Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-12, 11:58   #601
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Når eg tenker meg om (snakker med meg sjølv igjen), er det eit snev av ø-lyd over a-en i au. Øudunn, møur, søu.

Ja, egentlig er det vel mer mot ø enn e i nordlandsdialekten hans også, når jeg tenker meg om.

Gammel 14-08-12, 12:01   #602
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Når eg tenker meg om (snakker med meg sjølv igjen), er det eit snev av ø-lyd over a-en i au. Øudunn, møur, søu.

Den kan jeg være med på ja.
Blir da fryktelig flytting på underkjeven fra a til u.

Gammel 14-08-12, 12:05   #603
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier Æudunn, sæuu og mæur. Jeg tror at Æu-lyden er "penere" en ævv-lyden på østlandske dialeker. Med fare for å være på veldig tynn is.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:07   #604
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Den kan jeg være med på ja.
Blir da fryktelig flytting på underkjeven fra a til u.

Dei litt breidare jærske dialektane har ao. Saoe og sånn.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:24   #605
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hehe, spør min far, Audun (utflyttet nordlending bosatt på Østlandet). Han får kløe av både Ævvdunn, mævver og sævv.

Det der er ikke gjengs for østlandet altså, jeg tror de færreste i Oslo sier det slik. Det høres ut som noe de sier oppover mot Odalen.

Eg meiner det og er retrofleke lydar. Dei lydane kor ein tar tunga bakover (retro) og så slår ho fram (fleks) er retroflekee.

En venn av meg fortalte en gang at det er ganske lett for pakistanere å uttale norske ord, fordi urdu er en av få andre språk som har tjukk L, og den lyden i slutten av hardt. Jeg vet ikke om det stemmer?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg sier Æudunn, sæuu og mæur. Jeg tror at Æu-lyden er "penere" en ævv-lyden på østlandske dialeker. Med fare for å være på veldig tynn is.

Jeg er mest vant til å tenke bredt/pent om Oslo Øst/Vest, men jeg tror ikke det er veldig vanlig å si sævv på østkanten lenger.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:26   #606
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det der er ikke gjengs for østlandet altså, jeg tror de færreste i Oslo sier det slik. Det høres ut som noe de sier oppover mot Odalen.

Joda, store deler av østlandet så - østlandet er jo temmelig mye mer enn Oslo. Fra omtrent Gardermoen flyplass og vestover ned til tja... gjerdrum? Kanskje litt nord for gjerdrum skillet går, og hvertfall opp til eidsvoll og hurdal (eller huddaln med tjukk L som det egentlig heter).
Og fra omtrent vormsund og nordøstover (mot odalen). Og øst-sørøst for lillestrøm.

Det er egentlig bare sånn omtrentlig langs med E6 de ikke sier det, i lokaldialekta Det ligger utsatt til for Oslofolka det, vøtt.

Disclaimer: hvertfall slik _jeg_ har oppfattet det, lokaloppvokst og -bodd som jeg er...

Sist redigert av m^2 : 14-08-12 kl 12:53.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:30   #607
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En venn av meg fortalte en gang at det er ganske lett for pakistanere å uttale norske ord, fordi urdu er en av få andre språk som har tjukk L, og den lyden i slutten av hardt. Jeg vet ikke om det stemmer?

Jeg er mest vant til å tenke bredt/pent om Oslo Øst/Vest, men jeg tror ikke det er veldig vanlig å si sævv på østkanten lenger.

Det har du nok rett i. Jeg er født og oppvokst i Oslo, i randsonen/drabantbybeltet i øst, og kjenner ingen som snakker veldig bredt, unntatt pappa når han skal erte mamma - da sier han kjærka og buttikken.

Det med urdu og tjukk L har en urdu-snakkende tidligere kollega av meg også hevdet.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 14-08-12, 12:35   #608
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Viss det er kriteria for å uttale norske ord, gjer ikkje eg det, i alle fall. Sånn elles kan eg ikkje svare på det du faktisk spør om.

Gammel 14-08-12, 12:36   #609
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Men "mave" og "have" for mage og hage, er det "pent" eller "breidt"?

Gammel 14-08-12, 12:38   #610
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

mave, have, sne og tråD er pent

Gammel 14-08-12, 12:39   #611
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

mave, have, sne og tråD er pent

Det meiner eg og, men min kjære mann påstår at de er pent å seie mage og hage. Det synest eg høyrest rart ut.

Gammel 14-08-12, 12:40   #612
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier sævv, og jeg har bodd i Oslo Øst hele mitt liv. (Men kan være inspirert av foreldre fra Vestfold.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:41   #613
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det med urdu og tjukk L har en urdu-snakkende tidligere kollega av meg også hevdet.

Urdu/hindi har ganske likt lydinventar som østnorsk, ja. De har retroflekser (mer ekstreme enn våre, tror jeg) og tjukk l.

Gammel 14-08-12, 12:42   #614
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Jeg sier ganga og frysa men det tror jeg er ikke-østlandsk for folk stusser alltid når jeg sier det

Men radbrekking av hjelpe - det er østlandsk vel?
Å hjælpe, hjælper, hjalp, har hjølpi el hjælpi (med tjukk l hele veien)

Gammel 14-08-12, 12:44   #615
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg sier sævv, og jeg har bodd i Oslo Øst hele mitt liv. (Men kan være inspirert av foreldre fra Vestfold.)

Det gjer mannen min og, men han påstår som sagt at have er mindre pent enn hage, så eg stoler ikkje på han.

Gammel 14-08-12, 12:44   #616
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Norsk. Urdu/hindi.

(Skattebetalerne er sikkert glade for at jeg bruker noe av tida mi på formidling også? )

Gammel 14-08-12, 12:46   #617
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

(Skattebetalerne er sikkert glade for at jeg bruker noe av tida mi på formidling også? )

Jeg er!

Gammel 14-08-12, 12:46   #618
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sikkert. Her nede er det mævver og sævv. Og mævrane og sævane i flertall, men det sier nok ikke du.

Og vi sier hagan til hagen, men farmor sier have og mave og sne. Oldemor vokste jo opp i Kristiania så hun har sikkert tatt etter henne.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:47   #619
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Det gjer mannen min og, men han påstår som sagt at have er mindre pent enn hage, så eg stoler ikkje på han.

Have og mave er jo danske ord, og tradisjonelt så har jo de danske ordene vært sett på som mest dannet/penest/mest riksmålsnært. Tror jeg.

Gammel 14-08-12, 12:47   #620
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

I beg to differ. Men har lite statistisk materiale å vise til.

Sæv, sævven, sævver, sævva her også. Born and raised Oslo øst. Ingen Vestfoldforurensning. Mævvern min har nok blitt mer til mæur etter hvert, men vi sa definitivt mævver i gata der jeg vokste opp. Og Ævvdunn tror jeg har samlet seg opp en god del personlig erfaring i løpet av åra. Dog har jeg ikke spurt om han har merket noe endring etter årtusenskiftet, men jeg kan jo spørre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.