Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Får noen spesialkost på SFO?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-12, 21:39   #1
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av Sikkasso, her.

Det finnes selvfølgelig noen som ikke er seriøse, men er det ikke bedre å tilrettelgge for en for mye enn en for lite?

Og det med å være i rom med mel er faktisk ikke så fryktlig unormalt. Mel har det med å fyke opp iluften og legge seg overalt, jeg har blitt syk av å puste inn hvetemel, så jeg holder meg unna så langt jeg kan.

Ville du forlangt at 55 elever skulle la være å lage noe som helst mat med mel fordi du ikke HADDE LYST TIL at barnet ditt skulle være i kontakt med mel. Uten spor av allergi. Og at jeg som lærer skulle bruke så mye tid på å tilpasse til ditt barn at det ble fint lite igjen til å planlegge god og riktig matlaging i timene?

Jeg håper ikke det.

Gammel 15-08-12, 21:41   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ville du forlangt at 55 elever skulle la være å lage noe som helst mat med mel fordi du ikke HADDE LYST TIL at barnet ditt skulle være i kontakt med mel. Uten spor av allergi. Og at jeg som lærer skulle bruke så mye tid på å tilpasse til ditt barn at det ble fint lite igjen til å planlegge god og riktig matlaging i timene?

Jeg håper ikke det.

Som mor til en cøliakiker - det finnes veldig mange ting å lage i matlagingstimer som _ikke_ involver 55 elever som virvler og søler med mel også da. Sånn hvis man ønsket å møte melintorelansen eller hva det nå var på halvveien...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 21:48   #3
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Som mor til en cøliakiker - det finnes veldig mange ting å lage i matlagingstimer som _ikke_ involver 55 elever som virvler og søler med mel også da. Sånn hvis man ønsket å møte melintorelansen eller hva det nå var på halvveien...

Man er 16 elever i rommet samtidig - men det er greit at alle gruppene får lage det samme med tanke på forberedelser og sånt.

Jeg tilrettelegger GJERNE for dem med cøliaki. Jeg tilrettelegger IKKE GJERNE for dem hvor foreldrene har fått en fiks ide. Jeg synes i hvert fall ikke at det er noe gøy å begrense 55 andre elever i hva de kan lage pga en fiks ide hos enkeltforeldre.

Jeg har hatt en elev som ikke kunne være i rom med fisk. Da lagde vi selvsagt ikke noe med fisk det året - ikke noe problem. Dersom foreldrene derimot hadde sagt at han var så skjør at han ikke tålte å se fisk i død form på kjøkkenet og at vi derfor måtte la være å ha det, ville velviljen min vært atskillig mindre.

Dere ser forskjellen?

Gammel 15-08-12, 21:49   #4
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ja

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 21:56   #5
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Man er 16 elever i rommet samtidig - men det er greit at alle gruppene får lage det samme med tanke på forberedelser og sånt.

Jeg tilrettelegger GJERNE for dem med cøliaki. Jeg tilrettelegger IKKE GJERNE for dem hvor foreldrene har fått en fiks ide. Jeg synes i hvert fall ikke at det er noe gøy å begrense 55 andre elever i hva de kan lage pga en fiks ide hos enkeltforeldre.

Jeg har hatt en elev som ikke kunne være i rom med fisk. Da lagde vi selvsagt ikke noe med fisk det året - ikke noe problem. Dersom foreldrene derimot hadde sagt at han var så skjør at han ikke tålte å se fisk i død form på kjøkkenet og at vi derfor måtte la være å ha det, ville velviljen min vært atskillig mindre.

Dere ser forskjellen?

Men hvordan ser du forskjellen på reell intoleranse og hysteriske/fikserte foreldre?
Det er vel det som er kjernen.

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:06   #6
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av mopdy, her.

Men hvordan ser du forskjellen på reell intoleranse og hysteriske/fikserte foreldre?

Bekreftelse fra lege? *enkel*

Gammel 15-08-12, 22:31   #7
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carpe Diem, her.

Bekreftelse fra lege? *enkel*

Ja, såklart! (Men regner med det ikke er helt kult om man gjør det som en regel å vise fram legeerklæring for å få tilrettelagt måltider. selv om det hadde fått bort de som ikke er reel!)

På vår sfo har vi fått en hel veske med medisin om et barn kommer i nærheten av nøtter, så der tviler jeg ikke på sannheten!

Gammel 15-08-12, 22:08   #8
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mopdy, her.

De forteller meg deg ærlig og redelig. "Vi tror ikke at mel og melk er bra for barn, så våre barn skal ikke være i kontakt med dette".

Enkelt og greit - ikke vanskelig å se forkjellen i det hele tatt.

(Det er mulig det er noen som lyver og sier de er allergiske uten å være det selvsagt, men det vet jo jeg i så fall ikke noe om).

Gammel 15-08-12, 22:33   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ingen som setter ungene på en diett uten at det er gjennomtenkt. Hva er vitsen med det, liksom? Skal det være kult, eller noe? Ønsker de å være zpezielle?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:35   #10
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er vel ingen som setter ungene på en diett uten at det er gjennomtenkt. Hva er vitsen med det, liksom? Skal det være kult, eller noe? Ønsker de å være zpezielle?

Det finnes noen som har kosthold som hobby og kaster seg på trender, men jeg tror ikke det er så vanlig å rive med seg barna på alt.

Jeg har jo lest om de kjernesunne folka som kutter ut mel og melk, men jeg har aldri møtt på noen IRL som setter barna sine fanatisk på slike dietter.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:36   #11
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Standard

Jeg liker ikke at mine barn får i seg aspartam, men jeg fatter jo at jeg kun kan regulere det hjemme og fortelle mitt barn at det ikke er bra. Men jeg ville ikke gå så langt å nekte mitt barn å få lightsaft på sfo en gang i blant.
Men jeg vet om flere som krever det.

Gammel 15-08-12, 22:38   #12
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Det er sikkert gjennomtenkt. Men det trenger ikke ha utspring i allergi. Spørsmålet er om offentlige instanser som skolen skal måtte ta hensyn til alle "innfall" foreldre kan få, eller om vi skal begrense oss til dem som må ha tilrettelegging pga intoleranse eller allergi.

Jeg mener at skattebetalernes penger (min tid) ikke bør brukes på å spesialtilpasse for elever som egentlig ikke trenger det - rent fysisk.

Gammel 15-08-12, 22:45   #13
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som sagt, Munchausen. Folk ønsker seg pinadø et barn med diagose. Ikke en alvorlig en, men en smule melallergi eller i det minste bittelittegranne ADHD må man nesten ha i dag skal man henge med.
Jeg blir sikkert rødprikket nå, så jeg bør vel nevne at jeg tror på ADHD og vet at mange lider fryktelig under det og får et nytt liv når de blir medisinerte, men jeg er også hellig overbevist om at mange unger med vanlige konsentrasjonsvansker (som alle barn har i større eller mindre grad) havner i den kategorien også. For ikke å snakke om alle tenåringene som ikke kommer seg opp om morgenen og plutselig får ME. Dont get me started....

(Uff, jeg blir så slem og krass av å begynne å jobbe igjen, merker jeg. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:28.