Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-12, 12:48   #621
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Sikkert. Her nede er det mævver og sævv. Og mævrane og sævane i flertall, men det sier nok ikke du.

Jeg sier mævver og mævverne eller mævra.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:49   #622
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier meur og meuerne (dvs mer e-lyd i æ-en på en måte...)

Men jeg har tonet ned bræiinga litt ift der jeg har dialekta fra.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:50   #623
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Men tilbake til Audun er det vei å si Audun og nå? Tror jeg heretter skal si de/du til alle jeg møter.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:50   #624
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal dundre meg gi mævverne mine en liten renessanse jeg også!

Gammel 14-08-12, 12:52   #625
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg sier mævver og mævverne eller mævra.

Jeg sier mæur og all den mæuren. Min potensielt nydelige østkandialekt er ødelagt for alltid av en mamma som riktignok kom fra en av bygdene i Hedmark, men som syntes det var viktig at vi snakket pent. Jeg glir rett inn i Bærum uten at noe noen løfter så mye som et lite øyelokk engang.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:53   #626
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier sævv, og jeg har bodd i Oslo Øst hele mitt liv. (Men kan være inspirert av foreldre fra Vestfold.)

Jeg er fra Skedsmo, og der sa vi definitivt sævv, alle sammen. Jeg kan være inspirert av min far fra Kampen, men ikke av mor fra Trysil, for hun hater den lyden. (De har jo ikke diftonger, de heller, stakkar.) I navn ville jeg nok moderere meg til Æudun.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:53   #627
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Joda, store deler av østlandet så - østlandet er jo temmelig mye mer enn Oslo. Fra omtrent Gardermoen flyplass og vestover ned til tja... gjerdrum? Kanskje litt nord for gjerdrum skillet går, og hvertfall opp til eidsvoll og hurdal (eller huddaln med tjukk L som det egentlig heter).
Og fra omtrent vormsund og nordøstover (mot odalen). Og øst-sørøst for lillestrøm.

Det var jo det området jeg mente jo, oppover mot Odalen. Østlandet er ganske mye mer enn det også, Østfold f.eks. og de sier jo søvv og møvver.

Blue: Jeg regner Skedsmo inn i området opp mot Odalen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:54   #628
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Men tilbake til Audun er det vei å si Audun og nå?

Gammel 14-08-12, 12:56   #629
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norsk. Urdu/hindi.

(Skattebetalerne er sikkert glade for at jeg bruker noe av tida mi på formidling også? )

Eg synest absolutt at akademikarar bør bruke meir tid på formidling.

Interessant dette med norsk og urdu.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:56   #630
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med kæssjupp og garrasje? (med trykk på ga)

Der gikk grensa ved gardermoen altså, det var bare... de der fra Nannestad og Holter og Åsen og sånt som sa det, ikke _vi_ :snobb:

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:56   #631
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok ævv for au som er den lydrette utviklingen for østnorske dialekter i en ganske vid sirkel omkring Oslo, Tally – det er sosialhistoriske grunner til at mange i Oslo ikke har den (les: ikke «pent»).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:58   #632
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det var det vist.

Gammel 14-08-12, 12:59   #633
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Det var det vist.

Jeg brukte fordi jeg ikke skjønte setningen, altså.

Gammel 14-08-12, 12:59   #634
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fra Skedsmo, og der sa vi definitivt sævv, alle sammen. Jeg kan være inspirert av min far fra Kampen, men ikke av mor fra Trysil, for hun hater den lyden. (De har jo ikke diftonger, de heller, stakkar.) I navn ville jeg nok moderere meg til Æudun.

Men hva sier de egentlig i Trysil om sævver? Søer? En sø ble tatt(tii?) av bjønn oppi Væsjøbærje? På are sia tå vegen?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 14-08-12, 12:59   #635
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Men tilbake til Audun er det vei å si Audun og nå? Tror jeg heretter skal si de/du til alle jeg møter.

Det er nok ikke feil, men er det så mange som sier A U dun? Er det ikke mer vanlig at A-en får en Ø lyd?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:00   #636
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil være på fest med bai og få foredrag om modernistisk lyrikk. Og som representant for Skattebetaler-Norge vil jeg oppfordre Toffskij til å bruke så mye av arbeidstiden sin som mulig på formidling!

Gammel 14-08-12, 13:00   #637
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Det er nok ævv for au som er den lydrette utviklingen for østnorske dialekter i en ganske vid sirkel omkring Oslo, Tally – det er sosialhistoriske grunner til at mange i Oslo ikke har den (les: ikke «pent»).

Gammel 14-08-12, 13:02   #638
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Jeg brukte fordi jeg ikke skjønte setningen, altså.

Ah, hadde jeg nå fått til det der lydklippgreiene kunne jeg ha lagt inn lydfil. Jobber med saken.

Gammel 14-08-12, 13:03   #639
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, hadde jeg nå fått til det der lydklippgreiene kunne jeg ha lagt inn lydfil. Jobber med saken.

Bare ikkje send del til meg, så går det greit.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:07   #640
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Det tror jeg også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:21.