Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-12, 10:15   #181
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er jo helt stuerent her inne å riste litt overbærende på hodet over cupcake-bloggerne. For min del kommer matboksbloggerne i omtrent samme kategori.

Jepsipepsi.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg mener det hjelper veldig bra å droppe å gå rundt og tenke «Jeg er en liten kvinne, og vi små kvinner, vi har så dårlig samvittighet, vi, og når andre gjør noe jeg ikke gjør, så må jeg derfor få dårlig samvittighet for det.»

Jepsipepsi.

Jeg har forresten aldri skjønt at det ikke er mulig å mene at noe er dumt/latterlig/usunt uten at det betyr at man er
a)misunnelig
b)har dårlig samvittighet

De tingene jeg har dårlig samvittighet for i livet, inneholder iallfall ikke ord som agurkhjerte, vindusvask eller hjemmestrikkede tøfler.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 10:19   #182
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Toffskij har et meget godt poeng. Og det gjelder så uendelig mye mer enn fancy matpakker. Mange kvinner er ikke så rent stolte av at de får dårlig samvittighet for alt mulig også. Det blir på en måte oppfattet som et uttrykk for å være en God Mor. Jeg slår et slag for at vår generasjon kvinner rister alle slike tendenser av oss så godt vi kan. Jeg tror det er fullt mulig å leve i et samfunn og sammenligne seg med andre uten å føle seg dårlig eller mindreverdig av den grunn. Man er akkurat så lykkelig, fri og selvstendig som man tillater seg selv å være.

Går det an å si det bedre? Neppe.

Jeg må bare si at jeg synes sammenligningen mellom cupcake fanastene og de som legger ned litt ekstra arbeid i en matpakke blir nærmest absurd for meg. Jeg tror for flesteparten av oss handler det rett og slett om at vi ønsker at barna skal spise variert og sunt. Vi er alle "barn av vår tid". Jeg synes det er et sunt samfunnstegn at foreldre ikke synes det er ok at matpakker med tørre skiver ikke blir spist, men at man da bruker hode og finner andre løsninger slik at barn faktisk spiser i løpet av skoledagen.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 10:23   #183
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men det å ha dårlig samvittighet, det å føle skyld og skam er essensielle følelser for at vi skal kunne oppføre oss og opptre i et sosialt landskap.

Åpenbart. Men i denne settingen er det unødvendig dårlig samvittighet som er på agendaen.

Gammel 06-09-12, 10:26   #184
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men er det altså galt å ha blogger der man viser frem hva man lager? Uansett om det er cupcakes, matpakker eller håndarbeid? Jeg har ikke blogg selv, men finner jo ofte inspirasjon i hva andre har laget.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 10:27   #185
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Men er det altså galt å ha blogger der man viser frem hva man lager? Uansett om det er cupcakes, matpakker eller håndarbeid? Jeg har ikke blogg selv, men finner jo ofte inspirasjon i hva andre har laget.

Jeg hadde ikke overlevd uten å ha mulighet til å være kreativ og er SÅ enig.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 10:29   #186
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åpenbart. Men i denne settingen er det unødvendig dårlig samvittighet som er på agendaen.

I sosiale settinger kan jo alt mulig merkelig, usunt og direkte farlig gi dårlig samvittighet. Man kan ikke helt argumentere rasjonelt for hva som skal og ikke skal gi dårlig samvittighet.

Tenk på dette med omskjæring av guttebarn i jødiske miljøer. Helt ko-ko både medisinsk og fordi de bare kunne gjort det som voksne - alikevel skjer det, fordi den sosiale settingen er så kraftig. (Hvor er røykelovens far når vi trenger ham?)

Gammel 06-09-12, 10:30   #187
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Selvsagt er det ikke galt, men det at noe ikke er galt, er jo ikke ensbetydende med at man ikke kan le av det (eller at det ikke er grunn til å le av det), hvis man vil.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 10:33   #188
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Him - å ha en konstant følelse av å være mindreverdig, er usunt.

