Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunne og "morsomme" matpakker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-12, 10:43   #721
Left
Passiv

Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Jeg kunne nok strukket meg et stykke for å lage litt mer fancy matpakker, hvis ungene mine hadde spist det. Storebror er "allergisk" mot alt som heter grønnsaker, og han er reellt allergisk mot en del frukt, slik at det begrenser seg hva det er noen vits i å sende med i matboksen, men kokte egg tror jeg kanskje kunne funket.
Jeg synes forresten det er gøy å lage litt mer ut av det, og jeg elsker å pynte kaker også ja, snåle vesen.

Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 10:45   #722
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Jeg er nysgjerrig på denne PlanetBox-matboksen. Syrin, er du fortsatt fornøyd med dem?

Sorry, litt treig her...

Jo, boksane er i bruk kvar dag, og har vore det i eit år. Dei er nøyaktig like fine som når dei blei kjøpt. Dei går rett inn oppvaskmaskin, og har ingen slitasje så langt eg kan sjå. Veskene som høyrer til har eg derimot måtte bytta ut ein gong. Dei skal egentlig vaskast for hånd, men det gidd eg aldri, så dei får seg ein runde i vaskemaskin ein og annan gongen. Boksane kan brukast utan veske og går da ned i ein sekk. Veldig våt ubeskytta mat i boksen kan lekke ut i sidene. Men dei fleste har vel noko rundt "våt" mat uansett.

Her er boksane frå i dag:
Poden får sine tre skiver. Pluss gulrot og nokre druer, pasta og kylling frå i går, nøtter, epler og blåbær

Jenta sin boks - tre skiver her også. Spekeskinke og druer, pasta og kylling frå i går, graskarfrø, epler og blåbær.

Ein del syns dette er mykje mat, men begge to et opp rubbel og bit kvar dag Har nesten vurdert å gå opp ein størrelse i boksar - Planet Box har nå ein boks som rommer meir. Har lyst på ein til meg sjølv.

Gammel 22-08-12, 10:47   #723
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg er ikkje spesielt kreativ i presentasjonen, nei, men syns det hjelper litt med ulike rom. Da får dei raskt overblikk over kva innholdet er. I går skar eg opp ei middagspølse frå dagen før, og la den med agurkskiver imellom i det lengste, smale rommet. Det såg litt ut som ei åme, og det syns dei var veldig kult

Gammel 22-08-12, 10:48   #724
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Åh Syrin, nå ble jeg sulten her. Og jeg har akkurat spist frokost.
Så delikat og lekkert. Me like!!

Gammel 22-08-12, 10:48   #725
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Må bare tilstå at jeg har himlet litt med øynene over jentungen litt i det siste. Jenta er 4 år (snart 4,5) og har bestemt seg for at hun ikke liker brød. Helt greit, jeg presser ikke med henne brødmat til frokost da jeg vet de spiser brød i 11-12 tiden i bhg. Så jeg finner på alternativer.. Vafler, pannekaker, pastasalat osv.. Det syntes jeg også er helt greit. Prøver å tenke variasjon og næringsverdi, ikke så mye på utstikkere og pynt *lat*

So far so good, yes?

Vel i dag gikk det opp for meg at Snuppa drar det hele et steg lengre og jeg lurer på hvor lenge bhg går med på dette. Grunnen? Ikke bare skal det ikke være brødmat, neinei nå vil hun helst ha det VARMT. Så hun spør bhg personalet om å VARME MATEN i mikroen ellers blir det ikke spist (frukt og grønt og ost blir spist altså, men ikke "maten"). I dag sendte jeg med pastasalat med mais, paprika, fylte pasta og cottage cheese og prøvde å forklare at det kan spises kaldt men nei, hun ville at bhg skulle varme det. *grøss og gru* Blir faktisk litt flau nå jeg..

I have created a monster! *rødme*

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 10:50   #726
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Lucifine:

Gammel 22-08-12, 10:54   #727
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Lucifine

Gammel 22-08-12, 10:57   #728
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har foreslått figuregg for min gutt som er en dårlig lunsjspiser, men han så bare rart på meg. Spise kokt egg uten å ha det på skive, lissom?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 11:01   #729
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg glemte å legge til at jeg rett som det er kutter brødskivene diagonalt som små trekanter i stedet for firkanter. Vågalt, hva?

