Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

a-endelser, når er det lov?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-12, 00:10   #11
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er visst ganske vanlig for folk som snakker østlandsk, mener jeg Toffen sa i bloggen min en gang. En jente synes mange høres greit ut, men jenten ser enten veldig riksmålsk eller bergensk ut. (Sønnen min sier en i stedet for ei på alle de signalordene, men han sier jenta og hytta og gata i bestemt form.)

Eg skjønner at det er vanleg i munnleg språk. Eg vil likevel påstå at det ikkje er greit å skrive det. Det er mykje som er vanleg i mange dialektar, men som likevel ikkje er korrekt skriftleg. :regelrytter: (Nå vel jo eg bevisst (for eksempel) å bruke former som ikkje er korrekt i skriftleg nynorsk, men eg er klar over at eg gjer det. Og når nokon spør om det er lov å skrive bevisst på nynorsk, svarer eg likevel at det er det i grunnen ikkje).

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Er det ikke lov å si at jeg har skrivd ganske mange innlegg heller?

Nei.

Å skrive: skrive skreiv el. skrev, skrevet (norr skrifa, lat. scribere, bet. 2 etter ty.) http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/or...+&ordbok=begge

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

I-endingane er ute av nynorsken i den nye norma.

Takk.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:22.