Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frukt i matboksen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-12, 12:30   #341
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Det verste er når mannen sier "Nå tror jeg vil bør få i deg litt mat" og jeg har lyst til å frese tilbake for det er jo ikke derfor jeg sutrer og er slem, det er fordi han er dum. Men innerst inne vet jeg at han har rett, og gud så flau jeg blir over reaksjonen min når jeg har fått i meg mat. Det er jo jeg som er dum, ikke han.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 12:31   #342
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Det slår meg når jeg leser denne tråden, at det er ganske ulike motivasjoner som ligger til grunn hos foreldre som lager såkalte "spennende matpakker". Noen gjør det av ernæringsmessig hensyn, noen for matgleden, andre for å sikre at småspiste barn får i seg noe, mens andre igjen synes det er gøy å eksperimentere med presentasjonen (estetiske årsaker). Noen gjør det kanskje også av kulturelle årsaker eller vaner, mens for andre handler det om barnets preferanser. Og ulike kombinasjoner av disse selvsagt. Jeg tipper at show-off havner ganske langt ned på motivasjonsskalaen for de fleste av oss, sammen med "barnet mitt er så annerledes magiskfantastisk at han må få en helt annen matpakke enn hva de andre spiser".

Gammel 21-08-12, 12:32   #343
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det verste er når mannen sier "Nå tror jeg vil bør få i deg litt mat" og jeg har lyst til å frese tilbake for det er jo ikke derfor jeg sutrer og er slem, det er fordi han er dum. Men innerst inne vet jeg at han har rett, og gud så flau jeg blir over reaksjonen min når jeg har fått i meg mat. Det er jo jeg som er dum, ikke han.

Haha, du er jo meg!

Gammel 21-08-12, 12:32   #344
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Ikke jeg i allefall. Jeg får vondt i hodet av for mye mørk sjokkis, og føler meg ofte "mett" etter en til to ruter. Jeg vil tro at for noen som ikke har så mye matlyst kan en liten bit sjokolade heve blodsukkeret, og dermed matlysten til å spise annen mat. Jeg vet hvertfall med meg selv at hvis blodsukkeret faller for lavt blir jeg urimelig, og vil helst ikke spise, bare sutre.

Hello me!

Gammel 21-08-12, 12:34   #345
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg tipper at show-off havner ganske langt ned på motivasjonsskalaen for de fleste av oss, sammen med "barnet mitt er så annerledes magiskfantastisk at han må få en helt annen matpakke enn hva de andre spiser".

Det er vel ikke så veldig vanlig å innrømme at man er litt show-off-mamma, er det?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 12:34   #346
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Og å lage seg noe mat når man er sånn, er jo helt umulig. Jeg har ikke lyst på noe av det vi har, og det vi ikke har oooorker jeg ikke lage/handle. Charming.

Gammel 21-08-12, 12:36   #347
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er vel ikke så veldig vanlig å innrømme at man er litt show-off-mamma, er det?

Men kjære all verden! Hvem er det jeg liksom imponerer med fancy matpakker? Det er jo ingen andre enn barnet mitt som ser den!

Gammel 21-08-12, 12:37   #348
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser for meg at ettåringen begynner å vise frem matpakken og skryte av mammaen sin any day now, altså. "Seeee, mamma er showoffmamma!"

Gammel 21-08-12, 12:42   #349
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det slår meg når jeg leser denne tråden, at det er ganske ulike motivasjoner som ligger til grunn hos foreldre som lager såkalte "spennende matpakker". Noen gjør det av ernæringsmessig hensyn, noen for matgleden, andre for å sikre at småspiste barn får i seg noe, mens andre igjen synes det er gøy å eksperimentere med presentasjonen (estetiske årsaker). Noen gjør det kanskje også av kulturelle årsaker eller vaner, mens for andre handler det om barnets preferanser. Og ulike kombinasjoner av disse selvsagt. Jeg tipper at show-off havner ganske langt ned på motivasjonsskalaen for de fleste av oss, sammen med "barnet mitt er så annerledes magiskfantastisk at han må få en helt annen matpakke enn hva de andre spiser".

Ikke sant. Som jeg allerede har nevnt så er min motivasjon at jeg ikke syns rene brødskiver alltid er så gøy selv, og jeg ser at jeg får sønnen min til å prøve nye ting lettere om det kommer i en artig fasong. I tillegg er jeg opptatt av estetikk, popkultur, kultur generelt og liker å teste ut nye ting.

Men hvorfor går man ut i fra at det er noe som må innrømmes? Kan man ikke bare stole på at vi forteller sannheten?

Og å lage seg noe mat når man er sånn, er jo helt umulig. Jeg har ikke lyst på noe av det vi har, og det vi ikke har oooorker jeg ikke lage/handle. Charming.

Hilsen hun som kun ville ha vietnamesisk mat. På Notodden.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 12:42   #350
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men kjære all verden! Hvem er det jeg liksom imponerer med fancy matpakker? Det er jo ingen andre enn barnet mitt som ser den!

Det er i bunn og grunn fullstendig likegyldig hva som er årsaken til "fancy" matpakke, det er ikke noe man må ha tillatelse til akkurat, det er bare merkelig å konstantere at "ingen" har det som motivasjon fordi ingen har innrømmet det i denne tråden.

