Sv: Får noen spesialkost på SFO?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Hva med de som er allergiske mot melk på søndag og gluten på torsdag og der foreldrene prøver ut alskens dietter fordi poden hadde løs mage en gang i forrige uke? En allergiker er ikke det han en gang var, og SFO burde krevd legeattest før de smurte en eneste skive, spør du meg. :blir bare mer og mer "ignorant":
Som mor til et barn med hyperallergi (må ha med seg epi-penn) og et med cøliaki er jeg faktisk veldig enig i dette.
Rare og egenproduserte allergier som bhg og sfo skal følge opp uten at dietten er foreskrevet av lege gjør at mange tar lett på allergiene og at de med virkelig allergi ikke blir tatt like seriøst.
Jeg har selv jobbet i bhg, og har hatt flere slike tilfeller. F eks: et barn som vi var kjempenøye med, laget egen varmmat, kjøre flere mil for å handle spesialmat til etc for så å oppdage ved flere anledninger at barnet spiste vanlig mat hver bursdag han var i og også ved andre anledninger. I et annet tilfelle vi tok like seriøst hensyn til i tre år, barnet skulle slutte i bhg og mor sa tilfeldig at "allergi? Neeei, det hadde aldri fått beskjed av det fra legen, men hun synes det var greit barnet ikke spiste melk og lignende i bhg så slapp de være så strenge hjemme.... for han fikk jo litt dårlig mage hvis han spise mye rart...
Når vesla begynnte i bhg som 1 1/2 åring, møtte vi på bagatellisering i forhold til allergiene hennes. Mange tenker at allergi er bare litt ubehag og plager, men det stemmer slettes ikke i alle tilfeller. I noen tilfeller kan det være dødelig. De tok ikke allergiene hennes alvorlig, med den følge at de gav henne melk. Hun fikk en særedeles kraftig allergisk reaskjon med full fart til lege m.m. Når hun ble frisk igjen og vi kom tilbake til barnehagen med henne noen dager senere, fikk jeg høre at personalet måtte ha ekstra møte på kvelden etter dette mat-uhellet for å snakke om det og bearbeide opplevelsen. Kort oppsummert så tok de allergien på alvor etter dette...
AMEN!