Det er viktig å kunne skille mellom sunn skam og skyld og usunn skam og skyld, det er jeg helt enig i. Det er heller ikke alltid så enkelt, men det er noe man må ta ansvar for å reflektere rundt i eget liv. Likevel er min erfaring at langt de fleste føler mer skyld og skam enn godt er og at de som ikke føler skyld der de burde føle skyld faktisk er i mindretall.

I denne smamenhengen er det snakk om å føle seg mindreverdig om man ikke har fancy matpakke og annet i samme gate, og her er vi sikkert enige i at det er en usunn skyld det er snakk om.

Gammel 06-09-12, 10:40   #189
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I denne smamenhengen er det snakk om å føle seg mindreverdig om man ikke har fancy matpakke og annet i samme gate, og her er vi sikkert enige i at det er en usunn skyld det er snakk om.

Ja, vi er enige i det, det ble litt babbel fra min side. (Jeg tror kanskje vi er uenige i om det å føle skyld og skam er noe man kan frigjøre seg ifra uavhengig av den sosiale konteksten, men det er en annen diskusjon )

Gammel 06-09-12, 11:01   #190
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

"Kjærlighet er...... å stå opp klokka fem... lage mat... til min deilige mann og mine lykkelige barn... å se dem smile over min vakre mat...."

Min første høye latter i dag - takker.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 11:08   #191
zinatara

zinatara sin avatar

zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

For min del kan det også være inspirerende å lese blogger om hvordan folk lager ting som jeg ikke kan.
Jeg kan glane intenst på blogger mens jeg lager bursdagskaker og kopierer etter beste evne.

Noen blogger er inspirerende. Noen er teite. Jeg synes som sagt ikke at det er teit i seg selv å lage noe pent. Det som er teit er å gjøre det til en "best for sitt barn"-greie, ispedd masse husmorideologi.

For å sette det på spissen så blir jeg ikke voldsomt inspirert over en bloggpost med bilde av denne typen kombinert med teksten "Kun det beste er godt nok for den lille skatten min" eller "Kjærlighet er...... å stå opp klokka fem... lage mat... til min deilige mann og mine lykkelige barn... å se dem smile over min vakre mat...."

Som sagt så satte jeg det på spissen nå altså.
Etter å ha lest noen blogger så mener jeg at det er en viss sannhet i det. Presentasjonen har mye å si for hva jeg blir inspirert av i alle fall.

Ja, det kan jeg være enig i. Og så syns jeg ofte det blir kjedelig når alle lager akkurat det samme og husene i interiørbloggene ser akkurat samme ut.

Det er vel akkurat det med å lage glansbilder av sin egen hverdag som kan være litt farlig. Tror nok det er ganske mye som er pyntet på både når det gjelder FB-statuser og blogger. Men personlig får jeg ikke dårlig samvittighet over at andre klarer å få til ting i hverdagen som jeg ikke har sjans til å få til. For så lenge ungene mine får noenlunde sunn mat som de blir mette av, er varme og tørre og får den oppfølgingen de trenger, så er jo alt det andre nokså irrelevant. Spesielt når det gjelder materielle ting.

Gammel 06-09-12, 11:12   #192
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dentinistabloggen som Fnatten så presist karikerte her er jo en höydare! Jeg elsker den bloggen. En god latter forlenger livet, og så videre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 11:15   #193
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Dentinistabloggen som Fnatten så presist karikerte her er jo en höydare!

Takk for påminnelsen, jeg hadde nesten glemt Dentinista. :inn og oppdaterer meg:

Gammel 06-09-12, 11:15   #194
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

(Jeg tror kanskje vi er uenige i om det å føle skyld og skam er noe man kan frigjøre seg ifra uavhengig av den sosiale konteksten, men det er en annen diskusjon )

Det tror jeg ikke vi er uenige i - men jeg kunne egentlig veldig gjerne ønske meg å diskutere dette mer i dybden! (Egen tråd?)
Jeg synes det er et særdeles interessant diskusjonsemne.

