|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Juice, sunt eller usunt?
Hvis du skal pusse tenne rett etterpå så bør du skylle ned juice med enten vann eller melk, slik at du ikke har juice i munnen når tannkremen kommer.
|
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Juice, sunt eller usunt?Du burde også vente 20-30 min etterpå slik at emaljen får herde seg igjen sa tannlegen min. Er ikke nok å bare skyllemed vann og så pusse for emaljen trenger tid til å herde seg igjen. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Juice, sunt eller usunt?Vi ga sjelden ungene annet enn vann da de var små, pluss en og annen kakao på vinterstid. Ikke noe prinsipp egentlig, så bare ikke poenget med å gi søt drikke. Hadde de ikke spist frukt ville vi kanskje overveid å supplere med juice. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Juice, sunt eller usunt?Jeg har en gutt som ikke drikker melk, og juice har vi hatt i helger til frokost. Nå har han begynt på skole og jeg vurderer frem og tilbake om han skal få noe annet å drikke der enn vann. Min regel er vann til tørste og annet evt til måltid. Jeg tror jeg lander på noe a la annenhver dag med appelsinjuice utblandet med vann.
|
|
|
#25 |
|
Pauset
|
Poden har også Contigaflaske. Utrolig bra flaske, forresten. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Juice, sunt eller usunt?Eg drikk eit lite glass juice til frokost kvar dag, og ikkje meir (utanom viss vi har ekstra god lunsj, då blir det juice til lunsj også). Det er sunt fordi du får i deg mykje vitaminer, men både vitaminene og fruktsukkeret er meir konsentrert. Kalorimessig er det like mykje kalorier som i brus, så det er ikkje sunt i eit slankeperspektiv, samtidig får du betre næringsstoffer for kaloriene enn ved å drikke brus og saft. Syra er hard for tennene, særleg viss du pusser tennene like etterpå, som fleire nemner. Eg har (etter råd frå tannlegen) pleid å ta morgontannpussen før eg spis frokost, drikke det eine glasset med juice og tygge tyggegummi etterpå. Poenget er visst at syra løyser opp emaljen, og når ein då pusser tennene rett etterpå, vil ein pusse dette bort, før det blir hardt igjen. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja vi tynnet ut halvt om halvt når sønnen var liten, men det ble vanskeligere å gjennomføre når han begynte å ordne seg drikke selv. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Juice, sunt eller usunt?Jeg har aldri tenkt på juice som 1 av de fem om dagen, men heller sørget for å sende med frukt/grønnsaker i tillegg til niste. De får ekstralettmelk som drikke, og har vannflasker tilgjengelig. Juice og saft er kos hos oss, og det har vi utenom skole og jobb.
|
|
|
#29 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Sv: Juice, sunt eller usunt?Juice er en av de fem om dagen, ja. Men, kun en. De andre fire må være frukt, bær eller grønnsaker.
|
|
|
#31 |
|
Lykkelig naiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Juice, sunt eller usunt?Hos oss får minstemann minst ett glass juice hver dag. Han spiser hverken frukt eller grønnsaker, så vi prøver å få inn litt vitaminer via drikke. Han får ofte sugerør, da dette reduserer syreangrepet på tennene. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland