|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kjønnsløs oppdragelseFor det første: Dette er ikke trendy. For at noe skal defineres som en trend må det være ganske mange som driver med det, og fullstendig kjønnsløs oppdragelse er det kun en marginal gruppe som bedriver.
|
|
|
#43 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kjønnsløs oppdragelse
Dette trodde jeg også, helt til jeg oppdaget at uansett hvor mye jeg prøver med dukker, er han ikke interessert. Han vil gjerne trille dukkevogna altså, men han vil trille hva som helst, og det skal helst ikke være noen dukke oppi, men "kosen". I stedet ble traktorer og fly den store greia, noe ingen har "tilbudt" ham i det hele tatt. Huset var så godt som fritt for leketraktorer og lekefly til lenge etter at interessen oppsto.
|
|
|
|
#44 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjønnsløs oppdragelseJeg følger bare ungene jeg. De styrer valg av leker, venner, klær og aktiviteter selv. Det er leker i alle kategorier, og alt er mulig for alle. De er dog veldig kjønnstypiske i noe, og sånn må det bare være. Ellers er jeg og mannen veldig likestilte i praktiske gjøremål, jobb og inntekt, og det tenker jeg er en vel så viktig rettesnor. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
maler
|
Sånn kan det godt være, og det er vel oftere at de velger tradisjonelt enn at de ikke gjør det. Sånn sett har jeg to gutter som leker med dukker og bamser (med rollelek og klesskift og full pakke sånn sett selv om jeg har anskaffet halvhjertet), to gutter som liker bygging og konstruksjon, en som leker med biler (den samme som også leker mest med dukker faktisk) og en som leker med biler, men da bruker bilene som figurer i rollelek. Og en baby som spiser biler.
|
|
|
#46 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kjønnsløs oppdragelseSelvsagt finnes det gutter og jenter som genuint ikke er opptatt av dukker eller biler. Men det er naivt å tro at det er bestemt av genene. Hele kulturen vår er gjennomsyret kjønnet, og det styrer hvordan vi snakker med barn, hvordan vi reagerer på deres adferd og hvilke inntrykk de blir utsatt for.
|
|
|
#47 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kjønnsløs oppdragelseJeg tror fremdeles personlighet er viktigere enn kjønn når det kommer til interesser, men jeg tror ikke lenger vi blir født som blanke ark der personlighet ikke har noen sammenheng med kjønn.
|
|
|
|
#48 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Kjønnsløs oppdragelseHos oss har dog aldri biler, fly og traktorer slått an. Rullebrett derimot. Små, store, på skjerm, på film, på bilder, spill, et.c. Fra poden var fire år var rullebrett det kuleste i verden. Hvor det kom fra? |
|
|
|
|
|
#49 |
|
På (opp?)tur
|
Viktig poeng.
Det er ikke tøysete å tilby biler og dukker til alle unger. Det er helt riktig å gjøre det. Men det er ikke sånn at å få begge deler gjør at en har hang til å leke med begge deler. Jeg ville bare leke med biler da jeg var liten. Aldri skjønt interessen for babydukker og andre dukker. Og sønnen min, han leker heller ikke med dukker. Bare biler. Ikke helt sikker på at foreldre har så mye å si der. Mye er biologi, tror jeg.
Hva mener du med det? Og hvordan ser dere det? Hvordan vet du de har fått kjønnet oppdragelse? Eller rettere sagt: Hvordan vet du hvilken oppdragelse de har fått?
|
|
|
|
#50 |
|
maler
|
Sv: Kjønnsløs oppdragelseHvordan skal man forklare med biologi at noen, enten det er jenter eller gutter, interesserer seg for biler? Akkurat det sliter jeg med å forstå.
|
|
|
#52 |
|
På (opp?)tur
|
Jeg kan forklare hvordan jeg ser det
|
|
|
|
#53 |
|
maler
|
Jeg anerkjenner definitivt at det forekommer nedarvede egenskaper både som følge av kjønnsforskjeller og individueller forskjeller på tvers av kjønn. Men akkurat hangen til å leke med lekebiler sliter jeg med å plassere i en sånn sammenheng uansett hvor mye jeg prøver.
|
|
|
#54 |
|
Leser
|
Så vidt jeg vet, så mener de at guttebarn interesserer seg mest for leker med hjul fordi gutter i større grad enn jenter foretrekker leker som beveger seg. (Det hadde selvfølgelig vært en mye mer snasen forklaring om det var fordi vi hadde hatt noen tidsreisende som hadde podet inn bilinteressen i neandertalerne, men jeg tror ikke det er reellt.
|
|
|
#55 |
|
På (opp?)tur
|
|
|
|
|
#56 |
|
Ekvilist
|
|
|
|
#57 |
|
Glamorøs
|
Fordi 99,9% av barn får kjønnet oppdragelse (som en motsetning til kjønnsnøytral).
|
|
|
#58 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, jeg håper det blir slik en dag!
Det går da virkelig an nå også? |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Sånn passe sane
|
Det samme tenker jeg.
|
|
|
#60 |
|
Introvert optimist
|
Så vidt meg bekjent er det ikke mer komplisert enn at man føler tilhørighet med (normalt sett) sitt eget kjønn. De som ikke gjør det, som føler tilhørighet med det andre, sliter med det og det er blant dem man finner ønsker om det som nå kalles kjønnsbekreftende operasjon. Jeg kunne sikkert funnet masse lenker og annet, men jeg er på iPad og i forbifarten, så det blir ikke noe.
|
![]() |
|
|