Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Godt norsk? Dokumentaren "Smaken av hund"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-12, 12:29   #21
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godt norsk? Dokumentaren "Smaken av hund"

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Du skal ikke se bort i fra at diskusjonene hadde blitt noe mer fruktbare og at flere hadde giddet å skrive noe hvis det ikke hadde startet med en enorm, generaliserende beskyldning.

Jepp. Jeg gidder ikke skrive noe. Det betyr ikke at jeg ikke mener noe. Men jeg opplever at det er vanskelig å diskutere med deg, Floksa.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 12:31   #22
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke uvanlig at ildsjelene antar at andre ikke kan gå og tygge samtidig. Selv om man gjerne er på FP for å underholdes av matpakke- og feriediskusjoner, så utelukker ikke det engasjement på andre fronter.

Jeg bestilte forresten neste års ferie i går. Ving la ut sommerreisene for 2013.

Gammel 30-08-12, 12:33   #23
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Litt morsomt å se disse utdragene sammenstilt. Ja, hva er egentlig vitsen med å fremstille ting slik? Overdreven spissing fører jo fort til at folk ikke gidder å diskutere nettopp fordi utgangspunktet blir "for dumt".

Nå er du bare dum

Et søk på landbruk i forumet gav 77 tråder. Et søk på neglelakk gav treff i 246 tråder....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 12:35   #24
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er jo ikke uvanlig at ildsjelene antar at andre ikke kan gå og tygge samtidig. Selv om man gjerne er på FP for å underholdes av matpakke- og feriediskusjoner, så utelukker ikke det engasjement på andre fronter.

Jeg bestilte forresten neste års ferie i går. Ving la ut sommerreisene for 2013.

Du leste ikke alt jeg skrev nei?

Sitat:

Men det er mulig de bare ikke viser den siden av seg på nett og er engasjerte og gode forbrukere når de ikke sitter forran laptoppen

Gammel 30-08-12, 12:36   #25
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør som Mave. Jeg kjøper økologiske egg, fordi jeg vet at de hønene lever et slikt liv jeg synes det greit at maten min lever før jeg spiser den. Jeg kjøper både kylling og svin fra produsenter jeg vet driver OK, og jeg er villig til å betale for det. Jeg møter opp på bondens marked og setter stor pris på at min lokale matbutikk har godt utvalg av norskprodusert småskala mat. Men jeg synes ikke det er noe kult å diskutere slik når folks bilvalg og ferievaner blir brukt som argument for at folk ikke bryr seg.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 12:43   #26
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg gjør som Mave. Jeg kjøper økologiske egg, fordi jeg vet at de hønene lever et slikt liv jeg synes det greit at maten min lever før jeg spiser den. Jeg kjøper både kylling og svin fra produsenter jeg vet driver OK, og jeg er villig til å betale for det. Jeg møter opp på bondens marked og setter stor pris på at min lokale matbutikk har godt utvalg av norskprodusert småskala mat. Men jeg synes ikke det er noe kult å diskutere slik når folks bilvalg og ferievaner blir brukt som argument for at folk ikke bryr seg.

Jo, men det handler om penger, det handler om bil og ferie valg. Det handler om de pengene vi har til rådighet og hvordan vi velger å bruke dem. Å holde pengebruk utenfor debatten blir jo helt meningsløst.
Dyrevelferd handler om forbrukerens vilje til å bruke pengene sine på mat, og ved det å bortprioritere andre ting.

Hvordan bør man diskutere dette da? Fakta er at folk når de blir spurt, svarer at de vil ha god dyrevelferd og vil betale for det, mens maioriteten velger billigst når de står i butikken. Hvorfor vet jeg ikke? Kanskje er det naivt av meg å tro at det er fordi de vil ha flere penger å bruke på bil, bolig og ferie?

Gammel 30-08-12, 12:44   #27
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Et søk på landbruk i forumet gav 77 tråder. Et søk på neglelakk gav treff i 246 tråder....

Og pedofili 67 tråder, sultkatastrofe 7 tråder, rusmisbruk 64 tråder, fiskeindustri* 5 tråder og samværsordning 36 tråder. Folk gir beng i alt annet enn neglene sine!

Dog oppløftende at å søke på landbruk* (slik at også ordet landbruket blir telt med) resulterer i 219 tråder.

Altså, landbruk diskuteres nok betraktelig mindre her inne enn neglelakk. Men det sier egentlig ikke så mye annet enn at folk snakker en del om neglelakk her.

Gammel 30-08-12, 12:47   #28
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje er det naivt av meg å tro at det er fordi de vil ha flere penger å bruke på bil, bolig og ferie?

Jeg vil ikke si naivt, men relativt fordomsfullt.

Jeg kjøper ikke billigst i matbutikken. Ikke handler jeg i billigste matbutikk, heller. Pappa, bondesønnen, synes jeg er dum, sånn sett . Vanskelig å gjøre alle til lags.

