Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Slik blir barnet ditt en skolevinner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-12, 14:27   #11
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Hadde jeg ikke klart å tenke at "dette er det generelle" og "det finnes unntak" tror jeg nesten jeg ville ha følt meg ganske elendig av en del utsagn rundt dette. Mange følger opp ungene mye, men må finne andre måter å gjøre det på.

For et barn med enorme vansker i skolesammenheng, vansker av typen man ikke bare kan øve av seg, kan det være veldig viktig at hjemmet fungerer som noe mer enn skolens forlengede arm og at aktiviteter som gir mestring må prioriteres høyere. Alle trenger å være gode på noe. En stor fordel som kan komme ut av det er jo, slik vi opplevde, at man etterhvert får en mindre fastlåst lærer som kan bruke disse styrkene som en innfallsvinkel for læring for eleven. Selv har vi til tider droppet f.eks. mattelekser som bare ga frustrasjon og tappet mestringsfølelsen, til fordel for matlaging (måle opp og regne ut), hjemmesnekring (også mye matte), skogsturer (naturfag m.m.) osv. Lekser ble ikke alltid gjort, men læringsmålene ble nådd.

I tillegg synes jeg det er greit å tenke på at det for mange ikke er et reellt valg om man vil ta ferie i eller utenfor skoleferiene. Det blir mer snakk om hvorvidt man ønsker at barnet skal få med seg erfaringen (og læringen) det å besøke andre steder i verden innebærer en gang i løpet av oppveksten eller ikke. Kan man velge fritt på øverste hylle er det jo selvsagt at man legger ferier til skolefri.

Jeg tror altså at innstilling er langt viktigere enn enkelte generelle kjøreregler. Javisst kan man signalisere "vi driter i skolen" ved å ta med barna på en ukes ferie i januar. Men det er ingenting som sier at det MÅ være slik. Eller at man ikke kan signalisere at "læring er viktig" uansett om man utifra sitt barns forutsetninger og situasjon velger annerledes enn hovedregelen.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou

Sist redigert av kie : 17-09-12 kl 15:20.
kie er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:04.