Man finner det som passer for en selv, hva en har både tid og lyst til. Å rakke ned på andres matpakker bare fordi de har en skive som ser ut som en bamse eller fordi de både har skive, fiskekake OG to pastaskruer synes jeg blir rart. Selv om det ikke er min greie å forme skivene til små elefanter så hadde jeg nok blitt imponert om andre i barnehagen hadde det.

Gammel 22-08-12, 11:09   #730
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har brukt Easy lunchboxes i 2 år, men er ikke heeelt fornøyd.

Jeg savner at de ikke er helt tette. Det hender jeg sender med salat, og da kan den lekke. Størrelsen på de små rommene er ikke optimale heller. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde en firkantet matboks, og små bokser med 100% tett lokk i forskjellige str som passer inni.

Men så var det størrelsen da. Easy lunchbox er såvidt liten nok. Gutten min har full sekk hver eneste dag, han kan ikke ha noe som er større. Hva bruker dere som ikke er så stort? Jeg har bare brukt aluminiumsfolie, pakker inn de forskjellige tingene og putter alt i en vanlig matboks i det siste.

Easy lunchbox: ca 23 x 15 cm, men bare litt over 5 cm høy, så den sklir inn i en trang sekk.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 11:13   #731
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Syrin; Herlig innhold i matboksene.
Og før jeg leste videre på innlegget ditt,så hadde jeg tenkt å spørre om de spiste opp alt.
Storebror hadde nok ikke klart eller hatt tid til å spise opp så mye, men guri det så skikkelig innbydende ut.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 11:15   #732
Nima
Stadig innom

Nima sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

[quote=Acino;3392653]Jeg glemte å legge til at jeg rett som det er kutter brødskivene diagonalt som små trekanter i stedet for firkanter. Vågalt, hva?

Hehehe, like dristig vi to da.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 11:17   #733
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det sånn matboksene fra Obs ser ut? Hvor store er de? Sitter lokket godt på?

Bilde fra: http://matpakkelykke.blogspot.no/ Fin blogg, matpakker som alle kan klare å lage.

Gammel 22-08-12, 11:18   #734
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syrin: vil du kunne ha i noe "sausegreier" i noen av de rommene? Rømme eller ketchup i det midterste, for eksempel?

Gammel 22-08-12, 11:21   #735
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Er det sånn matboksene fra Obs ser ut? Hvor store er de? Sitter lokket godt på?

Bilde fra: http://matpakkelykke.blogspot.no/ Fin blogg, matpakker som alle kan klare å lage.

Kan måle i ettermiddag/kveld, nå er de i barnehagen med trollene. Boksene passer i sekkene deres. Rommer mye, helt tett lokk.

Gammel 22-08-12, 11:30   #736
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ser ut som dem, ja. De er (gjetter) kanskje 25*15 cm?

Lokket sitter i overkant godt på, faktisk... Det kan være vanskelig å få av.

Gammel 22-08-12, 11:33   #737
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen som har forslag til hvor man kan finne fine Bentobokser?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 11:34   #738
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Mrs. S, det er de boksene de har på Obs. De har også noen rundere med bare ett rom. Det er vanskelig å sette på og ta av lokket. Barnehagebarnet må få hjelp, det er greit for der er de en del voksne. Men 2. klassingen får ikke med en matboks som hun ikke klarer åpne og lukke selv. Jeg kan ikke regne med at læreren har tid til å hjelpe med det.

Gammel 22-08-12, 11:36   #739
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Mrs. S, det er de boksene de har på Obs. De har også noen rundere med bare ett rom. Det er vanskelig å sette på og ta av lokket. Barnehagebarnet må få hjelp, det er greit for der er de en del voksne. Men 2. klassingen får ikke med en matboks som hun ikke klarer åpne og lukke selv. Jeg kan ikke regne med at læreren har tid til å hjelpe med det.

Det går sikkert bra for 4 klassingen. Han er den som er minst gira på brødskiver og som liker salat.

Gammel 22-08-12, 11:39   #740
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Er det noen som har forslag til hvor man kan finne fine Bentobokser?

Tenker du på bokser med flere rom, eller flere etasjer?

Jeg har bestilt fra lunchboxes.com, også har de en med utagbare rom på Granit. På den lille kinesiske butikken på Oslo City har de også noen. Ellers syns jeg man kan finne gode bokser mange steder. Reisebutikken på byporten har noen fine og praktiske.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:15.