Gammel 21-08-12, 12:45   #351
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke showoff er noe særlig trivelig motiv å tillegge andre, så det pleier jeg å la være med.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 12:54   #352
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er i bunn og grunn fullstendig likegyldig hva som er årsaken til "fancy" matpakke, det er ikke noe man må ha tillatelse til akkurat, det er bare merkelig å konstantere at "ingen" har det som motivasjon fordi ingen har innrømmet det i denne tråden.

Hey, jeg innrømmet det!

Gammel 21-08-12, 12:58   #353
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Ungene mine er svært dårlig vant: Brødskiver med smør og pålegg, frukt, ferdig. Vannflaske og skolemelk.

Jeg innser jo at det sikkert er noen barn i klassene deres som har sånne foreldre som lager fancy og lekre matpakker, men ingen av mine tre har i alle fall nevnt det - og jeg er jo ikke der - så om noen bruker det som showoff så fungerer det i alle fall ikke på mine. Det er revnende likegyldig for meg hva andre har på matpakka, både på jobben og blant ungenes venner og medelever. For min del må de gjerne ha med både mørk og lys sjokolade, juice, spennende frukter, matbokser med tusen rom, kanskje en liten koffert (det har faktisk min minste, hehe, men fortsatt bare med knekkebrød i). Enten så er det veldig få som har spennende matpakker, eller så er ungene mine veldig lik meg, for vi legger ikke merke til hva andre spiser.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 13:03   #354
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hey, jeg innrømmet det!

Men da gikk jo den teorien nedenom, for alle vet at om én gjør noe, kan man si at "alle" gjør det.

Jeg laget fancy matboksmat til eks-mannen min da han jobbet, og der var det showoff. Om å gjøre å ha den kuleste kona osv. Jeg tapte alltid selvsagt, siden jeg ikke har peiling på gjærbakst.

Gammel 21-08-12, 13:10   #355
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er viktig at ungene får i seg mat i løpet av en skoledag. Og jeg skjønner godt at man strekker seg ganske langt for å få det til.

Det er jo sikkert ikke primært for at de ikke skal 'sulte ihjel' Men om man går en skoledag uten påfyll, så blir man tom og rar, og det blir vanskelig å få noe ut av skoledagen.

Hvordan man løser dette får vel nesten være opp til hver enkelt.

Selv kjører vi ganske 'plaine' matpakker. Det er mannen som fikser det. Men de blir stort sett spist. Og litt frukt ved siden av. Noen ganger vanker det en kald fiskekake osv, men ikke noen fancy greier, det har vi ikke/tar vi oss ikke tid til.

Noen lager fine matpakker, noen lager køppkakes, noen lager hjemmesnekrede møbler - og av og til er denne noen faktisk en og samme person - men det tilhører sjeldenhetene. Jo, og så må vi for all del ikke glemme noen som er blitt en racer med limpistol! Alle gjør ikke alt.

Jeg tror at vi må heve den 'curlingdebatten' et hakk over matpakkenivået hvis den skal bli særlig frukt(!)bar.

Gammel 21-08-12, 13:23   #356
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg laget fancy matboksmat til eks-mannen min da han jobbet, og der var det showoff. Om å gjøre å ha den kuleste kona osv. Jeg tapte alltid selvsagt, siden jeg ikke har peiling på gjærbakst.

Jeg gjorde det for mannen da han var utleid til et firma med svindyr kantine. Han kunne selvsagt laget den selv, men jeg syntes det var koselig og jeg liker å lage mat. Jeg ble etterhvert godt kjent for de matpakkene (dog var det ingen konkurranse siden alle de andre måtte lage matpakkene selv) og flere av kollegaene til mannen spurte om jeg var villig til å lage for dem, mot betaling.

Gammel 21-08-12, 13:29   #357
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du sett Snickers-reklamen som går på tv for tiden?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 13:31   #358
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

De gangene jeg lager fancy matpakke til ungene lager jeg gjerne fancy matpakke til mannen også, og da helst i stor matboks med håndtak og rosa sommerfugler og sånt på, siden det bare er de som er store nok, og da sier mannen at han får kommentarer fra kollegaene om både boksen og det fancy innholdet. Det nikkes visst annerkjennende av at det er kona som har smurt maten også. Og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er fullstendig likegyldig for show-off som femtitallshusmor ovenfor kollegaer til mannen som jeg aldri har møtt og aldri kommer til å treffe.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 13:32   #359
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sønnen min vil bare ha brødskiver med peanøttsmør på i matboksen. Til nød skinke en og annen gang. Så jeg prøver i desperasjon å legge ved en Babybel-ost, noen rosiner eller noen druer eller et eller annet vi tilfeldigvis har i hus som han liker. Ikke for næringens skyld, men rett og slett for at folk ikke skal tro at jeg er en "sånn mor" som fortsatt tror at brødskiver er det eneste saliggjørende. Mannen min ler av meg, men jeg blir faktisk stresset av de dølle matpakkene jeg sender med barnet mitt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 13:40   #360
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir også tidvis litt stresset av det, men ikke mer enn at det er uaktuelt å stå opp tidlig!! ( ) for å gjøre noe MED det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:55.