker.
Sist redigert av Tallulah : 20-09-12 kl 09:57. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Fortynnet
|
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg tenker også at det er stor forskjell på å bli fosterforeldre for et nyfødt barn, som etter all sannsynlighet skal bli der i hele oppveksten, og et eldre barn som allerede har tilknytning til biologiske foreldre. Jeg regner med at det er svært sterke grunner til det, når et barn blir tatt fra moren allerede ved fødselen, så jeg antar at det ikke var et alternativ å tenke på at barne skulle tilbake til henne. Det er vel nærmest en forutsetning for å klare å være optimale foreldre for et nyfødt barn at en faktisk knytter seg til det og ser på det som sitt eget? Og for denne lille gutten så ER jo fosterforeldrene foreldre. Det er de han har hatt helt fra starten. Jeg tror ihvertfall jeg ville opplevd det ganske annerledes enn om jeg f.eks. fikk et fosterbarn på tretten, som allerede har mange erfaringer og som fortsatt skulle ha kontakt med foreldrene sine. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Shake it out!
|
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg har ikke sett programmet, og jeg tror ikke jeg orker heller.
|
|
|
#170 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hun har nå fått en forvarsel før barnet ble 2,5år.
|
|
|
#171 |
|
Fortynnet
|
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg har bare sett den første episoden, så det kan jo ha kommet fram mer om hva som har skjedd fra gutten var seks måneder og til nå. Det var ikke mye om det i første episode. Men jeg så at noen skrev her at i starten var faren innstilt på samvær 3-4 ganger i året? Isåfall har han jo ikke gått inn for å overta omsorgen fra starten. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
Nøttelitens medhjelper
I episode 2 kommer det ikke frem noe klarere om hvorfor ikke barnet ble overført ved 6mnd. Og det syns jeg er litt frustrerendes.
|
|
|
#173 |
|
Shake it out!
|
Sv: NRK nå: Barnets besteOg så synes jeg selvfølgelig at det både er rett og naturlig at fosterforeldrene knytter seg til, og blir glad i fosterbarnet sitt. Min sønn kom til sine fosterforeldre når han var helt nyfødt, og det er helt tydelig både på dagboken de skrev og på hvor trygg og god han var, at han hadde hatt fosterforeldre som hadde behandlet ham som sin egen sønn.
|
|
|
#174 |
|
Fortynnet
|
Sv: NRK nå: Barnets besteUansett så blir jo dette bare synsing ut fra en time eller to på tv. Ingen enkel og opplagt sak i utgangspunktet, og så fins jo helt sikkert ekstremt mye mer informasjon i den saken enn det vi får tilgang på fra sofaen. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Nøttelitens medhjelper
Syns egentlig man får nok informasjon, når barnevernet selv sier faren vil være en god omsorgsperson og en god far.
|
|
|
#176 |
|
Glamorøs
|
Sv: NRK nå: Barnets besteHvorfor dette voldsomme behovet for demonisering av en av partene? Det går faktisk an å se at dette er supervanskelig for fosterforeldre også og dermed gi dem litt slækk på reaksjonsmønsteret hennes. Gudene skal vite at jeg ikke alltid er like rasjonell når jeg står overfor vanskelige valg, og mine valg har aldri vært i nærheten av dette.
|
|
|
#177 |
|
Shake it out!
|
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg synes ikke det er grunn til å demonisere fosterforeldrene. Jeg synes bare at de burde forstått at når biologisk far kommer på banen når barnet er 6 mnd, da bør de forberede seg på at det ikke er en langtidsplassering likevel. At de er knyttet til ungen og synes det er trist forbi noe som helst å tenke på å miste ham, det klandrer jeg dem ikke for.
|
|
|
#178 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er jeg helt enig i. Den emosjonelle meg provoseres av oppførselen til denne fostermoren, men den rasjonelle meg ser jo at jeg nok hadde følt nøyaktig det samme som henne selv. Jeg hadde neppe klart å oppføre meg fornuftig alltid dersom min toåring sto i fare for å bli tatt fra meg.
|
|
|
|
#179 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men det er jo ikkje snakk om at dei plutseleg står i fare for å mista toåringen, og at dei ikkje visst at faren fantes. Det er to år siden far kom inn i bildet, og dvs. at han har vært inne i bildet omtrent heile tida guten har budd hos dei. Tanken på at han muligens ynskjer omsorgen må jo på eit eller anna tidspunkt ha streifa dei?
|
|
|
#180 |
|
Absolute Beginner
|
Jeg forstår godt at dette er utrolig vanskelig for dem. Og jeg har fortsatt bare sett bruddstykker av programmet i går. Men å vise negativ holdning til samvær synes jeg er en uting så lenge barnet har det trygt og godt. Jeg har sett på nært hold hvordan en forelderes egen negativitet kan smitte over på barnet. Helt på siden av denne saken er det stor forskjell på hvor åpne folk er for å la barna ha andre voksenressurser i livet sitt, og jeg har absolutt inntrykk av at foreldrenes holdning til dette fort blir også barnas holdning. |
|
|
|
![]() |
|
|