|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#601 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Navn og forventninger til uttale
Ja, egentlig er det vel mer mot ø enn e i nordlandsdialekten hans også, når jeg tenker meg om.
|
|
|
#602 |
|
bits and pieces
|
Den kan jeg være med på ja.
|
|
|
|
#603 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg sier Æudunn, sæuu og mæur.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#605 |
|
Glamorøs
|
Det der er ikke gjengs for østlandet altså, jeg tror de færreste i Oslo sier det slik. Det høres ut som noe de sier oppover mot Odalen.
En venn av meg fortalte en gang at det er ganske lett for pakistanere å uttale norske ord, fordi urdu er en av få andre språk som har tjukk L, og den lyden i slutten av hardt. Jeg vet ikke om det stemmer?
Jeg er mest vant til å tenke bredt/pent om Oslo Øst/Vest, men jeg tror ikke det er veldig vanlig å si sævv på østkanten lenger.
|
|
|
#606 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Joda, store deler av østlandet så - østlandet er jo temmelig mye mer enn Oslo. Fra omtrent Gardermoen flyplass og vestover ned til tja... gjerdrum? Kanskje litt nord for gjerdrum skillet går, og hvertfall opp til eidsvoll og hurdal (eller huddaln med tjukk L som det egentlig heter). Sist redigert av m^2 : 14-08-12 kl 12:53. |
|
|
|
|
|
#607 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#608 |
|
Librocubicularist
|
Viss det er kriteria for å uttale norske ord, gjer ikkje eg det, i alle fall. |
|
|
|
|
|
#612 |
|
kamerat
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg sier sævv, og jeg har bodd i Oslo Øst hele mitt liv. (Men kan være inspirert av foreldre fra Vestfold.)
|
|
|
#613 |
|
kamerat
|
Urdu/hindi har ganske likt lydinventar som østnorsk, ja. De har retroflekser (mer ekstreme enn våre, tror jeg) og tjukk l.
|
|
|
#614 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg sier ganga og frysa men det tror jeg er ikke-østlandsk for folk stusser alltid når jeg sier det |
|
|
|
|
|
#615 |
|
Librocubicularist
|
Det gjer mannen min og, men han påstår som sagt at have er mindre pent enn hage, så eg stoler ikkje på han. |
|
|
|
|
|
#616 |
|
kamerat
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleNorsk. Urdu/hindi.
|
|
|
#618 |
|
Borte
|
Sikkert. Her nede er det mævver og sævv. Og mævrane og sævane i flertall, men det sier nok ikke du.
|
|
|
#619 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Have og mave er jo danske ord, og tradisjonelt så har jo de danske ordene vært sett på som mest dannet/penest/mest riksmålsnært. Tror jeg.
|
|
|
|
|
#620 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I beg to differ. Men har lite statistisk materiale å vise til.
Sæv, sævven, sævver, sævva her også. Born and raised Oslo øst. Ingen Vestfoldforurensning. Mævvern min har nok blitt mer til mæur etter hvert, men vi sa definitivt mævver i gata der jeg vokste opp. Og Ævvdunn tror jeg har samlet seg opp en god del personlig erfaring i løpet av åra.
|
![]() |
|
|