Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Italia sommeren 2012

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-12, 16:05   #61
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Italia sommeren 2012

Det er SAS som har lagt ut billetter, men det er billigere å søke dem opp på Finn.no enn det er å søke direkte på SAS sine sider. Lufthansa har også lagt ut en del ut juni i alle fall. Vi bestilte gjennom solfaktor.no nå. 1500,- pr. person tur/retur med fly i skoleferien (eller litt dyrere for voksne og litt billigere for barn, men jeg bare delte totalen jevnt på antall personer). SAS har lagt ut billetter frem til 13./14. juli 2013 i alle fall nå. Kunne fått enda billigere, men svigers blir litt nervøse om vi skal drive med mellomlandinger og slikt, så da ble det direktefly. De betaler nemlig. Vi reiser fra Gardermoen. Vet ikke om de har lagt ut andre flyplasser.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 21:46   #62
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Vår neste tur blir sørover, vi har ikke vært lenger sør enn Roma. Jeg ser for meg ei uke ved Amalfikysten med Napoli og Pompeii, så Sicilia.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 22:10   #63
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Vår neste tur blir sørover, vi har ikke vært lenger sør enn Roma. Jeg ser for meg ei uke ved Amalfikysten med Napoli og Pompeii, så Sicilia.

Det høres litt ut som det vi tenker også. Mannen har veldig lyst til å dra til Sicilia. Pompeii hadde vært moro å dra til igjen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 21:44   #64
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med Maggiore gikk alt fint helt til vi kræsjet og det ble et plunder uten like. Lang historie, men jeg har ikke tilgitt dem enda, og fortsetter å fraråde dem hver mulighet jeg får.

Ellers har jeg aldri noensinne hatt problem med italiensk veiskilting, og vi har kjørt det mye.

Gammel 31-07-12, 14:19   #65
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen som har kommet hjem igjen og kan fortelle?

Gammel 02-08-12, 11:40   #66
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi reiste ikke til Gardasjøen likevel . Grunnen til dette var at min mor sin hund fikk løpetid flere uker før vi hadde beregnet, og valpene ville bli født midt i ferien vår. Og den fødselen vil vi jo ikke gå glipp av, hilsen både meg og ungene! Jeg hadde kort ferie i år siden jeg ikke har opparbeidet meg så mye feriepenger, nyutdannet i fjor m.m. og synes at 1 uke var for lite når vi skulle reise helt til Italia.

Vi avbestilte, og reiste til Duinrell utenfor Den Haag i Nederland i stedet. Der kunne vi være fra fredag til fredag, noe som passet oss mye bedre enn lørdag-lørdag i Italia, flytiden var jo kortere enn en tur til Bergen liksom, og vi fikk bo I N N I en fornøyelsespark med badeland og det hele! Vi hadde fly kl 0630 nedover og 2110 hjem så vi fikk max ut reisen vår.

Duinrell kan virkelig anbefales! Vi bodde i en Duingalow (bungalow med Duinrell-vri), tror den het Duingalow Comfort Plus eller var det Extra, husker ikke helt. Vi har hvertfall aldri hatt det så skjønt og behagelig på ferie før. Vi leide sykler og syklet rundt omkring, vi spiste litt ute og laget litt mat i eneboligen (!) vår. Vi hadde egen hage, hagemøbler, solsenger, to store soverom, fullt utstyrt kjøkken med micro, kjøleskap, vannkoker, brødrister, kaffemaskin, kaffetrakter og alt av kopper og kar. Det eneste jeg savnet på kjøkkenet var skjærefjøl så det kjøpte jeg og tok med meg hjem.

http://www.duinrell.com/amusementpark

Alt av berg- og dalbaner og slike ting inni selve parken er gratis når man bor der, så ungene fikk virkelig kjøre looper og diverse. De hadde det fantastisk! Badelandet var gøyest innendørs, med mange rusjebaner, bølgebasseng m.m. Der kunne vi være 2 timer hver dag gratis før kl 14. Tror vi var der hver dag. Utedelen av badelandet var et flott grunt basseng til småtroll, og et stort basseng med 1 rusjebane for større barn og voksne. Tror det var 40 cm dypt på det grunneste. Dette bassenget var ikke oppvarmet så det tok noen dager før vi klarte å kose oss i vannet, det hadde vært regn noen uker før vi kom der, da kom værskiftet og vi hadde S O L og varmt de 6 siste dagene. Utrolig deilig!

