Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kl. 10 får vi vite dommen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-12, 12:09   #81
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kl. 10 får vi vite dommen

Jeg blir kvalm av smilet hans.
Han er kanskje tilregnelig. Men frisk er han jammen meg ikke på en flekk!

Gammel 24-08-12, 12:09   #82
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er en lettelse at dommen har kommet, og jeg håper den ikke blir anket. Jeg har ikke hatt så sterke meninger rundt utfallet, men det er godt at denne milepælen er passert.

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Respektløs og ufordragelig. Står med det j... smilet rundt munnen. Han skulle hatt juling! Jeg kjenner jeg blir kvalm av ABB.

Jeg skjønner ikke poenget med å skrive slike ting. Hvorfor i all verden skulle han ha hatt juling?

Gammel 24-08-12, 12:09   #83
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vil det si at han nå får f.eks. tilgang til internett? Han har ikke det idag.

Dei sa han fekk ha pc og at han fekk skrive. Internett sa dei ingenting om, men eg forstod det slik at kommunikasjon ville bli overvåka, men at det kun var direkte ulovleg kommunikasjon som ville bli stoppa. Om dette kun gjeld brev eller nett også, veit eg ikkje.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:10   #84
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Vil det si at han nå får f.eks. tilgang til internett? Han har ikke det idag.

Dette gjelder for fengsler med høyt sikkerhetsnivå:

" I enkelte fengsler har man i samarbeid med skoleni fengselet, laget en begrenset tilgang til internett. De innsatte har ikke tilgang til sider hvor man kan kommunisere med andre, og all aktivitet kan spores. De har ikke tilgang til internett utenom når de er på skolen."

Fra justisdepartementets sider på regjeringen.no

Gammel 24-08-12, 12:17   #85
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg synes det er en lettelse at dommen har kommet, og jeg håper den ikke blir anket. Jeg har ikke hatt så sterke meninger rundt utfallet, men det er godt at denne milepælen er passert.

Jeg skjønner ikke poenget med å skrive slike ting. Hvorfor i all verden skulle han ha hatt juling?

Jeg er på en måte enig med deg, men samtidig så fremprovoserer han veldig sterke følelser. Jeg er veldig takknemlig og glad for at vi bor i et velfungerende demokrati og en flott rettssystem på en sånn dag slik at man sikrer en ordentlig prosess. Jeg mener dette helt oppriktig samtidig som jeg også privat tenker tanker som "måtte han brenne og pines til evig tid".

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:18   #86
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er viktig at navnet hans ikke blir glemt. Han er ikke bare "terroristen" eller "gjerningsmannen". Han er et menneske med et navn som gjennom ulike opplevelser i livet og på grunn av "psykiske utfordringer" har utviklet seg til å gjøre noe helt forferdelig. Hvis vi glemmer at han er et menneske, kan vi også glemme det ansvaret vi som fellesskap har for å motarbeide ekstreme holdninger, fange opp barn i utsatte situasjoner osv.

Jeg kommer til å snakke om Anders Behring Breivik. Jeg vil ikke at han skal bli glemt og gjemt i et fengsel. Men jeg kommer til å snakke mer om ofrene hans og de som sitter igjen med tap og savn.

Gammel 24-08-12, 12:21   #87
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er viktig at navnet hans ikke blir glemt. Han er ikke bare "terroristen" eller "gjerningsmannen". Han er et menneske med et navn som gjennom ulike opplevelser i livet og på grunn av "psykiske utfordringer" har utviklet seg til å gjøre noe helt forferdelig. Hvis vi glemmer at han er et menneske, kan vi også glemme det ansvaret vi som fellesskap har for å motarbeide ekstreme holdninger, fange opp barn i utsatte situasjoner osv.

Jeg kommer til å snakke om Anders Behring Breivik. Jeg vil ikke at han skal bli glemt og gjemt i et fengsel. Men jeg kommer til å snakke mer om ofrene hans og de som sitter igjen med tap og savn.

Eg får ikkje prikka deg, men eg trur det du seier er veldig viktig! Ved å gløyme han, er risikoen for at noko slikt kan skje igjen, langt større, enn om vi hugser han og fortsett å snakke om han.

Gammel 24-08-12, 12:21   #88
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg er på en måte enig med deg, men samtidig så fremprovoserer han veldig sterke følelser. Jeg er veldig takknemlig og glad for at vi bor i et velfungerende demokrati og en flott rettssystem på en sånn dag slik at man sikrer en ordentlig prosess. Jeg mener dette helt oppriktig samtidig som jeg også privat tenker tanker som "måtte han brenne og pines til evig tid".

Jeg har også veldig sterke følelser knyttet til saken og det å se Behring Breivik. Men om jeg skulle ha ønsker om at han skal bankes, pines eller annet (noe jeg ikke har - jeg ønsker at han skal dømmes etter norsk lov - men jeg kan skjønne at andre har det), er det stor forskjell å tenke det og skrive det på nett. Det siste synes jeg er uheldig.

Gammel 24-08-12, 12:22   #89
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så enig!

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:26   #90
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg ser hva folk skriver på Facebook nå, er jeg uendelig glad for at vi har et rettsystem som fungerer så bra som det gjør. Jeg er helt enig med noen i det siste innlegget hennes også.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:28   #91
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også veldig sterke følelser knyttet til saken og det å se Behring Breivik. Men om jeg skulle ha ønsker om at han skal bankes, pines eller annet (noe jeg ikke har - jeg ønsker at han skal dømmes etter norsk lov - men jeg kan skjønne at andre har det), er det stor forskjell å tenke det og skrive det på nett. Det siste synes jeg er uheldig.

