|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
Stressa før
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gave til konfirmanten fra foreldreneEllers har jeg en følelse at mange av dere har et helt annet budsjett for konfirmasjonsgave enn vi har mulighet til å ha. Språkreise og forsåvidt ferie dreier seg om titusener av kroner! Vi har fire konfirmanter i løpet av seks år...
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gave til konfirmanten fra foreldreneSAS har tilbud til USA nå, om du bestiller før 28. august. KLM har også hatt tilbud, har nok enda. Da får dere flybillett for rundt 4000 kr.
|
|
|
#24 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Gave til konfirmanten fra foreldreneJeg må si meg enig med Teofelia jeg altså, for mannen fikk både gullring (med diamant) og mansjettknapper til konfirmasjonen. Svigers syns de kjøpte tidløse ting de altså, men det var ikke så tidløst når det kom til saken, for nå syns vi de er skikkelig 80-talls, og mannen bruker dem ikke.
|
|
|
#25 |
|
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gave til konfirmanten fra foreldrene
Nettopp, vi gjorde ferdig konfirmasjon nr.4 i løpet av 5 år i vår. Det er dyrt ja.
|
|
|
#26 |
|
flisespikker
|
Jeg synes også det høres ut som en dyr gave, men siden du sa at reise var en god idé og at han gjerne ville til USA, tenkte jeg at det var innenfor budsjettet deres. Men det finnes jo billigere reisemål som også er kule - London, kanskje? - hvis man i prinsippet synes reise er et godt gavetips. Eller, som jeg nevnte, penger på en reisekonto som han selv også kan spare opp på til f.eks. en språkreise eller dyrere ferie om et par år.
|
|
|
#27 |
|
Stressa før
Jeg har skjønt det, og har slått fra meg ideen
|
|
|
#28 |
|
|
Sv: Gave til konfirmanten, fra foreldrene
Eh, var ikke jeg som skrev det altså.
|
|
|
|
#29 |
|
Stressa før
Jeg mener også at førerkort ikke er en del av oppdragelsen, for med de prisene som er nå for å få førerkort, har ikke vi sjans til å klare fire i løpet av 6 år! Årets konfirmant har vært VG-selger i to år, og har mer sparepenger til fritt bruk på konto enn jeg har, for å si det sånn. Kanskje er det derfor det er vanskelig for han å sette opp en ønskeliste, han kan jo bare gå og kjøpe det selv. Og jo mer penger han har på konto, dess vanskeligere er det å bruke noe av dem
|
|
|
#30 |
|
Stressa før
Sv: Gave til konfirmanten, fra foreldrene
Sorry, Serafin! Jeg har rettet meg selv lenger ned i tråden
|
|
|
#31 |
|
Stressa før
Sv: Gave til konfirmanten fra foreldreneHva tenkes om å sette en sum penger inn på en BSU-konto, da? Det snakkes jo så mye om hvor vanskelig det er for de unge å komme inn i boligmarkedet.
|
|
|
#33 |
|
Bedreviter
|
Sv: Gave til konfirmanten fra foreldreneBoligsparing er absolutt en god idé, men ulempen med akkurat BSU er at det er ugunstig å "bruke opp" innskuddene før eieren begynner å betale skatt. I alle fall var det slik da jeg var i målgruppen, at man bare fikk skattefradrag for så og så mange år og så og så stort beløp. En konfirmant vil jo normalt ikke kunne nyttegjøre seg av skattefradrag på noe vis. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
maler
|
Sv: Gave til konfirmanten fra foreldreneBoligsparing er lurt, men ikke bruk en BSU-konto. Men nå har det jo kommet boligsparing for barn som er fint å bruke til det formålet der. DNB sin variant:
|
|
|
#35 |
|
Stressa før
Sv: Gave til konfirmanten fra foreldreneTakk, Katta, jeg har DNB, men hadde ikke sett denne enda
|
|
|
#36 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Gave til konfirmanten fra foreldreneKonfirmant er jo terskelen til voksenlivet, og jeg syns foreldregave bør symbolisere det. Enten noe nyttig her og nå, eller noe som er en investering i framtida hans. Å gi dyre forbruksgaver ville ikke jeg gjort, kjenner jeg. Hvis han ønsker seg veldig en reise syns jeg det var noe konfirmanten kunne planlegge og jobbe/spare til selv. Det måtte jo være en fin opplevelse med kamerater om noen år. Men det gjorde jeg selv, da. Jobbet og sparte et år for Den Store Reisen. Det var veldig tilfredsstillende å ha gjort alt selv. Førerkort er derimot et stort økonomisk løft som OGSÅ er inngangsport til både frihet og jobber/ fler inntekter, så det er en fin ting. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
ctrl+z
|
Sv: Gave til konfirmanten fra foreldreneMens jeg prioriterte alle mine oppsparte penger til førerkort og hadde elsket å få reise i gave. Konfirmanter er forskjellige, akkurat som alle andre. Derfor kommer vi til å gi samme gave i verdi til alle tre, men ikke nødvendigvis i utforming.
|
|
|
#38 |
|
Stressa før
Sv: Gave til konfirmanten fra foreldreneTusen takk for mange gode innspill! Det ser ut som dette vil bli en kombinert gave, med penger på boligkonto og lovnad om deltakelse og dekning av utgifter på dette store data-treffet som er hver påske i Vikingskipet (en skikkelig, skikkelig hårete kamel for meg å svelge, men et stort ønske hos konfirmanten. Han kommer til å bli ekstremt glad!).
|
|
|
#39 |
|
Passiv
|
Sv: Gave til konfirmanten fra foreldreneFlybilletter o en peng fikk vår. |
|
![]() |
|
|