Gammel 30-08-12, 12:47   #29
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Og pedofili 67 tråder, sultkatastrofe 7 tråder, rusmisbruk 64 tråder, fiskeindustri* 5 tråder og samværsordning 36 tråder. Folk gir beng i alt annet enn neglene sine!

Dog oppløftende at å søke på landbruk* (slik at også ordet landbruket blir telt med) resulterer i 219 tråder.

Altså, landbruk diskuteres nok betraktelig mindre her inn enn neglelakk. Men det sier egentlig ikke så mye annet enn at folk snakker en del om neglelakk her.

Og lite om landbruk. Du kan ikke nekte på at det viser litt om hva folk velger å bruke fritiden sin til oppdatere seg på?

Gammel 30-08-12, 12:50   #30
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Og lite om landbruk. Du kan ikke nekte på at det viser litt om hva folk velger å bruke fritiden sin til oppdatere seg på?

Det sier kun noe om hva folk bruker FP til. Jeg bruker FP til 90% fjas. Det betyr ikke at jeg alltid bare fjaser.

Gammel 30-08-12, 12:52   #31
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg vil ikke si naivt, men relativt fordomsfullt.

Jeg kjøper ikke billigst i matbutikken. Ikke handler jeg i billigste matbutikk, heller. Pappa, bondesønnen, synes jeg er dum, sånn sett . Vanskelig å gjøre alle til lags.

Fordomsfullt?
Hva annet enn å få mest mulig penger til seg selv, skulle være motivasjonen bak å handle billigst?
Mest mulig penger å gi til Amnesty? (det er helt sikkert noen som gjør det også altså)

Gammel 30-08-12, 12:54   #32
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordomsfullt?
Hva annet enn å få mest mulig penger til seg selv, skulle være motivasjonen bak å handle billigst?
Mest mulig penger å gi til Amnesty? (det er helt sikkert noen som gjør det også altså)

Å få hverdagen til å gå rundt?

Herlighet, det er ikke nødvendigvis de samme som handler superbillig kylling som kjører strøken BMW og drar på dyre ferier, altså. Jeg har også uker hvor jeg går kun på lavpris fordi det er det som må til, men jeg har ikke bil og har aldri ferie.

Og jeg bruker aldri neglelakk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 12:54   #33
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke de søketallene du kom med, nei. 219 tråder hvor "landbruk*" er nevnt satt opp mot 328 tråder hvor "neglelakk*" er nevnt sier meg lite. Det er mer et kvalitativt inntrykk jeg har at folk bruker lite av fritiden sin til å oppdatere seg på dyrevelferd.

Sist redigert av torsk : 30-08-12 kl 13:01.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 12:54   #34
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Til seg selv, som i til huslånet, strømregningen, forsikringer, kommunale avgifter, og andre ting man betaler på? Jo, helt sikkert. Fysj.

Gammel 30-08-12, 12:55   #35
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Kanskje noen skriver land bruk også. Da blir det enda flere treff.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 12:59   #36
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Ok, nå er dere vrange med vilje.
Og det var derfor jeg antydet dette med bil og ferie....

Men ja, det er sikkert morsommere å snakke om neglelakk og bære seg over høye norske levekostnader, enn å reflektere over hvorfor vi importerer styggmye soya på bekostning av regnskog i Brasil.

Gammel 30-08-12, 13:00   #37
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Vi forbrukere vil generelt sett ha ting billigst mulig, det gjelder mat, barnehage, SFO, klær og sko. Det hadde selvsagt vært fint om vi kunne få majoriteten til å være villig til betale mer for gode og etiske produkter kun ved å minne hverandre om at det er lurt å være mindre fokusert på pris, men jeg tror ikke det har noe for seg. Da har jeg mer tro på lovverk og regulering av hvordan produksjon foregår og at oppfølgning av det, og at utgiftene til dette tas inn over skatteseddelen.

Gammel 30-08-12, 13:00   #38
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper absolutt ikke billigst mat i matbutikken. Og det er direkte frekt å anta at jeg gjør det fordi jeg bruker mye penger på ferie.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 13:01   #39
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Men ja, det er sikkert morsommere å snakke om neglelakk og bære seg over høye norske levekostnader, enn å reflektere over hvorfor vi importerer styggmye soya på bekostning av regnskog i Brasil.

Vel, når du sier det sånn...

Gammel 30-08-12, 13:02   #40
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, nå er dere vrange med vilje.
Og det var derfor jeg antydet dette med bil og ferie....

Nei, det er du som ikke evner å reflektere over at ikke alle brukerne på FP passer inn i den samme formen. Det virker som om du tror at det er deg, og bare deg, som er bevisst og kunnskapsrik om slikt, og de premissene du da setter gjør at å diskutere slikt med deg er lite givende og uinteressant.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:12.