Det er sant. For min del så ønsker jeg jo ikke det sånn på ordentlig, men jeg blir uvel av å se på han når dommen leses opp og får vondt inni meg når jeg ser kjente folk i salen. Blir vel mer en talemåte for å få ut frastrasjon, sorg og sinne. Men det er forskjell på hva man tenker og snakker om med sine venner og på hva man ytrer i det offentlige rom. Nå tenker jeg ikke på Fløyels kommentar bare altså, men om reaksjonene som helt sikkert vil komme de neste dagene også.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:34   #92
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beklager at denne ble tatt ille opp, jeg er helt enig i at han skal dømmes etter norsk lov. Det er kanskje mer en reaksjon på hans arrogante fremtoning i retten. Jeg kjenner jeg blir provosert over hans tilsynelatende nedlatende holdning til rettsvesnet, Norge og de pårørende - det var kanskje mer ett "uttrykk" for frustrasjon og ikke ett sterkt ønske.

Gammel 24-08-12, 12:38   #93
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes det er rimelig poengløst å ikke si navnet hans bare for å ikke si det. Vi må jo ikke glemme han. Og ikke kan vi det heller. Akkurat som Hitler, han fantes jo, uansett om man sier navnet eller ikke.

Ellers så viser vel dette at dommerne ikke har vært i tvil om at han har vært kognitivt tilregnelig (= ikke psykotisk), og det kan vel være riktig og. Jeg er mer i tvil da, men jeg tror heller at han har aspbergers + dyssosial og narssistisk personlighetforstyrrelse. Dvs at han etter min mening er emosjonelt utilregnelig, men det tar ikke den rettslige måten å tenke om tilregnelighet med i betraktning.

Gammel 24-08-12, 12:38   #94
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Beklager at denne ble tatt ille opp, jeg er helt enig i at han skal dømmes etter norsk lov. Det er kanskje mer en reaksjon på hans arrogante fremtoning i retten. Jeg kjenner jeg blir provosert over hans tilsynelatende nedlatende holdning til rettsvesnet, Norge og de pårørende - det var kanskje mer ett "uttrykk" for frustrasjon og ikke ett sterkt ønske.

Kanskje feil tråd, men det går ikkje an å beklage at nokon andre tar noko du har sagt ille opp. Du kan beklage at du har sagt det, så kan eventuelt mottaker beklage korleis det blir tatt imot.

:flisespikker:

Gammel 24-08-12, 12:39   #95
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Jeg skjønner det altså.

Denne saken får fram veldig mange slags følelser i de fleste av oss - og det må være lov, så klart. Men det er ikke alt som skal ut på nett, tror jeg.

Gammel 24-08-12, 12:50   #96
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Vi skal aldri glemme verken mannen eller hva han har gjort. Jeg tenker det er helt misforstått at hans navn ikke skal nevnes eller skrives. Jeg kjenner likevel at jeg må beskytte meg selv, så nå slåes nett-tv av og jeg går til fredagslunsj sammen med gode kolleger og forsøker å snakke om noe helt annet.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 13:01   #97
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette sier jurist Kristian Andenæs om nettilgang, på NRKs spørrespalte i dag:

Sitat:

Prof. Kristian Andenæs kl. 11.53

• Per P: På hvilket nivå bestemmes det om Breivik får tilgang til www når han sitter inne?
Hei Per P!
Det er fengselet som bestemmer. Fanger har ikke tilgang til nettet; de kan bare bruke datamaskinen som en skrivemaskin og andre ting som ligger inne på maskinen. Det er muligheter for meget begrenset og strengt kontrollert nettilgang i forbindelse med studier.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 13:28   #98
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig strenge regler for tvungent psykisk helsevern i Norge. Nå er han ikke dømt til behandling, så da kommer han ikke til å få behandling han ikke ønsker.

Hvis han på et senere tidspunkt skulle bli syk, må familie eller advokat (eller fengselet, antar jeg) vel melde bekymring, som vil bedømmes på samme måte som alle andre. Man kan kun tvangsbehandles hvis man er en fare for seg selv eller andre.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 13:33   #99
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser at pårørendereaksjonene jevnt over er lettelse for at han ble dømt til forvaring. Handler det om ansvarsplassering, tro? Eller frykt for at han skulle "slippe unna" med tvungent psykisk helsevern? Det er vel neppe hevntanker, all den tid han har tydelig uttrykt at han ville akseptere en forvaringsdom men ikke en utilregnelighetsdom.

Gammel 24-08-12, 14:16   #100
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg ser at pårørendereaksjonene jevnt over er lettelse for at han ble dømt til forvaring. Handler det om ansvarsplassering, tro? Eller frykt for at han skulle "slippe unna" med tvungent psykisk helsevern? Det er vel neppe hevntanker, all den tid han har tydelig uttrykt at han ville akseptere en forvaringsdom men ikke en utilregnelighetsdom.

Eg kjenner ein familie som har mista sonen sin, og dei sa på førehand at dei visste ikkje om dei orka ein ny runde med ankesak, for denne rettssaken har vore ei enorm påkjenning. Så eg trur kanskje lettelsen kan ligge litt i at det ikkje blir ankesak, også.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:34.