Jentene mine er vant til å reise på camping og elsker virkelig denne måten å reise på med store områder der de kan bevege seg noenlunde fritt, finne på ting på egenhånd, leke på lekeplasser osv. Jeg følte meg veldig trygg der, det var rolig på kveldstid, og det var virkelig barnevennlig. Jeg så folk komme bærende på kasser med øl og diverse så jeg tenkte mitt, men jeg opplevde ikke noe ubehagelig.

Personalet var supervennlige og snakket engelsk med meg og ungene. Vi traff ingen andre norske på plassen, vi hørte noen snakket dansk men snakket ikke med de. Ellers tror jeg de fleste var nederlendere, tyskere og engelskmenn.

Siste dagen hadde vi en full dag i Amsterdam. Toget fra Den Haag gikk innom Schipol før det gikk videre til Amsterdam, så vi hoppet av på Schipol, sjekket inn bagasjen og tok toget videre til sentrum, veldig lurt. Vi vandret rundt i Amsterdam sentrum, det var kjempevarmt og mye folk, men ungene var i storform og hadde det kjempegøy. De var innom de fleste av "butikkene" i gatene, var mektig imponert over alle de flotte fargene og den tøffe musikken som ble spilt. Jeg er glad de ikke så at det var peniser og diverse andre hjelpemidler og kroppsdeler som sto utstilt rundt omkring . Vi fant Anne Franks hus men det var 200 meter kø så vi bare tok bilde av døren og så gikk vi videre. Så vi må tilbake til Amsterdam, fant vi ut!

Hvis jeg skal "klage" på noe under oppholdet, eller hvis jeg skulle reist dit en gang til, da ville jeg hatt med meg favorittvispen min og skjærefjøl selvsagt. Jeg ville også kjøpt sånne myke gode setetrekk fra Biltema med meg til å ha på setene på syklene vi leide .

Tre dager etter vi kom hjem så kom valpene, flere dager før termin hvis vi skal gå ut i fra 63 dager.

Gammel 02-08-12, 11:57   #67
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg har småsnust litt på Kroatia for neste sommer men synes de har så dumme feriehus der.
Vi liker å bo i sånt leilighetskompleks hvor flere/mange familier deler på bassengområdet og det er det lite av i Kroatia, det er lite av hus med basseng også, uten at det koster en formue..

.. og etter tips om rimelige flybilletter så måtte jeg jo sjekke og ser at vi kan få fly med SAS til Roma for under 9.000,- så da lurer jeg på om vi tør å peilie oss inn på Italia og området rundt Roma neste sommer.

Hvor er det fint å feriere for ferske Italia-turister som ligger maks 1 times kjøring fra flyplassen i Roma? Langs kysten, ja.
Og hvor varmt ER det egentlig sør i Italia i juli?
Vi var litt nord for Alicante i år og det var veldig HOT. Er det litt mer luftig lengre sør, tro?
I fjor var vi i Sør-Spania og synes det var fint og deilig med litt lufting der..

Gammel 02-08-12, 12:00   #68
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Det er et ferieområde som heter Terrecina eller noe sånt ca. 1 time sør for Roma. Det har jeg hørt skryt av, men har ikke testet det selv. Vi vurderte det neste sommer, men det ble å fly til Milano istedenfor Roma på oss da, så får vi ta Roma en annen gang. Har også en kollega som reiser dit sør for Roma nå i august og de skal ikke ha leiebil heller og bare ta toget.

Gammel 02-08-12, 12:05   #69
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Takk for tips.
Skal følge med i tråden og sjekke litt tips rundt på nett om steder å feriere på.
Om man venter litt uti september så blir det vel muligens oppdatert med flere feriesteder også kanskje..

Gammel 02-08-12, 12:28   #70
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Bland annet Sembo legger ut huser for sommer 2013 ca. midten av september. Novasol og sånn legger vel ut i oktober/november for sommer 2013. Så lenge en har flybilletter fra lørdag til lørdag så er en garantert å finne mye hus/leiligheter å velge i når det blir lagt ut for neste sommer. Husbyttedag i Italia er stort sett kun lørdag i høysesongen juli/august.

