|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: NRK nå: Barnets besteDer fikk du tårene til å trille i dag også, Kie.
|
|
|
#102 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: NRK nå: Barnets besteDet var ikke meningen å lage mye styr om egen historie, altså. Det er bearbeidet i ettertid, men jeg ble virkelig tatt på sengen over hvor egen sårbarhet i situasjonen. Og da var jeg omgitt av en hel haug annen familie som så det annerledes selv om biologiske barn kom trampende inn og tok styringen, hentet ut verdier de ville ha og trampet ut igjen osv. Nå er vi tilbake der hvor vi alle kan dele minner om ham og jeg kan fortelle lillesøsteren min (som er hans biologiske datter) om minner fra før hun ble født og hun kan fortelle om minner fra da jeg bodde et annet sted i landet og var nybakt mor mens hun var hos ham på helgesamvær. Vi har alle helt unike minner om han og det blir et helt unikt og flott "lappeteppe" når vi setter det sammen. Far, stefar, svigerfar eller whatever. Vi var hans og han var vår.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Helt konge
|
Sv: NRK nå: Barnets beste
Det der gjøres heldigvis allerede. Når barn tilbakeføres kan man godt legge opp til en lang og myk overgang om biologisk familie er villig til det. Får de omsorgen tilbake går det ofte fort. For fort. Det er ikkeheller utenkelig at fosterfamilie formelt sett kan fortsette som weekendhjem. Det er bare viljen til samarbeid det står på. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Oj. Det var jeg ikke klar over. Så utrolig bra at det kan være et alternativ om alle parter klare å legge egne ønsker litt til side og finne ut hvordan de sammen kan være en "landsby" for det barnet.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#105 |
|
awesom
|
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg går på skolen på Nesna og er egentlig litt overrasket over at barnevernet er så stort som 25 ansatte. Nesna er jo nesten bare en liten snuplass.
|
|
|
#106 |
|
Helt konge
|
De har så mange ansatte fordi de har mange enslige (mindreårige) flykninger som de følger opp. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
awesom
|
Joda, jeg vet jo at det er mange flyktinger. Men de har jo flere ansatte der en de har her på Mo som har 25 000 innbyggere.
|
|
|
#108 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
For å gå litt tilbake til spørsmålet i HI, så synes jeg det er fint at noen - barneverntjenesten i Nesna i hvert fall - velger å strekke seg litt lenger enn den sedvanlige "vi viser til taushetsplikten og har ingen kommentar." Det har vært en debatt innen faget en stund, om ikke barnevernet faktisk kan og bør si mer enn man gjerne tror man kan.
|
|
|
#109 |
|
Helt konge
|
Biologi skaper umiddelbart mer følelser hos folk en tilknytning, har jeg et inntrykk av. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
prokrastinator
Det ligger vel an til at de blir det. Jeg synes i hvert fall det virker som den diskuteres mye og har inntrykk av at "grasrota" i stor grad er positiv, og har knapt hørt noen andre enn FrP-politikere som har protestert aktivt.
|
|
|
#111 |
|
Helt vanlig
|
Sv: NRK nå: Barnets besteTilknytningsskader er ikke noe særlig å måtte bære med seg det heller, men selvfølgelig er det alltid vanskelig med sånne vurderinger.
|
|
|
#112 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2012
![]() |
Riktig! Rart dette... |
|
|
|
|
|
#114 |
|
På (opp?)tur
|
Tatt ut av sammenhengen og uten å ha lest rapporten, tenker jeg det er fordi det kan relateres til tilfeller med barn som bare har bodd med den ene forelderen, der den andre krever mer omfattende samvær, på bakgrunn av biologi. Men jeg vet ikke, som sagt. Bare en tanke.
|
|
|
|
#115 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2012
![]() |
Her har NRK fått en henvendelse fra et kommunalt barnevern, og så lager de ukritisk en TV serie om dette ene barnevernet. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
prokrastinator
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg synes det kom tydelig frem i serien at sakene var fra ett sted.
|
|
|
#117 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: NRK nå: Barnets besteDa begyner episode 2 for de som har glemt det.
|
|
|
#118 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: NRK nå: Barnets beste....
Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 23:47. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
heimføing
|
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg er helt menigmann og helt blank på barnevern, heldigvis. Men synes de har rare argumenter for hvorfor ikke gutten skal være mer sammen med faren. "Han har ikke behov for det". Neivel. Et lite barn har ikke eget behov for å gå i barnehage, men de aller fleste gjør det. Et lite barn har ikke eget behov for å.... ja, det kan sikkert være mange eksempler. Men likevel... |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg er sjokkert! Stakkars pappa... |
|