Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-12, 22:08   #30
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og så er det jo ulike "retninger" blant folk som har ulike funksjonshemninger også. Hørselshemmede som mener at det slett ikke ER en funksjonshemning men en "annerledeshet", for eksempel (og at å operere barn med funksjonshemninger er galt og som å gi mørke barn hudbleking...), eller bevegelseshemmede som mener at det ikke er DE som er hemmet, det er OMGIVELSENE som hemmer DEM.

Det virker sikkert merkelig for deg, men det ligger gode begrunnelser bak disse holdningene i døvesamfunnet. Si fra hvis du er interessert, så kan jeg finne fram noen gode artikler som forklarer litt mer. Hvis du ikke er interessert i å lære mer hadde det vært hyggelig om du ikke gjorde narr av en minoritet det virker som om du vet nokså lite om.

Operasjonshenvisningen din er utdatert. Døveforeningen gikk mot CI-operasjon da den først dukket opp, delvis fordi de oppfattet det som medisinske eksperimenter, delvis av historiske årsaker. I dag finner du nesten ingen i døvemiljøet som er mot CI-operasjoner, og kampen står om at barn som har problemer med å oppfatte talespråk (av ulike årsaker) må få bli tospråklige (tegnspråk/talespråk).

Rullestolbrukere vet jeg veldig litt om, men jeg er helt enig med dem i at det er omgivelsene som hemmer dem. Hvis urbane strøk var universelt utformet kunne de fungert helt som andre folk. Det er utrolig tåpelig at vi skriker og hyler om at så og så mange er snyltere på uføretrygd, men når en person med funksjonshemming påpeker hva som skal til for at han skal kunne være yrkesaktiv så kommer det uttalelser om at "de kan jo ikke kreve at alle skal legge til rette for dem".

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er helt klart kunnskapsløs i forhold til hva tegnspråktolker heter. Eller, ikke nå lenger. Det vil si, det heter ikke det heller, men siden jeg brukte tiden min på å være litt perpleks defensiv, så fikk jeg ikke helt med meg hva det het.

Det er HLF (ikke døveforeningen) som har utarbeidet listen, og tolken du møtte var kanskje preget av dem. Jeg har aldri fått noe pes de gangene jeg har bommet og sagt døvespråk. Men man får kanskje litt mer positiv feedback hvis man sier det på tegnspråk? http://www.tegnordbok.no/
Her er en hel hovedfagsoppgave om begrepsbruk: http://gordon.acm.no/kompendier/tolk...spraaktolk.pdf

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:01.