Gammel 02-08-12, 17:33   #71
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Vi er på lidoen ved Venezia nå. Varmt, ca 35 grader. 28påkeldene, ca 20 om natta luftfuktigheten er ca 56%. Vi koser oss! Bestiltevia friferie.dk og har bare positivt å du om dem. Videre til gardasjøen lørdag.

Gammel 03-08-12, 17:09   #72
Sola

Sola sin avatar

Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Vi er på lidoen ved Venezia nå. Varmt, ca 35 grader. 28påkeldene, ca 20 om natta luftfuktigheten er ca 56%. Vi koser oss! Bestiltevia friferie.dk og har bare positivt å du om dem. Videre til gardasjøen lørdag.

Skal dere til Bella Italia da? Spent på referat derfra.

Gammel 05-08-12, 17:51   #73
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Vi er på bella italia nå. Kom i går. Skulle dere hit nå?

Gammel 06-08-12, 18:03   #74
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde fin ferie i Alghero. 11 dager med 30 grader og skyfritt. Leiligheten hadde svært enkelt kjøkken, men var ellers pen og hyggelig med to terrasser og fin utsikt. Det blir nok en 5. ferie på Sardinia. Neste feie skal avsluttes senest 23. juli. For om noe er negativt med Italia, så er det høysesongen. Det blir litt fullt og trangt.

Gammel 06-08-12, 18:14   #75
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Gina K,

Hvor er det fint å feriere for ferske Italia-turister som ligger maks 1 times kjøring fra flyplassen i Roma? Langs kysten, ja.
10 mil sør for er Terracina, Sperlonga, Gaeta og øya Ponza. Ca 10 mil nord for er Maremma området, Marina Grosseto og Castellione della Pescia. Alle er flotte steder. Og er du 10 mil nord for, er sør Toscana lett tilgjengelig. Det går fint å rise med tog, men bil er et must for å shoppe mat.

Og hvor varmt ER det egentlig sør i Italia i juli?
Vi har stort sett hatt 27 til 30 grader og skyfritt. 23 grader som døgnets minimum. Vi må ha aircondition. På årets ferie sto den på 24 grader.

Vi var litt nord for Alicante i år og det var veldig HOT. Er det litt mer luftig lengre sør, tro?
Opplever ikke sør Italia som luftig, men vet ikke hvordan det er i Alicante.

Gammel 06-08-12, 21:08   #76
Sola

Sola sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Vi er på bella italia nå. Kom i går. Skulle dere hit nå?

Vi måtte dessverre avbestille å ta en litt kortere ferie denne sommeren. Det var en viss hund som fikk løpetid litt før den skulle...

Men vi har valper her nå så det er bare fryd og gammel fordet. Men er spent på hvordan det er på Bella Italia, om det er så fint som det ser ut.

Gammel 06-08-12, 22:00   #77
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Svigermor synes Bella Italia ble litt dyrt siden vi må ha to bungalower der når vi er 9 stykker som skal dra, men håper de slår til med noe bestill tidlig tilbud eller noe når de legger ut sommer 2013 i november.

Gammel 14-08-12, 20:39   #78
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Har dere kommet hjem tinkadott? Vil gjerne ha referat.

Gammel 14-08-12, 20:59   #79
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Standard

Vi kom hjem i natt! For en fin ferie vi har hatt! Jeg skal se å få lagt ut en rapport, vet ikke om jeg rekker i morgen, men skal prøve å prioritere det.
Bella var fint, men så i en brosjyre vi kappet med oss ett annet anlegg som vi kunne tenkt oss å prøvd en gang, var ved gardasjøen det også men usikker hvor enda. Beliggenheten til bella Italia var veldig bra altså! Bella Italia hadde også mobilehomes til utleie fra forskjellige firma, søk på friferie.dk, samt fra firmaene elle og tui i alle fall, evnt mobilehomes og bella italia. Kanskje det er noe billigere?

Gammel 14-08-12, 21:04   #80
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Så bra dere hadde en fin ferie. Legg gjerne ut navnet på det andre stedet også som var ved gardasjøen. Jeg har kikket på en camping nærmere Simone eller hva den byen heter også som har bungalower.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:52.