Gammel 06-09-12, 11:16   #195
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har himlet litt for meg selv over en del av disse matboksene, men jeg har ikke helt klart å skjønne hvorfor det irriterer meg og om det bare er fordi jeg er sur og kjip. Jeg tror det er fordi det for meg henger sammen med et større bilde, og at det har noe med alt vi bygger opp rundt barna våre å gjøre. Det er liksom ikke nok for oss at vi bor i et land der vi har råd og mulighet til å gi barna våre nok og sunn mat, varme og trygghet osv, noe som gjør oss så utrolig priviligerte. I tillegg skal vi kjøpe 3-4 vogner til babyen, bruke uendelig mye penger på klær og leker langt ut over det barn egentlig trenger for å ha det bra og reise verden rundt med dem fra de er nyfødte. Jeg tror at hjertene skåret ut av agurk og egg med stjernefasong er en av mange dråper som får glasset til å renne over for meg. Hva slags mennesker er det vi skaper med alt dette egentlig? Hvilket bilde av seg selv får disse barna i forhold til resten av verden? Skjønner de at det de tar for gitt er helt umulig og uoppnåelig for barn andre steder? Hvilket forbruk venner de seg til?

Jeg merker at jeg høres ganske humørløs og moralistisk ut når jeg skriver dette. Og jeg mener ikke at norske barn skal sultes og ha det dårlig i solidaritet med barn ellers i verden. Jeg synes bare vi har snublet så langt ned i den andre grøften. Vi kan ikke klare oss med at ungene (og det gjelder vel egentlig like mye vi voksne) har det veldig bra. De skal ha det perfekt - fra helt nederst i matboksen.

Gammel 06-09-12, 11:19   #196
zinatara

zinatara sin avatar

Standard

Dentinistabloggen som Fnatten så presist karikerte her er jo en höydare! Jeg elsker den bloggen. En god latter forlenger livet, og så videre.

Ja, der var det mye lykke.

Og så lurer jeg på hvordan disse med hvit sofa og små barn i lyse klær klarer å holde det flekkfritt.

Gammel 06-09-12, 11:20   #197
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Takk for påminnelsen, hadde helt glemt den bloggen jeg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 11:22   #198
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man blir så rasende over matpakker. De koster ikke mer, skaper ikke forsøpling eller overforbruk. Å være skeptisk til en kultur hvor man må ha seks vogner, kjøpe nytt sengetøy hvert år fordi man er lei det gamle eller billige stekepanner fremfor noe som holder livet ut er jo virkelig noe helt annet.

Jeg tror helt ærlig ikke at sønnen min blir mer bortskjemt og mindre hensynsfull og empatisk av et egg formet som en kanin eller middagsrester i matpakka. Jeg tror heler ikke det går utover hans evne til å spise en vanlig skive med brunost. Å ha foreldre som bytter ut hele interiøret annethvert år derimot, det tror skaper usunne forbrusmønstre.

Det eneste kaninegg har gjort med ham er å skape interesse for japansk kultur, og se at man med enkle midler kan skape noe morsomt av det man allerede har. Ingen dumme verdier og interesser, syns jeg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 11:22   #199
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Takk for påminnelsen, jeg hadde nesten glemt Dentinista. :inn og oppdaterer meg:

Fra elg i solnedgang til "venninner i høstsol". Jo, det fungerer, det.

Gammel 06-09-12, 11:26   #200
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man blir så rasende over matpakker. De koster ikke mer, skaper ikke forsøpling eller overforbruk. Å være skeptisk til en kultur hvor man må ha seks vogner, kjøpe nytt sengetøy hvert år fordi man er lei det gamle eller billige stekepanner fremfor noe som holder livet ut er jo virkelig noe helt annet.

Jeg tror helt ærlig ikke at sønnen min blir mer bortskjemt og mindre hensynsfull og empatisk av et egg formet som en kanin eller middagsrester i matpakka. Jeg tror heler ikke det går utover hans evne til å spise en vanlig skive med brunost. Å ha foreldre som bytter ut hele interiøret annethvert år derimot, det tror skaper usunne forbrusmønstre.

Hvem er rasende?

Og for meg er "stylede" matapakker altså en del av et større bilde. Middagsrester i matpakken er miljøvennlig og fornuftig. Å forme egg, agurk og brødskiver til stjerner, kaniner, hjerter osv synes jeg rett og slett er litt teit, og er for meg litt i samme gate som å fargekoordinere klærne til familien.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.